سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ شهریور ۱۳۹۳ در ۱۱:۵۴ ق.ظ چاپ مطلب

حادثه‌ای که باعث انتخاب تارخ برای «سربداران» شد/ به بهانه بزرگداشت تارخ در جشن سینمای ایران

tarokh

کارگردان مجموعه به یادماندنی «سربداران» سابقه تئاتری و آن بازیگری را از عوامل انتخاب امین تارخ دانست.

کارگردان مجموعه به یادماندنی «سربداران» سابقه تئاتری و  آن بازیگری را از عوامل انتخاب امین تارخ دانست.

سوره سینما- امسال و در آیین بزرگداشت‌های شانزدهمین جشن خانه سینما، از یک عمر فعالیت هنری امین تارخ تقدیر می‌شود. امین تارخ بازیگری است که اگرچه حضوری قابل توجه در سینما داشته، اما از اهمیت کارنامه تلویزیونی‌اش نمی‌توان به سادگی چشم پوشید. او در مجموعه‌های مهم دهه ۶۰ «سربداران» و «ابن سینا» بازی کرد و به شهرت یک ستاره رسید و با پشتوانه تئاتری که داشت، نقش‌هایی متنوع بازی کرد. در سال‌های اخیر تارخ در مجموعه‌های «سفر سبز» و «جراحت» بازی‌هایی درخشان داشته است که قدرت بازیگری او را نشان می‌دهد. به بهانه بزرگداشت این بازیگر باسابقه با محمدعلی نجفی کارگردان «سربداران» درباره انتخاب تارخ و حضورش در این مجموعه صحبت کردیم.

محمدعلی نجفی کارگردان سینما و تلویزیون که با انتخاب درست امین تارخ در نقش شیخ حسن جوری بیش از پیش به دیده شدن این بازیگر کمک کرد به سوره سینما گفت: کیهان رهگذر که در سریال «سربداران» انتخاب بازیگران را به عهده داشت در تئاتر با امین تارخ آشنا بود و او را برای نقش محمدبیک به من پیشنهاد داد. در جلسه‌ای با این بازیگر در حال گفت و گو بودیم که یک دفعه از بیرون صدایی آمد و امین تارخ به سمت صدا برگشت. حالت و نگاهی که به یکباره در چهره اش دیدم نظرم را تغییر داد و به مرحوم رهگذر گفتم او را برای نقش شیخ حسن می‌خواهم.

وی افزود: افراد بسیاری برای نقش شیخ حسن تست داده بودند اما هیچکدام باب میل نبودند. از طرفی تفاوت فاحشی بین شخصیت محمدبیک با شیخ حسن وجود داشت و همین باعث شد قانع کردن رهگذر برای این تغییر تصمیم سخت باشد. حتی زمانی که به تارخ پیشنهادش را دادم کمی جا خورد، اما به تدریج او نیز موافقت کرد. امین تارخ را با تئاتر می‌شناختم، ولی در آن لحظه چیزی وجود داشت که پیش از این ندیده بودم. او از آن دسته بازیگرانی است که آن دارد. این ویژگی خاص در کنار صدای تاثیرگذار و نوع نگاهش قطعا او را شایسته بازیگری کرده است.

کارگردان فیلم «زاگرس» گفت: به جز امین تارخ برای دو کاراکتر دیگر هم این اتفاق افتاد. من افسانه بایگان و فیروز بهجت محمدی را در نظر داشتم که اول با مخالفت دوستان روبرو شد. خاطرم هست که حتی گریمور هم با انتخاب تارخ موافق نبود. خوشبختانه این بازیگر مسیر خود را درست ادامه داد تا امروز که قرار است برایش بزرگداشتی در جشن خانه سینما برگزار شود. اینکه آدم ها تکامل پیدا کنند طبیعی است، اما اینکه در حین تکامل دیگران را نبینند غیر طبیعی است اما این ماجرا، اتفاق می‌افتد. ما همچنان این بازیگر را می بینیم و به او ارادت داریم ولی او دیگر ما را نمی‌بیند.

نجفی گفت: این خطری است که من همیشه به دانشجویان هم گوشزد می کنم متاسفانه برای بازیگران ما این اتفاق تا حدی رخ داده است. خطر خودشیفتگی و خود بزرگ‌بینی که هنرمندان و سیاستمداران بیشتر از طیف های دیگری مثل دانشمندان به آن دچار می شوند. امیدوارم بزرگان هنر و سیاست در این راه خطرناک درست پا بگذارند و در روند کاری شان مراقب باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>