سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۳۹۳ در ۸:۵۰ ق.ظ چاپ مطلب

در ضیافت سازمان سینمایی چه گذشت؟/ کار مهمی که قریبیان انجام داد

ziafat2

شامگاه جمعه ۲۱ شهریورماه ضیافت روز ملی سینما با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد و رییس سازمان سینمایی برگزار شد.

شامگاه جمعه ۲۱ شهریورماه ضیافت روز ملی سینما با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد و رییس سازمان سینمایی برگزار شد.

سوره سینما- ضیافت جمعه شب در هتل استقلال، مثل همه آیین ها و دورهمی‌های سینمایی حاشیه هایی هم داشت. حاشیه‌هایی که البته حس و حالی به مراسم روز ملی سینما ندادند و همه چیز آرام و بدون یک اتفاق ویژه تمام شد. در آغاز این مراسم که با حضور جمعیتی قابل توجه برگزار شد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن رفت. مجری مراسم نیما کرمی بود که در همهمه و شلوغی مداوم سالن سعی می کرد صدایش را به حضار برساند. حضاری که تا آخرین لحظه مراسم یک لحظه از حرف زدن دست نکشیدند.

علی جنتی مانند همیشه خوش اخلاق و با لبخند با حضار برخورد می‌کرد. او سخنانش را با تبریک روز ملی سینما شروع کرد و با وعده‌های شیرین ادامه داد:  با همراهی حجت الاسلام شاهمرادی رییس شورای فرهنگ عمومی به طور حتم سال ۹۴ روز ملی سینما به تقویم باز می گردد. همچنین طی برنامه ریزی های انجام شده زیرساخت های سینما تقویت شده و سالن سازی ها به جدیت دنبال و سالن های فرسوده ترمیم و بازسازی می شوند.سیاست ما در وزارت ارشاد این است که در مرحله صدور پروانه ساخت با دقت کامل فیلمنامه ها بررسی شوند تا هنگام اکران، فیلم ها دچار مشکل نشوند و وزارت ارشاد نیز بتواند پای مجوزهایش بایستد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد در مسیر عدالت فرهنگی که در پیش گرفته، تلاش خواهد کرد مسئله سالن سازی در شهرستان ها را به شکلی جدی دنبال کند. طرح راه اندازی مدرسه عالی سینما نیز در دست بررسی و اجرا قرار گرفته است. همچنین قرار است موضوع سینما کارت نیز پیگیری شود. برخوردهایی که در این حوزه می‌شود باعث شده است بسیاری از حواشی در سینما شکل بگیرد و در دوره مدیریت جدید سینما تلاش داریم که فیلم‌نامه‌هایی تصویب شود که بتوانیم آنها را در زمان نمایش پروانه نمایش بدهیم.

جنتی افزود: ما تأکید داریم که به دنبال سوژه‌های مناسب و نشان دادن زیبایی‌های ایران در سینما باشیم با توجه به اینکه فیلم‌های سینمای ایران به جشنواره‌های خارجی می‌روند تلاش می‌کنیم زیبایی‌های ایران و سبک زندگی ایرانی اسلامی را به دنیا معرفی کنیم. در ساختار فیلم‌های سینمایی به سینمای شادی‌آفرین بها می‌دهیم و متأسفم از ساخت برخی سریال‌هایی که به بهانه نشان دادن مسائل اجتماعی و خانوادگی به صورت تلخ آن مسائل را بیان می‌کنند. از همه کسانی که برای بهبود وضعیت سینمای ایران برنامه‌ای دارند، استقبال می‌کنیم.

حجت الله ایوبی دیگر سخنران این مراسم بود که مثل همیشه از امید و روزهای خوب برای سینمای ایران صحبت کرد: خوشحال و خوشوقت هستم که سینما هم به تقویم ملی کشور برگشته و هم به سبد خانوار ایرانی اضافه شده است.

