سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ مرداد ۱۳۹۳ در ۹:۲۰ ق.ظ چاپ مطلب

آرامش «فرشته‌ها» متاثر از شخصیت کارگردان است/ انتخاب درست فیلمنامه مهمتر از پرکاری

farshad-mohamadi1

فیلمبردار «فرشته‌ها با هم می‌آیند» فضای آرام و روان فیلم را متاثر از شخصیت کارگردان و انتخاب درست عوامل دانست.

فیلمبردار «فرشته‌ها با هم می‌آیند» فضای آرام و روان فیلم را متاثر از شخصیت کارگردان و انتخاب درست عوامل دانست.

سوره سینما – میثم محمدی: فرشاد محمدی از فیلمبرداران جوان سینما است که فعالیت خود را از سال‌ها پیش در سینما شروع کرده و به مرور با نشان دادن ذوق و استعداد خود در زمینه فیلمبرداری و کسب توانایی‌های مورد نیاز در کنار نعمت حقیقی، حسین جعفریان و حسن پویا پله پله خود را به عنوان یک فیلمبردار مورد اطمینان ثابت کرد تا امروز به عنوان یکی از مدیران فیلمبرداری فعال در سینما، شاهد حضور سه فیلم از او روی پرده های سینما باشیم. فرشاد محمدی مدیر فیلمبرداری فیلم‌ «فرشته‌ها با هم می‌آیند» درباره حضور در این پروژه و همکاری با حامد محمدی صحبت کرد.

نحوه آشنایی و همکاری شما با حامد محمدی کارگردان جوان فیلم «فرشته‌ها با هم می آیند» چگونه بود؟

فرشاد محمدی: آشنایی من با حامد محمدی از فیلمنامه‌های «طلا و مس» و «حوض نقاشی» بود که هر دو آنها را دوست داشتم.و وقتی دعوت به این کار شدم در جلسه اول حامد محمدی را شخصیتی دوست داشتنی و آرام دیدم. تاثیر این روحیه را در فیلم هم می‌بینید که ناشی از این شخصیت است.

منوچهر محمدی یکی از تهیه‌کنندگان با تجربه سینماست که از سابقه خوبی برخوردار است. تجربه همکاری با او چطور بود؟

همکاری با منوچهر محمدی فرصت مغتنمی بود. به نظر من او جز معدود تهیه‌کننده‌های مولفی است که اشراف، درک و دانشش در انتخاب فیلمنامه بسیار بالاست و همکاری با او لذت بخش بود. در کنار اینها گروه هم درجه یک و حرفه‌ای بود. اعتراف می کنم که شاید کم تجربه‌ترین آنها من بودم و جزو معدود کارهایی بود که سرشار از آرامش بود. پشت صحنه خیلی خوبی داشتیم و در نتیجه به خاطر تمام این عوامل «فرشته‌ها با هم می آیند» یک فیلم روان و دور از مسائل اضافی بود.

farshad-mohamadi2

فیلمنامه چه ویژگی‌هایی داشت که شما را ترغیب کرد این پیشنهاد را بپذیرید؟

زمانی که صحبت همکاری با منوچهر محمدی پیش آمد و توافق کردم در این پروژه در کنار ایشان و حامد محمدی باشم، فیلمنامه آماده نبود. این فیلم از معدود کارهایی بود که به دلیل شناختی که از منوچهر محمدی داشتم و مطمئن بودم که فیلمنامه بد انتخاب نمی‌کند و از طرفی حامد محمدی به عنوان فاکتور دوم برای ورود من به پروسه کاری «فرشته ها با هم می آیند» کافی بود. پس در این پروژه حضور یافتم. با توجه به اینکه آن زمان عملا فیلمنامه کامل وجود نداشت، ابتدا طرح کلی مشخص شد و به مرور که فیلمنامه تکمیل شد من هم در جریان آن قرار می‌گرفتم تا اینکه قبل از فیلمبرداری حدود ۶ جلسه فیلمنامه را با حامد محمدی خواندیم و طراحی‌های مورد نیاز درباره نور و فیلمبرداری را انجام دادیم.

