سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ شهریور ۱۳۹۳ در ۱:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب

یک مستند درباره اسلام در روسیه/ ردپای مسلمانان در اروپا

d597f93d00457ecd6689a748909b6a63_XL

مستند «ما اینجا هستیم» به کارگردانی شیما عالی درباره تاریخ اسلام در روسیه ساخته می‌شود.

مستند «ما اینجا هستیم» به کارگردانی شیما عالی درباره تاریخ اسلام در روسیه ساخته می‌شود.

شیما عالی درباره موضوع این مستند به سوره سینما گفت: در ادامه ساخت مجموعه مستند «اسلام در روسیه» با دغدغه شناخت اسلام در روسیه، به سراغ موضوع تاریخ اسلام در روسیه رفتیم. یکی از قدیمی ترین مکان‌های گسترش اسلام در جهان کشور روسیه است، به گونه ای که قدمت اسلام در این کشور حدود ۱۳۰۰ سال است . در حقیقت تقریبا همزمان با ورود اسلام از عربستان به ایران اسلام به مرزهای امروزی کشور روسیه هم وارد شده است. همچنین روسیه امروز بزرگترین جمعیت مسلمانان بومی وغیر مهاجر را در کل اروپا داراست.  تاریخ نشان می‌دهد  ریشه های اسلام  و فرهنگ اسلامی در روسیه بسیارپررنگ بوده و هست، در حالی که اکثرا روسیه را با موضوعاتی نظیر هنر ، موسیقی، سیاست و … می شناسند و این جنبه از تاریخ پهناورترین کشور جهان ناشناخته مانده است.

این مستندساز درباره علت نامگذاری این مستند گفت: در مجموعه مستند «ما اینجا هستیم» گسترش فرهنگی اسلام در دنیا را روایت می‌کنیم. همچنین ریشه‌های گسترش اسلام در دنیا را با وجود تلاش رسانه‌های جریان اصلی جهان برای گسترش اسلام هراسی در میان مردم جهان بررسی می‌کنیم. اولین قسمت از این مجموعه در استرالیا ساخته شد و قسمت دوم را در روسیه ساختیم. البته قرار است که این مجموعه ادامه دار باشد.

وی درباره روند ساخت این مستند افزود: کار تحقیق و تصویربرداری این مستند نزدیک به دو سال طول کشید. برای تصویربرداری به سراغ کارشناسان سرشناس اسلام شناس در روسیه و روسای چند دانشگاه معروف در این کشور رفتیم و به مصاحبه با آن‌ها پرداختیم. در بخش دیگر از تصاویر آرشیوی استفاده کردیم که تعدادی از این تصاویر را از مستندسازان و تاریخ‌دانان روسی تهیه کردیم. درنهایت از تصویرسازی استفاده کردیم. تدوین این مستند به تازگی تمام شده و به زودی  پخش می‌شود.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از نویسنده و کارگردان: شیما عالی، تصویربردار: محمد رحیمی، تدوینگر: مینا پرندوش، موسیقی: نیما قاسمی و تهیه‌کننده: حسین افشار. این مستند محصول مشترک سازمان هنری رسانه ای اوج و شبکه پرس تی وی است که در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>