خوشحالم از اینکه خانه سینما در چنین روزی بازگشایی شد که لازم است که پیامدهای بسته شدن و بازگشایی مجدد خانه سینما بررسی است.خوشحالم از اینکه جشن‌های خانه سینما با همدلی و یاری همه اهالی سینما برگزار شد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: دوران مسئولیت ما با طوفان و مشقت فراوان آغاز شد ولی خوشحالیم که به آرامشی نسبی و البته پایدار رسیده است اگر دستاوردی ایجاد شده است مرهون مدیریت هوشمندانه وزیر ارشاد بوده و اگر قصوری هم صورت گرفته است از جانب من است. از معاونین و مؤسسات مختلف که من آنها را کاروان سینمای امید می‌نامم تشکر می‌کنم که با تمام عشق در جهت اعتلای سینمای کشور در حال تلاش هستند. فضای سینمای امروز در مقایسه با سال گذشته نویدبخش روزهای خوشی را می‌دهد.

ایوبی تأکید کرد: آغاز به‌روز رسانی صنعت سینمای ایران، فاصله گرفتن از مدیریت کهنه و رویکرد جدید و نو به مدیریت سینما،‌ تعامل اهالی سینما و اعتماد متقابل بین هنر و دولت شکل گرفته است که همه اینها نویدبخش روزهای خوش است. همچنان علاقه‌مند هستم یک روز به صورت رایگان به بلیت‌های سینما عرضه شود ولی خرد جمعی به این نتیجه رسیده که این بلیت‌ها نیم‌بها شود و گزارش‌هایی که از سراسر کشور می‌رسد نشان داده که مردم از این روز استقبال کردند و انرژی روز سینماسلام همچنان برای اهالی سینما وجود خواهد داشت.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد:‌خوشحالم از اینکه عدالت فرهنگی که آقای وزیر در روز اول مدیریت خوب در مجلس وعده داده بودند در سینما در حال رخ دادن است.

ایوبی خاطرنشان کرد:‌ امروز ۳۲۰ سالن برای سینما وجود دارد که پاسخگوی مناسبی برای پتانسیل سینما نیست ولی امیدواریم با حضور فعال بخش خصوصی سالن‌های سینمایی در حال ساخت آماده بهره‌برداری شود.جا دارد در سال پیش‌رو مدیریت بحران پایان یابد و با آرامش و تمرکز برای سینما و اهالی این سینمای شریف کار کنیم. من معتقدم که باید در مورد برخی از واژه‌ها که در بین رسانه‌ها و منتقدان شکل گرفته است بررسی مجدد صورت بگیرد و سینمای سیاه‌نمایی و اجتماعی بازشناسی شود.

رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: در کجای دنیا فقر و تلخی وجود ندارد؟ مهم این است که چگونه با فقر مقابله کنیم و نشان دادن روبه‌رویی با مشکلات و دست‌ و پنجه نرم کردن با آنها سیاه‌نمایی نیست.یکی از مشکلات و دغدغه‌های سینما، سینماگرانی هستند که در فصول مختلف بیکارند ما طی قراری که با خانه سینما گذاشتیم یک صندوق اعتبار برای این عزیزان افتتاح کرده‌ایم و آن را به زودی شارژ خواهیم کرد البته آیین‌نامه‌‌ایی را نیز در همین راستا به زودی اعلام می‌کنیم تا اهالی سینما که در فصول مختلف بیکار هستند با شأن و عزت حمایت شوند.

دکتر ایوبی در بخش دیگری از سخنانش به پیشواز سی و سومین جشنواره فیلم فجر رفت: برای جشنواره فیلم فجر تصمیمات خوبی اتخاذ شده که به نظر من این جشنواره بیشتر جشنواره است تا یک جشن سینمایی. ما به گروه هنر و تجربه بسیار امیدواریم و به طرح سینماکارت که امشب رونمایی خواهد شد امیدوار هستیم که بتواند تجربه موفقی باشد.

