سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ مهر ۱۳۹۳ در ۱۱:۵۷ ق.ظ چاپ مطلب

به دنبال واقع‌گرایی در «تاج محل» بودم/ فیلم برای مخاطبش راه حل دارد

danesh1

دانش اقباشاوی تاکید کرد در سینما به دنبال نگاه مستند نیست و نمی‌خواهد فیلم‌هایش تنها یک آینه برای نمایش جامعه باشند.

دانش اقباشاوی تاکید کرد در سینما به دنبال نگاه مستند نیست و نمی‌خواهد فیلم‌هایش تنها یک آینه برای نمایش جامعه باشند.

دانش اقباشاوی کارگردان فیلم «تاج محل» در گفت و گو با سوره سینما گفت: از ابتدای حضورم در سینما، به این فکر می کردم که از سینما به عنوان ابزاری برای تصویر مسائلی که جامعه به آن مبتلا است استفاده کنم. البته نه این که منظور، ارائه یک تصویر مستند باشد که مانند آینه جلوی مخاطب قرار می‌گیرد. در فیلم «تاج محل» نیز به دنبال واقع بینی نبودیم بلکه به دنبال واقع گرایی بودیم. به مشکلات اجتماعی «علت وار» نگاه کردیم و نه «معلول وار».

وی ادامه داد: فیلم هایی که در سینما موفق می شوند، به علت های به وجود آمدن مشکلات و معضلات توجه دارند و آن ها را جامعه شناسانه بررسی می کنند. اما فیلم هایی که قصد سیاه نمایی دارند به دنبال معلول ها هستند.این بد است که بگوییم من فقط مشکلات را می گویم و کاری به راه حل آن ندارم. ما در «تاج محل» تلاش کردیم راهی نشان دهیم.

او درباره حضور پدرش در فیلم «تاج محل» گفت: پدرم مخاطب جدی سینما است و در ورود من به این عرصه نقش زیادی داشت. برای همین بازی گرفتن از او کار سختی نبود. اما از سوی دیگر دشواری هایی هم وجود داشت. مثل این که بازیگرانی که از اعضای خانواده ام بودند تجربه بازی نداشتند. علاوه بر آن رابطه پدر و فرزندی مانع از آن است که آدم بخواهد دستور بدهد. البته مدیریت من اقناعی است و پدرم هم یک انسان بسیار دموکرات است. ولی جاهایی لازم می شود کارگردان حرف آخر را بزند.

danesh2

او عنوان فیلم را پیشنهاد کریم نیکونظر همکار خود در پروژه «تاج محل» دانست و گفت: این اسم از خود فیلم انتخاب شده است. نیکونظر پیشنهاد داد و تهیه کننده هم استقبال کرد.

این کارگردان جوان همچنین درباره انتخاب لوکیشن «تاج محل» گفت: من فیلم را در آبادان ساختم و به فیلمسازان جوان هم پیشنهاد می کنم فیلم هایشان را در جایی بسازند که با فضا و شرایط  آن آشنا هستند. این برای من یک شانس بود که توانستم فیلم را در شهر خودم بسازم. رضا میرکریمی تهیه‌کننده فیلم پیش از این فیلم کوتاه مرا که در آبادان تصویربرداری شده بود دیده بود و گفت که فضای کار خیلی گرم از آب در آمده است و پیشنهاد کرد فیلم «تاج محل» را  در آبادان بسازم.

دانش اقباشاوی درباره برنامه های خود برای آینده گفت: با کریم نیکونظر دو سه فیلمنامه دیگر را نیز دست گرفته‌ایم. در حال حاضر مشغول رایزنی با سرمایه گذاران و انتخاب تهیه کننده هستیم. امیدوارم «تاج محل» اکران شود و مخاطبان آن که قشر فرودست جامعه هستند بتوانند تصویر خود را روی پرده سینما ببینند.

فیلم «تاج محل» ساخته دانش اقباشاوی که فیلمنامه آن را با همکاری کریم نیکونظر نوشته است، یکشنبه ۶ مهرماه در برنامه «عصر سوره» اکران شد. این فیلم محصول سازمان سینمایی سوره است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>