سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ شهریور ۱۳۹۳ در ۱۰:۵۹ ق.ظ چاپ مطلب

«سفر روس پس از نیم قرن» آماده نمایش می‌شود/ مرور خاطرات جلال آل احمد

jalal-ale-ahmad

خاطرات جلال آل احمد نویسنده شهیر ایرانی در مستند «سفر روس پس از نیم قرن» مرور می‌شود.

خاطرات جلال آل احمد نویسنده شهیر ایرانی در مستند «سفر روس پس از نیم قرن» مرور می‌شود.

علی رمضان‌پور کارگردان این مستند به سوره سینما گفت: جلال آل احمد ۵۰ سال پیش به روسیه سفر کرد و در طی این سفر، سفر نامه‌ای نوشت. در این سفرنامه می‌بینیم که جلال به خلاهای فرهنگی در نظام کمونیستی شوروی سابق اشاره کرده. اما داستان این مستند این است که ما بعد از گذشت حدود ۵۰ سال پس از نگارش این سفرنامه که حتی نظام شوروی هم از بین رفته به روسیه سفر می‌کنیم. قدم به قدم سفرنامه جلال را دنبال می‌کنیم و خلاهای فرهنگی که جلال به آن ها اشاره کرده بود را بادقت بیشتر رصد می کنیم .

وی ادامه داد : اما نتیجه جالبی که به دست می آید این است که آن خلاهای فرهنگی نه تنها از بین نرفته بلکه با شدت بیش‌تری بروز پیدا کرده است و تبدیل به شکافی عمیق در میان مردم شده است. ظاهرا این شکاف به این دلیل شدت پیدا کرده که مردم روسیه پس از آزاد شدن از نظام کمونیستی شوروی و سرکوب کمونیستی آن در حال عقده‌گشایی هستند. برای مثال درآن زمان شوروی، همه مجبور بودند از یک کارخانه خودروسازی ماشین بخرند. اما اکنون اگر در خیابان‌های روسیه نگاه کنید دو ماشین حتی با مدل یکسان هم پیدا نخواهید کرد. در بحث صادرات و واردات روسیه نیز این موارد وجود دارد. مردم با رهایی از آن نظام مشغول عقده‌گشایی هستند. در حقیقت در ساخت این مستند می‌خواهیم تاثیر نظام شوروی را در امروز روسیه به تصویر بکشیم.

رمضان‌پور درباره روند ساخت این مستند و حضور در جشنواره‌ها گفت: با پایان تصویربرداری مشغول تدوین هستیم که به احتمال فراوان این کار تا چند هفته آینده در ۵۲ دقیقه آماده پخش می‌شود. شبکه افق این مستند را خریداری کرده که به زودی آن را پخش ‌می‌کند. با توجه به این که این مستند بلند است، قصد داریم تا این اثر را برای جشنواره فجر امسال شرکت بدهیم.

عوامل این مستند عبارتند از نویسنده ،کارگردان و تصویربردار: علی رمضان‌پور، مجری مقابل دوربین: مجید عزیزی، تدوین: امیر توتونچی و تهیه‌کننده مهدی مطهر. این مستند در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است.