سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ مهر ۱۳۹۳ در ۱:۳۱ ب.ظ چاپ مطلب

می‌ترسیدم نتوانم نقش مادر شهید را بازی کنم/ ایثار مادران شهید فراتر از واقعیت است

shirin-yazdanbakhsh1

بازیگر فیلم «بوسیدن روی ماه» تاکید کرد ایثار مادران شهید بالاترین حد فداکاری است.

بازیگر فیلم «بوسیدن روی ماه» تاکید کرد ایثار مادران شهید بالاترین حد فداکاری است.

شیرین یزدانبخش بازیگر تاثیرگذار فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» درباره حال و هوای آن سال‌ها و حضورش در این فیلم به سوره سینما گفت: زمان جنگ همه خانواده هایی که در تهران زندگی می‌کردند موشک و بمباران و جوانانی که به جببه ها اعزام شده بودند را به یاد دارند. از همسایه و هم محله گرفته تا اعضای فامیل همه درگیر بمباران و آژیر و کوپن و روزهای شلوغ بودند. جنگ یکی دو روز نبود که بگوییم کسی چیزی به یاد ندارد. وقتی اتفاقی ۸ سال زندگی مردم را درگیر خود می‌کند همه برای هم مهم می‌شوند و اگر رابطه نزدیکی هم نباشد اما بی خبر از حال هم نمی‌مانند. آن زمان من شاغل بودم و در تهران زندگی می کردم. بحث کجا برویم بین خانواده ها زیاد بود و افراد زیادی از تهران خارج شده بودند. اما هرچه فکر کردم دیدم جنگ برای همه هست و خون من از کسانی که در جببه ها می‌جنگند و خانواده هایی نگران دارند رنگین‌تر نیست.

بازیگر فیلم «جدایی نادر از سیمین» افزود: هرطور که بود با سختی ها آن سالها را سپری کردیم و از دور و نزدیک شاهد خانواده هایی بودم که در همسایگی یا محل کار خبر شهادت عزیزان شان را می شنیدند. زمانی که آقای اسعدیان پیشنهاد بازی در «بوسیدن روی ماه» را  داد هیچ تصوری از حضورم و قبول نقش نداشتم. تنها امتیاز من نسبت به سایر گروه بالا بودن سنم بود. بهمین دلیل حوادث سال های جنگ در تهران را به خاطر داشتم. اما بازی کردن نقش مادر شهید جلوی دوربین برایم دشوار بود. با کارگردان اتمام حجت کردم و گفتم اگر وسط کار کم بیاورم و نتوانم تا آخر پیش بروم همه چیز بهم می‌ریزد. آقای منوچهر محمدی تهیه کننده و آقای اسعدیان به من کمک کردند تا این نقش را بازی کنم. قطعا حمایت آنها باعث شد که نقش این طور واقعی از کار درآید. من از دیده ها و شنیده هایی که داشتم تاثیر گرفتم و سعی کردم همان ها را جلوی دوربین بیاورم.

shirin-yazdanbakhsh2

وی ادامه داد: من همه فیلم هایی که طی این سال‌ها درباره جنگ و دفاع مقدس ساخته شده را ندیده‌ام. اما از بین همان فیلم هایی که دیده‌ام بدون اغراق و تعریف فیلم «بوسیدن روی ماه» را از همه بیشتر دوست دارم. ویژگی بارز این فیلم که سایر آثار از آن به دور است، توجه به مادران شهید است. «بوسیدن روی ماه» بدون ارتباط مستقیم با جنگ و جبهه، موضوع دفاع مقدس را در بطن خود دارد و فداکاری مادری را نشان می‌دهد که ایثار را به بالاترین حد در زندگی اش اجرا می‌کند. شاید از نظر بسیاری این مادر غیرواقعی باشد، اما نباید فراموش کنیم که در ذات مادر فداکاری است. مادری که عزیزش را به جنگ می‌فرستد فداکاری‌های بزرگتر هم انجام می‌دهد.

شیرین یزدانبخش گفت: طبیعتا با سن و سالی که دارم همیشه نقش مادر را بازی می‌کنم اما این شانس را داشتم که نقش هایی متفاوت از این کاراکتر را جلوی دوربین ببرم. من هیچ وقت فرزندی نداشتم و مادر نبوده‌ام. کسانی که فرزند دارند طبیعتا همه توجهشان را معطوف کودکشان می‌کنند. به همین خاطر حس مادرانه را تجربه می کنند. اما من این حس را با تمام فرزندان سرزمینم تقسیم می کنم و امیدوارم بتوانم از طریق نشان دادن چهره مادرانی که برای فرزندانشان دست به هر کاری می‌زنند دینم را به مادران فداکار سرزمینم ادا کنم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>