سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ شهریور ۱۳۹۳ در ۱۱:۱۵ ق.ظ چاپ مطلب

تولیدات دفاع مقدسی حوزه هنری/ «نام‌ها» و شمایل ماندگار قهرمانان

namha1

مجموعه کمیک موشن «نام‌ها» محصول حوزه هنری درباره سرداران دفاع مقدس است.

مجموعه کمیک موشن «نام‌ها» محصول حوزه هنری درباره سرداران دفاع مقدس است.

سوره سینما- سیدرضا میرکریمی در کمیک موشن «نام‌ها» برای نخستین بار وارد حوزه ای شده که در سینمای ایران مغفول مانده است. «نام ها» با گروهی بزرگ و همراه تولید می شود و نگاهی دارد به بخش هایی از زندگی و شهادت سرداران بزرگ دفاع مقدس از میان این آثار اپیزودهای «مصطفی» درباره شهید مصطفی چمران و «عباس» درباره شهید عباس دوران رونمایی شده است. هر دو فیلم آثاری هستند برای مخاطب نوجوان در عین حال وسواس و سلیقه میرکریمی در تولید آنها به چشم می خورد. اشاره های ظریف به شخصیت این شهدای گرانقدر، گذشته و روابط عاطفی و خانوادگی شان از آنها چهره هایی باور پذیر و دوست داشتنی ساخته است.

میرکریمی با فاصله از آثار کلیشه‌ای که درباره شهیدان ساخته می شود، روایت قصه ها با راوی اول شخص شروع کرده با لحنی صمیمی و غیررسمی خاطرات این قهرمانان را برای تماشاگر بازگو می کند. تصاویر متنوع اند و با سرعت تغییر می کنند. ذهن در عین حال که از فرم تازه فیلم لذت می برد درگیر قصه های «مصطفی» و «عباس» می شود. با این که شخصیت شهید چمران بسیار شناخته شده است و درباره او بارها فیلم و مستند ساخته و پخش شده، اما میرکریمی کوشیده از زاویه ای تازه به این شخصیت موثر در تاریخ معاصر ایران نزدیک شود.

namha3

در اپیزود «عباس» به دلیل این که این شخصیت گرانقدر کمتر برای مخاطب آشنا است و داستان خانوادگی است، مخاطب احساس همدلی بیشتری با فیلم دارد. میرکریمی در «مصطفی» بر وجه قهرمانی و تنهایی او که دور از خانواده است تمرکز کرده و در «عباس» بر رشادت و دلاوری این شهید عزیز. با توجه به نقش پررنگ همسر شهید دوران در زندگی کوتاه مسترکشان، فیلم عمق این رابطه و احساس را به تصویر کشیده است. حضور صداپیشگان حرفه ای به هر دو فیلم جذابیت داده است. صدای مردانه و موقر پرستویی برای اپیزود مصطفی برگ برنده است و حضور زوج امیر جعفری و ریما رامین فر در «عباس» حس عشق و همدلی را به مخاطب منتقل می‌کند.

فیلم اگرچه برای مخاطب نوجوان ساخته شده اما می‌تواند مخاطب بزرگسال را هم جذب کند، اطلاعات تازه می دهد، ریاکارانه نیست و مهمتر از همه به واقعیت زندگی این شهیدان نزدیک می شود. هم روحیه قهرمانانه آنها را به تصویر می کشد هم وجه انسانی شخصیتشان را نمایان می کند. تابلویی است با تصاویری تاثیرگذار و افتخار آمیز از نسلی که حیات یک سرزمین را با خونشان تضمین کردند. «عباس» و «مصطفی» آغاز راهی هستند که قرار است با تصویر ۵ شهید عزیز دیگر کامل شود. نمره قبولی میرکریمی در تولید این آثار امیدوارمان می کند تا نتیجه اپیزودهای دیگر هم درخشان و دوست داشتنی باشد.

namha2

«نام‌ها» با یاد و خاطره شهیدان باکری، همت، شیرودی، خرازی و باقری کامل می شود. قاب عکسی زرین از تصاویری که تا جهان باقی است در قلب مردم ایران باقی خواهد ماند. این مجموعه محصول سازمان توسعه سینمایی سوره و تهیه کننده آن محمد پیرهادی است. اشکان صادقی مدیر دوبلاژ این پروژه و امیر مهران دستیار میرکریمی در این مستند داستانی هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>