یکی از بهترین و مفیدترین بخش‌های برنامه جمعه شب کمک اهالی سینما برای جمع آوری دیه برای جوانی محکوم به قتل بود. فرامرز قریبیان بازیگر و کارگردان خوشنام سینمای ایران روی سن رفته و با همکارانش درباره این جوان و نیاز به تامین دیه برای آزادی او صحبت کرد: این جوان سه سال در زندان بوده و در آستانه اجرای حکم است، باقی مانده دیه او ۱۰۰ میلیون تومان است. من و همسرم ۲۰ میلیون تومان به این جوان کمک می‌کنیم و از شما می‌خواهیم در این امر ما را کمک کنید. درخواست قریبیان با پاسخ مثبت اهالی سینما مواجه شد و تنها دقایقی بعد بیش از رقم مورد نیاز برای جوان در آستانه اعدام مبالغی جمع آوری شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۰ میلیون تومان، رییس سازمان سینمایی ۲۰ میلیون تومان، کانون سینماداران ایران ۱۰ میلیون تومان، حمید قاسمی یک میلیون تومان، شهرام ناظری‌پور ۵ میلیون تومان، حجت‌الاسلام شاه‌مرادی رئیس شورای فرهنگ عمومی ۱۰ میلیون تومان، کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان یک میلیون تومان، مجتمع سینمایی گرگان ۱۰ میلیون تومان، جامعه صنفی تهیه‌کنندگان ۱۰ میلیون تومان، منیژه حکمت ۱۰ میلیون تومان و کانون لابراتوار فیلم ۵۰۰ هزار تومان برای پرداخت دیه این جوان پرداختند.

بخش دیگر مراسم تقدیر از فرهاد توحیدی و محمدمهدی عسگرپور بود که به گفته مجری مراسم به دلیل فعالیت‌های صنفی از کار در حوزه تخصصی شان دور مانده‌اند. جالب است که فرهاد توحیدی فیلمنامه «شهر موشها ۲» را روی پرده دارد و عسگرپور در این چند سال دو مجموعه و یک فیلم سینمایی ساخته است. این تقدیر بیشتر عملی نمادین و نشانه همدلی سازمان سینمایی و خانه سینما و در اصل در راستای سیاست‌های ضد تنش و تفرقه دکتر ایوبی بود.

پس از این بخش مهمانان برای صرف شام دعوت شدند. نکته سوال برانگیز هدف سازمان سینمایی از برگزاری این مراسم است. چرا بیشتر مدیران ما در حوزه‌های مختلف ایجاد همدلی و شادی در مناسبت‌های خاص (در این مورد روز ملی سینما) را با برگزاری میهمانی‌ها و صرف هزینه‌های میلیونی و میلیارد تومانی اشتباه می‌گیرند؟ دکتر ایوبی و تیمش که هدفی جز وفاق و ایجاد آرامش در فضای سینمای ایران ندارند، باید بدانند با برگزاری ضیافت شام مشکلات ریشه‌ای درون سینما و فشارهای همیشگی که از ناحیه مخالفان اعمال می‌شود، تمام شدنی نیست. این گونه مراسم فقط به هدر رفتن بیت المال می‌انجامد. آن هم در کشوری که بسیاری از شهرهایش سالن سینمای مناسب ندارند. کاش سازمان سینمایی هم استراتژی درست خانه سینما برای فاصله گرفتن از برگزاری جشن و  برپایی ضیافت را ادامه می‌داد و به جای چنین مراسمی می‌کوشید از هویت مستقل سینمای ایران در برابر هجمه‌های مداوم و ناعادلانه دفاع کند.

در کنار حضور پررنگ مردم که میهمانان ثابت این ضیافت‌ها هستند، حضور تئاتری‌ها در این مراسم قابل توجه بود. محمد رحمانیان، مهتاب نصیرپور، اشکان خطیبی و نوید محمدزاده از چهره‌های مطرح تئاتر جمعه شب در هتل استقلال میهمان سینمایی‌ها بودند.

گوهر خیراندیش، شیرین یزدانبخش، سروش صحت، بیتا منصوری، ابوالحسن داوودی، ویدا روشنی، مجید مظفری، غلامرضا آزادی، محمد نیک بین، تهمینه میلانی، فریال بهزاد، نیکی مظفری، رضا کیانیان، هنگامه قاضیانی، میلاد کیمرام، مسعود کیمیایی، کیوان کثیریان، رضا درمیشیان، سیف الله صمدیان، محمد بزرگ نیا، کاوه سجادی حسینی و … در این ضیافت حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>