با توجه به فضای کلی فیلمنامه تمهید خاصی به همراه کارگردان برای نوع تصاویر و حضور دوربین داشتید؟

برخلاف اغلب آثاری که کار کردم در این فیلم نباید فیلمبرداری دیده می شد که این تجربه و چالش جدید برای من جالب بود.

در واقع به نوعی قرار بود که با فیلمبرداری هم فضای رئالیستی موجود در ذات اثر را به مخاطب نشان دهید.

حتی من سعی کردم به قول معروف سوپررئالیست باشد و نورها و کمپوزیسیون را متناسب با فضا درآورم. یکی دیگر از نکاتی که در نتیجه صحبت کردن‌های قبل از فیلمبرداری به آن رسیدیم قرار گرفتن همه چیز و اکثر پلان ها در یک چارچوب بود که یک تمهید زیبایی شناسانه و مفهومی بود.

در مورد دلیل حضور چاچوبی که از آن گفتید بیشتر توضیح می‌دهید. به طور مشخص قرار بود این نوع قاب بندی چه مساله‌ای را عنوان کند؟

فکر کردم که حضور بچه ها در این فیلم چارچوبی به زندگی این زوج جوان داده و آنها وارد یک ساختار جدید می شوند. به همین دلیل تلاش کردیم که با فیلمبرداری هم این مفهوم را به مخاطب القاء کنیم.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

مشغول فیلمبرداری جدیدترین فیلم ابولحسن داوودی به نام «رخ دیوانه» که در منطقه فرمانیه تهران انجام می‌شود.

همکاری بین شما و ابولحسن داوودی چگونه شکل گرفت؟

من مخاطب آثار آقای داوودی بودم و فیلم‌ «سفر جادویی» از آثار مورد علاقه من است. فیلمنامه «رخ دیوانه» درخشان است و روایت بسیار جدیدی دارد. این فیلمنامه از معدود فیلمنامه هایی است که به دلیل فضای موجود در آن تجربه جذابی محسوب می‌شود.

farshad-mohamadi3

«رخ دیوانه» چه ویژگی دارد که برای شما یک تجربه نو و تازه محسوب می‌شود؟

این به معنای انجام کار خارق العاده ای از طرف من نیست ، ولی باید تلاش کنم با حس و حال و فضای کلی فیلم منطبق شوم. بخش عمده‌ای از فیلم در شب و تاریکی اتفاق می‌افتد که می تواند لحظه های خوبی را ایجاد کند.

فیلمبرداری تا کجا پیش رفته و فکر می کنید تا کی ادامه خواهد داشت؟

«رخ دیوانه» به دلیل صحنه های سخت و متنوعی که داشت نسبت به فیلم های معمولی کمی پروسه طولانی تری را برای تولید خواهد داشت و ما در حال حاضر حدود ۶ هفته است که مشغول فیلمبرداری هستیم و فکر می‌کنم حدود ۲ هفته دیگر کار به پایان برسد.

شما در سال گذشته سه فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «پنج ستاره» و «کلاشینکف» را کار کردید که به تازگی اکران شده اند. این روند پرکار بودن را در سال جدید هم تکرار خواهید کرد؟

پرکار بودن خیلی برایم مهم نیست. انتخاب فیلمنامه‌های بهتر و درست برایم در اولویت قرار دارد.در طی این سال‌ها اهمیت فیلمنامه برایم روشن شده. شاید در ابتدای راه حرفه‌ای‌ام به این مساله توجه نمی کردم، اما الان یقین دارم که فیلمنامه خوب و درست ضامن تولید یک فیلم خوب است و اگر سلیقه و زیبایی شناسی درستی داشته باشی اتفاق خوبی در آن پروژه خواهد افتاد.

پیشنهاد جدیدی بعد از «رخ دیوانه» نداشتید؟

چند کار پیشنهاد شده که هنوز قطعی نیست و در حال بررسی آنها هستم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>