سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ شهریور ۱۳۹۳ در ۲:۰۱ ب.ظ چاپ مطلب

امسال فیلم‌های طراز اول برای معرفی به اسکار نداریم

iraj-taghi-poor

یک عضو هیات انتخاب فیلم برای معرفی به اسکار تاکید کرد امسال فیلم طراز اول برای حضور در اسکار نداریم.

یک عضو هیات انتخاب فیلم برای معرفی به اسکار تاکید کرد امسال فیلم طراز اول برای حضور در اسکار نداریم.

ایرج تقی‌پور تهیه کننده سینما و از اعضاء هیات انتخاب فیلم های ایرانی به آکادمی اسکار درباره روند گزینش آثار به سوره سینما گفت: مکانیزم انتخاب خیلی روشن است و در واقع یکسری قوانین وجود دارد که از سوی آکادمی وضع شده و باید رعایت کرد. از جمله اینکه فیلم ها در یک زمان مشخص از ابتدای اکتبر سال گذشته تا اکتبر امسال در آن کشور اکران شده باشد و کارگردان و عوامل اصلی فیلم هم باید متعلق به آن کشور باشد. ضمن اینکه یک نهاد رسمی باید فیلم را معرفی کند و یکی دیگر از معیارها هم مربوط به اعضاء هیات ۹ یا ۱۱ نفره ای است که باید از دست اندرکاران و تولیدکنندگان سینما باشند که این عوامل رعایت شده است.

وی ادامه داد: طبیعتا سعی شده از میان این ۵۸ فیلمی که اکران شده ، آثاری را که از جنبه زیبایی شناسی مورد قبول باشد و از لحاظ تولید هم اثری خوش ساخت و مرتبی باشد را انتخاب کنیم و یکی از نکته هایی که باید به آن توجه داشت این است که آمریکایی ها فیلم های  قصه گو را بیشتر می پسندند. آثاری که در آنجا حضور می یابند باید معرف فرهنگ هر کشور باشند و این جریان را زمانی که هیات اسکار به تهران آمده بود ، رییس آن هیات بر آن تاکید کرد.

تقی پور ادامه داد: در کنار اینها به نظرم فیلمی که به اسکار معرفی می شود نباید چهره زشتی را از کشور مورد نظر و فرهنگ آن به نمایش بگذارد. ما به همراه دوستان فیلمی را که با این معیارها همخوانی بیشتری دارد را انتخاب خواهیم کرد و این به معنای جایزه گرفتن و موفقیت آن در اسکار نیست و این بخش مربوط به آکادمی و قضاوت آنها می شود.

این سینماگر با بیان اینکه امسال فیلم های بزرگی در حد کسب اسکار نداریم ادامه داد: به نظرم بعضی از این فیلم ها بسیار کند است. در کل دست ما در این دوره بسته بود و فیلم طراز اولی برای دریافت اسکار نداشتیم و با توجه به رقبایی که تا به اینجا اسامی آنها معرفی شده است و حضور برنده جشنواره های ونیز و کن ، تصور اینکه امسال برنده اسکار شویم دور از انتظار است.، اما می توانیم به حضور در لیست نهایی امیدوار باشیم. ضمن اینکه یکی از عوامل تاثیر گذار این است که فیلم مورد نظر پخش کننده خوبی در آمریکا داشته باشند و بتواند به خوبی اثر را به آکادمی معرفی کند که برخی از فیلم‌های حاضر در این لیست این ویژگی را دارند.

این تهیه کننده درباره انتخاب هیات انتخاب فیلم به آکادمی گفت : سیری که بطور تاریخی اتفاق افتاده و از اولین سال‌های معرفی سینمای ایران در محافل بین المللی مطرح بوده است ، حضور بنیاد سینمای فارابی است که متولی انتخاب اعضاء هیات انتخاب برای معرفی فیلم به اسکار بود که این کار سال‌ها در تعامل با خانه سینما صورت می گرفت و از میان لیست ۱۵ نفره خانه سینما ۹ نفر را بر می گزیدند. زمان علیرضا سجادپور این ارتباط قطع شد و ایشان با دوستان همسو و همفکر خود «بدرود بغداد» را به اسکار معرفی کرد و بعد از آن خانه سینما تعطیل شد تا اینکه حالا دوباره بنیاد فارابی متولی این امر است و آکادمی کماکان با این بنیاد مکاتبه دارد.

وی در پایان گفت: ما در روزهای آینده به انتخاب نهایی خواهیم رسید و فیلم مورد نظر برای حضور در اسکار را معرفی خواهیم کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>