سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ مرداد ۱۳۹۳ در ۱۱:۱۹ ق.ظ چاپ مطلب

قتل عام در یکی از روستاهای سوریه در یک مستند/ انتخابات افغانستان موضوع یک فیلم

entekhabat-afghanestan

محمدباقر شاهین در دو مستند به موضوع‌های سیاسی و اجتماعی دو کشور سوریه و افغانستان پرداخته است.

محمد باقر شاهین در دو مستند به موضوع‌های سیاسی و اجتماعی دو کشور سوریه و افغانستان پرداخته است.

شاهین درباره مستند «کابل در انتخابات» به سوره سینما گفت: این مستند روایتگر حال و هوای مردم افغانستان در ایام انتخابات این کشور است. در ساخت این مستند همراه با دو عکاس مشهور افغان می‌شویم و وارد زندگی سیاسی – اجتماعی دو کاندیدا ریاست جمهوری این کشور یعنی عبدالله عبدالله و اشرف غنی می شویم. در جریان سفرهای ولایتی این دو نفر قرار می‌گیریم و در جریان تصویربرداری به گفتگو با مردم افغانستان می‌پردازیم. اکثر آن ها از فضای سیاسی در کشورشان و حضور نیروهای آمریکایی خسته شده‌اند و از برگزاری انتخابات در کشورشان خوشحال هستند.

وی درباره مراحل ساخت فیلم گفت: ۵۰ درصد از تصویربرداری در افغانستان انجام شد. گروه تصویربرداری ما تا دو روز مانده به انتخابات در این کشور حضور داشت. ایام انتخابات دو عکاس که با ما همراه شده بودند عکسبرداری را انجام دادند. هنوز مشغول هستیم تا ادامه تصویربرداری را در این کشور انجام دهیم و به زودی به افغانستان سفر خواهیم داشت. اسمی که اکنون برای فیلم انتخاب کرده ایم قطعی نیست و ممکن است تغییر کند.

این مستندساز درباره مستند دوم خود گفت: مستند «بر آتش رفته» درباره اتفاقات رخ داده در یکی از روستاهای شهر حلب سوریه است. مدتی پیش در این روستا، الناصه در اقدامی وحشیانه تمام مردان روستا را  سوزانده و قتل عام می‌کند. در حقیقت داستان مستند روایت زندگی زنان و کودکان بی سرپرست در این منطقه است که همگی پدر و همسر خود را از دست داده اند. این زنان و کودکان از آب و غذا ، خانه و حتی وسایل گرمایشی درستی برخوردار نیستند. در این فیلم توانستیم علاوه بر نمایش زندگی مردم، مقداری از تصاویر کشتار مردان را هم اضافه کنیم. این مستند را برای جشنواره پروین اعتصامی ارسال کرده‌ایم. این مستند تا چند روز آینده از شبکه افق پخش خواهد شد.

مستند «کابل در انتخابات» به سفارش خانه مستند ساخته شده است. مستند «بر آتش رفته» به سفارش شبکه افق ساخته شده است.