سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ مرداد ۱۳۹۳ در ۱۰:۵۰ ق.ظ چاپ مطلب

تصویری از هنرهای آئینی تربت جام/ زندگی یک استاد هنر موضوع «آفر»

IMAGE634790783252709713

مستند «آفر» به کارگردانی حجت بکائیان درباره هنرهای آئینی و نمایشی تربت جام به زودی کلید می‌خورد.

مستند «آفر» به کارگردانی حجت بکائیان درباره هنرهای آئینی و نمایشی تربت جام به زودی کلید می‌خورد.

بکائیان درباره موضوع این مستند به سوره سینما گفت: یکی از بخش های مهم هنرآیینی و سنتی در شهر تربت جام، برگزاری بازی‌های آیینی و نمایشی در این شهر است که از زمان قدیم در میان مردم خراسان به ویژه شهر تربت جام مرسوم بوده است. این بازی‌ها ریشه در سنت و فرهنگ بومی مردم خراسان دارد.

وی ادامه داد: مستند « آفر» از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول از این مستند به بررسی تاریخچه این هنر و جایگاه آن در میان مردم می‌پردازیم و در قسمت دوم وارد زندگی استاد کیانی پور می‌شویم. این استاد که از قدیمی‌های این هنر است نقش به سزایی در بازآفرینی این آیین سنتی دارد. او تعداد زیادی شاگرد دارد و این هنر آیینی را به علاقمندان آموزش می‌دهد. روایتگر مستند استاد کیانی پور است که در کنار این روایتگری وارد زندگی شخصی و حرفه ای او می‌شویم و جایگاه و نقش ایشان در هنرهای آیینی خراسان و جایگاه هنر در زندگی این استاد را به تصویر می‌کشیم.

این مستند ساز مشهدی به نامگذاری این مستند اشاره کرد و گفت: کلمه  آفر به معنای آفریدن است. این کلمه یکی از همان چندین هنرو بازی آیینی است که همه ساله به مناسبت باروری زمین‌های کشاورزی در شهر تربت جام برگزار می‌شود. نگارش فیلمنامه این مستند به اتمام رسیده است و با تایید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان تهیه کننده اثر ،  وارد مرحله تصویربرداری خواهیم شد.