سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ شهریور ۱۳۹۳ در ۱۰:۱۴ ق.ظ چاپ مطلب

امین تارخ دینش را به سینما ادا کرد/ به موقع از هنرمندان تقدیر کنیم

amin-tarokh

یک روزنامه‌نگار معتقد است تجلیل از امین تارخ، ستایش تلاشی است که برای رشد نسل تازه‌ای از بازیگران داشته است.

یک روزنامه‌نگار معتقد است تجلیل از امین تارخ، ستایش تلاشی است که برای رشد نسل تازه‌ای از بازیگران داشته است.

علیرضا مجمع منتقد و روزنامه نگار درباره تقدیر از امین تارخ در شانزدهمین جشن خانه سینما به سوره سینما گفت: امین تارخ از آن دسته بازیگرانی است که اصولی وارد عرصه سینما شد. او فعالیتش را از تئاتر شروع کرده، به درستی آموزش دیده و سپس وارد سینما شده است. اولین کار حرفه ای را با بهرام بیضایی آغاز کرد و در نقشی هرچند کوتاه در فیلم «مرگ یزدگرد» به سینما سلام گفت. او در تلویزیون هم به درستی سینما وارد شد و با سریال های «سربداران» و «ابن سینا» توانایی خود را بیش از پیش نشان داد.

وی افزود: امین تارخ با مسیری که برای حرفه خود انتخاب کرده بود به بازیگری جدی تبدیل شد. او در کنار توانایی بازیگری از صدای خوبی هم برخوردار بود تا آنجا که در اکثر فیلم هایی که آن زمان دوبله می‌شدند تارخ جای خودش حرف می‌زد. او بعدها با «پاییزان» رسول صدرعاملی خوش درخشید و اوایل دهه ۷۰ هم با ایفای نقشی نو در «مجسمه» ساخته ابراهیم وحیدزاده فضای متفاوتی را در سینمای بدنه آن زمان رقم زد و بازی‌اش تاثیر قابل تاملی در دیده شدن فیلم داشت.

مجمع گفت: امین تارخ با بازی در «سارا» ساخته داریوش مهرجویی نقشی اساسی در مطرح شدن اثر داشت و از جایی به بعد با تغییراتی که به وجود آورد روند سینمای ایران را هم به مسیری جدید هدایت کرد. در واقع می توان گفت تاسیس کارگاه بازیگری او نقطه عطف اساسی در روند کاری خودش و کارنامه سینمای ایران شد. او چهره های مطرح زیادی مثل ترانه علیدوستی را به سینما معرفی کرد. کسانی که هر یک بعد از طی سال‌های تجربه اندوزی هرکدام به بازیگران تاثیرگذاری در سینمای ما بدل شده‌اند.

وی ادامه داد: تارخ عملا نشان داد چطور آموخته هایش را منتقل می‌کند و هنرآموزانش چطور از آموزه های او استفاده کردند تا آنجا که ثمره این تلاش بازیگرانی پرورده شدند که هریک سهمی از سینما دارند. او دینش را به سینمای ایران ادا کرد و خوشبختانه به موقع هم از او تقدیر شد. نباید بگذاریم سن کسانی که در فضای هنر و سینما کار می‌کنند انقدر بالا برود که حتی توان آمدن روی سن را هم نداشته باشند. امین تارخ تنها به خاطر کاراکتر شخصی و بازی‌هایش مورد تقدیر نیست. برگزارکنندگان جشن خانه سینما از روند کاری درستی که در سینما طی کرده  و تاثیری که در تربیت بازیگران جدید داشته، تقدیر می‌کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>