سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ مرداد ۱۳۹۳ در ۳:۵۰ ب.ظ چاپ مطلب

جایزه جشنواره جهان اسلام به موزه امام خمینی (ره) اهدا شد

tajmahal-seyedhasan

جایزه بهترین فیلم جهان اسلام برای فیلم «تاج محل» محصول حوزه هنری به موزه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم جهان اسلام که در سال گذشته به فیلم «تاج محل» محصول حوزه هنری تعلق گرفته بود در حضور سیدحسن خمینی به موزه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) اهدا شد.

سوره سینما – فارس نوشت :مراسم اهدای جایزه بهترین فیلم جهان اسلام موزه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) صبح امروز با حضور سید حسن خمینی رئیس مرکز حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) و نوه بنیانگذار انقلاب، مجتبی راعی کارگردان سینمای ایران، دانش اقباشاوی کارگردان فیلم تاج محل، هادی نائیجی کارگردان فیلم حق سکوت و شاه‌مرادی رئیس شورای فرهنگ عمومی در حسینیه جماران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم اقباشاوی کارگردان فیلم تاج‌محل که فیلمش در جشنواره فیلم جهان اسلام مالزی جایزه بهترین فیلم را کسب کرده است، گفت: این فیلم نخستین ساخته من است که یک کار اجتماعی و به عقیده من با نگاه خط امامی ساخته شده و از آنجایی که این فیلم در چنین مسیری حرکت می‌کند تمایل داریم این جایزه که نصیب تاج‌محل شده به موزه حضرت امام خمینی (ره) انتقال یابد.

در ادامه مراسم سیدحسن خمینی سؤال‌هایی را درباره تولید این فیلم سینمایی مطرح کرد.

اقباشاوی در پاسخ به این سؤال‌ها گفت: این فیلم به صورت ۳۵ میلی‌متری فیلمبرداری نشده اما با دوربین الکسا به صورت دیجیتال و با کیفیت خوبی ساخته شده است.

هادی نائیجی کارگردان فیلم سینمایی «حق سکوت» که در این مراسم حضور داشت درباره فیلم تاج محل گفت: این فیلم خیلی با نگاه لوکس و شیک که با نگاه حضرت امام خمینی (ره) فاصله دارد ساخته نشده و به اقشاری در جامعه می‌پردازد که همیشه مدنظر امام خمینی (ره) بودند و در واقع مرز بین پاک بودن و گناه است و در واقع جهان فیلم جهان طبقه فرودست است.

اقباشاوی در ادامه این مراسم گفت: هنری متعهد به انقلاب است که تجسم انسانیت باشد و سعی شده که این موضوع در این فیلم لحاظ شود.

در ادامه مراسم تندیس جشنواره فیلم جهان اسلام مالزی به سیدحسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی و برای حفظ در موزه نشر، آثار و ارزش‌های امام خمینی (ره) هدیه شد همچنین به همراه این جایزه یادداشتی از سوی دانش اقباشاوی قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک تولیت محترم آستان مقدس امام خمینی (ره) حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج سیدحسن خمینی و بیت شریف معظم حضرت امام خمینی (ره).

سلام علکیم

بزرگی به درستی یادآور شده بودند که قله دماوند در بلندی نیازی به اثبات ندارد و امام عزیز راحلمان که احیاگر دین در قرن حاضر و بیدارگر بزرگ ملتها برای مبارزه با مستکبران و حامی جدی مستضعفان جهان بودند نیز همچون قله‌ای رفیع بر تارک تاریخ است و بدیهی است که نیازی به اثبات ندارد برادر بزرگوار، حاج سیدحسن آقا.

شما خود بهتر از هر کسی می‌دانید نسل ما که تاریخ تولد است مقارن با واقعه عظیم انفجار نور بود در ۱۰ سالگی عزادار رحلت مردی شد که حسرت دیدار و درک محضرش تا همیشه همراهش خواهد ماند اما چه باک روح، اندیشه و نگاه جهان شمول آن بزرگ‌مرد تاریخ به خواست پروردگار و تبع سعی و غور جویندگان راهش تا همان همیشه به جان دل تشنگان مکتبش می‌نشیند و چراغ راه و قطب‌نمای مسیرشان می‌گردد. انشاءالله.

یادگار امام.

اثر کوچک ما «تاج محل» همه سعی، فهم و تلاش سازندگانش، در راستای درک صحیح، دقیق و عملی از آموزه‌های آن پیر سفر کرده است که در روزگار ترک‌تازی اردوگاه اسلام آمریکایی در منطقه، به لطف پروردگار حائز توفیق دریافت جایزه طلایی بهترین فیلم جهان اسلام در سال ۲۰۱۳ از جشنواره بین‌المللی فیلم جهان اسلام مالزی گردیده، اما توفیق بزرگتر برای ما آن است که در خط معنوی، مردمی و مترقی امام (ره) بمانیم و بیاموزیم که درخت به ریشه‌اش زنده است و رود به سرچشمه‌اش.

از این رو بر آن شدیم تا لوح و تندیس را به یادگار موزه نشر آثار و اندیشه‌های حضرت امام (ره) تقدیم کنیم تا خود و دیگران به یاد داشته باشیم که مکتب خمینی کبیر چگونه نسل اندر نسل، دل اندر دل و عقل اندر عقل عاشق می‌آفریند و بر هنرمندان جهان فخر بفروشیم که مراد ما همین کسی است که فرمود هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است و هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسم تلخ‌کامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. با درود به روح پرفتوح معمار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی قدس‌السره الشریف و آرزوی توفیقات روزافزون برای جنابعالی و همه پیروان امام عزیزمان.»

در ادامه این مراسم مجتبی راعی کارگردان سینمای ایران درباره عدم صدور پروانه نمایش تاج محل گفت: تعداد سالن‌ها در کشور ما کم است و این باعث می‌شود که بال‌هایی برای اکران فیلم به وجود بیاید و هر کس که ارتباط خوبی داشته باشد سالن می‌گیرد و کسانی که ارتباطی ندارند دچار مشکل سالن می‌شود و همه این مشکلات تنها با افزایش تعداد سالن سینما در کشور حل می‌شود خیلی از فیلمهایی که در حال حاضر در کشور وجود دارد حتی فیلمهایی که به آنها انتقاد می‌شود از آثاری که از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شوند بهتر است و این آثار باید نمایش داده شود.

در انتهای این مراسم سیدحسن خمینی خطاب به این فیلمسازان گفت: انشاءالله در آینده شاهد کارهای بهتر شما باشیم، فیلم شما هم فیلم خوبی بوده که مورد توجه قرار گرفته، امیدوارم در آینده شاهد اعتلای این اهداف باشیم و همه شما را در این مسیر ثابت قدم و با همتی مضاعف ببینیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>