سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ مرداد ۱۳۹۳ در ۱:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب
نشست جشن خانه سینما-2/

همدردی جشن سینما با مشکلات معیشتی هنرمندان/ برای جذب اسپانسر مشکل داریم

asgarpoor2

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به مشکلات معیشتی هنرمندان از محدودیت جذب اسپانسر برای برگزاری جشن سینمای ایران خبر داد.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به مشکلات معیشتی هنرمندان از محدودیت جذب اسپانسر برای برگزاری جشن سینمای ایران خبر داد.

سوره سینما – محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما در نشست روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه در خانه سینما گفت: با توجه به تجربیاتی که از داوری جشن خانه سینما طی سال‌های گذشته به دست آمد تصمیم گرفتیم با تدوین یک آئین نامه یک نگاه صنفی به داوری داشته باشیم و داوران خود پاسخگوی عملکردشان باشند. اگر این جشن توسط دولت میخواست برگزار شود شاید با پنج برابر بودجه ما برگزار میشد ، در حالی که در این جشن داوران ما هیچ دستمزدی دریافت نمیکنند یا در سایر بخش های جشن با دستمزدهای کمتری کار انجام می شود.

وی در ادامه افزود: رئیس سازمان سینمایی بارها تاکید داشته که جشن امسال خانه سینما قابل توجه برگزار شود؛ اما از آنجا که وضعیت معیشتی تعداد زیادی از همکاران ما در شرایط خوبی نیست‌، در هیات مدیره خانه سینما و شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشن خانه سینما و نیز در جلساتی که با دبیر و مدیران جشن داشتیم، تصمیم گرفتیم امسال به دلیل همین مسائل جشن شانزدهم را به آن صورتی که در طول سال‌های قبل برگزار می‌شد، برگزار نکنیم و در واقع قصد داریم به این ترتیب به بسیاری از همکاران خود که دچار مشکل معیشتی شده‌اند اعلام همراهی و همدردی کنیم.

عسگرپور درباره اسپانسرهای جشن شانزدهم گفت: خانه سینما همواره در حوزه جذب بودجه و اسپانسر برای جشن مشکل داشته است، البته این موضوع به مدیریت خانه هم مربوط نمی شود و برخی اسپانسرها در شان خانه سینما نبودند و با برخی دیگر در حال مذاکره هستیم و تا حدودی به قطعیت هم رسیدیم.

مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه معمولا اسپانسرها برای حضور و حمایت مالی تمایل دارند در برنامه‌هایی باشند که پارامترهای مشخص داشته باشد‌، توضیح داد: جشن خانه سینما به دلیل ماهیت صنفی شکل و شمایلی دارد که ممکن است موردپسند اسپانسرها نباشد ، از جمله این موارد می‌توان به پوشش زنده تلویزیونی، رنگ و لعاب جشنواره‌، رنگ و لعاب جشن‌، حضور گروه‌های موسیقی که برخی اسپانسرها تمایل به حضور آنها دارند و… اشاره کرد. البته درباره پوشش تلویزیونی می‌دانیم که به چه دلایلی امکان پخش زنده وجود ندارد.

asgarpoor3عسگرپور در خصوص وضعیت معیشتی هنرمندان گفت: اقداماتی برای تامین وضعیت معیشتی هنرمندان در طول سالهای اخیر صورت گرفته و برخی کمک های مالی به آنها داده شده است ، اما امروز ما با حجم عظیمی از مشکلات مواجه هستیم و وضعیت معیشتی هنرمندان و اعضای خانه سینما به شدت خراب شده است. در بخش تولید در سینما ورودی افراد با خروجی همخوانی ندارد و در طول این سالها برخی از همکاران با صدا و سیما و تلویزیون همکاری می کردند که در طول سالیان گذشته از این امکان هم محروم شدند.

وی افزود: با یک آمار جدی و خطرناک در بحث وضعیت معیشتی همکاران مواجه هستیم. یکی از اختلافات ما با دولت قبل بحث تشکیل صندوق بیمه بیکاری بود که دولت باید این صندوق را  در سال ۱۳۸۵ تشکیل می داد که متاسفانه این اتفاق تا امروز نیفتاد. آنها به جای این کار با توزیع کوپن و بن های مختلف می خواستند بگویند ما حامی هنرمندان هستیم. امروز ما به دولت جدید هم بحث تشکیل صندوق بیمه بیکاری هنرمندان را ارائه کردیم اما آنها می خواهند به مسائل ریشه ای تری بپردازند. وضعیت معیشتی در طول ماههای اخیر وخیم‌تر شده و باید هر چه زودتر اقدامات ریشه ای در این زمینه انجام بگیرد.

مدیر عامل خانه سینما در پاسخ به سوال خبرنگار سوره مبنی بر راهکاری برای بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان از صنوف مختلف گفت: با بیان اینکه در طول سالهای گذشته پدیده تکنولوژی باعث شده که تعداد زیادی از همکاران ما و اعضای صنوف خانه سینما بیکار شوند، تصریح کرد: امروز بسیاری از فیلم ها در خانه ها صداگذاری می شود و همین اتفاق باعث بیکار شدن گروهی خواهد شد. در این ایام خیلی‌ها به خانه سینما مراجعه و از ما درخواست کمک کردند. ما به دلیل محدودیت هایی که داریم، نمی توانیم به آنها کمک کنیم. خانه سینما کمیته امداد نیست و باید برای تامین هزینه معیشتی هنرمندان، مدیران دولتی تصمیم های جدی تری بگیرند.

وی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند بودجه لازم برای تامین وضعیت معیشتی هنرمندان به خانه سینما ارائه شده، تأکید کرد: اما بودجه خانه سینما باید ۵ میلیارد باشد که بتوانیم بخشی را به این جریان اختصاص دهیم. بودجه خانه سینما در طول سالهای گذشته تا به امروز کمی بالاتر از هزینه های تولید یک فیلم متوسط بوده است. من این خانه سینما را با ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تحویل گرفتمدر طول ۴ سال گذشته دولت یک جنگ را با ما آغاز کرد و ما هم مجبور بودیم که برای حفظ صنوف با آنها وارد جنگ شویم. طرح ارتقای منزلت سینماگران و امنیت شغلی هنرمندان در دستور کار خانه سینما و دولت قرار گرفت و در حال رسیدن به جمع بندی هستیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>