سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ مرداد ۱۳۹۳ در ۹:۴۹ ق.ظ چاپ مطلب

یک مستند درباره زندگی روحانی مردمی/ مردی که لمپن‌های تهران را هدایت کرد

ghavam

مستند «آسید مهدی» ساخته بابک مینایی درباره زندگی سیدمهدی قوام به زودی روی آنتن می‌رود.

مستند «آسید مهدی» ساخته بابک مینایی درباره زندگی سیدمهدی قوام به زودی روی آنتن می‌رود.

مینایی درباره موضوع این مستند به سوره سینما گفت: این مستند روایتگر زندگی خصوصی و اجتماعی سید مهدی قوام است. سید مهدی قوام یکی از روحانیون قدیمی است که در سال ۱۳۴۲ فوت شده است. او دوران طلبگی خود را به همراه امام خمینی (ره) گذراند و از حاج سید عبدالحسین اصفهانی و حاج عبدالکریم حائری اجازه اجتهاد گرفت. ویژگی اخلاقی که در این مستند به آن بیشتر پرداختیم هدایتگری ایشان است. امر به معروف و نهی از منکر ایشان به قدری نافذ بوده است که باعث هدایت بسیاری از لمپن‌های تهران قدیم شده است. 

وی درباره دلیل پرداختن به این موضوع گفت: توجه به مکارم اخلاقی یکی از چیزهایی است که باید بیشتر به آن پرداخت. با مطالعه درباره حاج سید مهدی قوام فهمیدیم که او بیش از هر چیز به اخلاق اهمیت میداده است. علاوه بر این پرداختن به زندگی و سلوک کسی که این چنین قدرت داشت تا بتواند کسی که یک عمر دچار ضلالت بوده را با امر به معروف و نهی از منکر هدایت کند، بسیار مهم است.

این مستندساز به بخش‌های مستند خود اشاره کرد و افزود: از کودکی آقای قوام شروع کردیم و به شجرهنامه او پرداختیم. نسب ایشان به علامه مجلسی بر میگردد. سپس به دوران طلبگی ایشان پرداختیم. البته قسمت اعظم مستند به خاطرات افرادی میپردازد که توسط این مجتهد هدایت شدهاند. در نهایت به دوران پیری ایشان و روزهای آخر زندگی‌شان میپردازیم . نقل شده است که ایشان چند روز قبل از وفات روز دقیق مرگشان را به دکتر گفته بودند. ساخت مستند تمام شده و آن را برای شرکت در جشنواره سینما حقیقت ارسال کردهایم. صدا و سیما این مستند را خریداری کرده و به زودی از تلویزیون پخش خواهد شد.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از  کارگردان و نویسنده: بابک مینایی، مدیر تصویربرداری: علیرضا اسعدنژاد، تحقیق و پژوهش: هادی جعفری، تدوین: شروین شادمهر، صداگذاری: مهدی ساعی و تهیه‌کننده: مهدی مطهر. این مستند به سفارش خانه مستند ساخته شده است.


One thought on “یک مستند درباره زندگی روحانی مردمی/ مردی که لمپن‌های تهران را هدایت کرد”

  1. amineh می‌گه:

    مستند تون رو دیدم اقای مینایی و دوستان مرتبط
    عالی کار کرده بودید … از جنس کار بودید احتمالا روح ایشون نظاره گر بوده … باز هم بسازید … در مورد سالمندان کار کنید شما جنس کار هستید سالمندان سرزمین ما بدبختند من سه فیلم برای سالمندان ساختم ولی رغبتی برای همکاری باتلویزیون ندارم … دور از شما و دوستانتون تلویزیونی ها نفهمند … نمی فهمند… مخصوصا دوره اقای ضرغامی الان خبر ندارم ….

Comments are closed.