سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ مهر ۱۳۹۳ در ۹:۵۹ ق.ظ چاپ مطلب

موسیقی ترکمنی عظیمی‌نژاد در فیلم قاسم جعفری/ جای خالی توجه به موسیقی محلی

aria-azimi-nezhad

آهنگساز فیلم «حضور» برای ساخت موسیقی این فیلم از موسیقی ترکمنی استفاده کرده است.

آهنگساز فیلم «حضور» برای ساخت موسیقی این فیلم از موسیقی ترکمنی استفاده کرده است.

آریا عظیمی‌نژاد در گفت و گو با سایت سوره سینما از پایان آهنگسازی فیلم «حضور» به کارگردانی قاسم جعفری خبر داد و گفت: این آخرین پروژه سینمایی ام بود که کار آن را با تلفیق موسیقی ترکمنی به پایان رساندم. در حال حاضر کار دیگری قطعی نشده و در مرحله مذاکره برای ساختن موسیقی فیلم های تازه هستم.

وی افزود: بعد از اجرای کنسرت «ریشه‌های واژگون» در تهران در نظر داریم تور اجرا را در چند شهر دیگر ادامه دهیم. پس از آن همین کار را برای اجرا در چند فستیوال خارجی آماده کنم.

این آهنگساز در ادامه سخنانش درباره نحوه ساخت موسیقی برای فیلم گفت: اولین چیزی که موسیقی مناسب را به ذهن آهنگساز می آورد، لوکیشن است و آهنگساز معمولا تلاش می کند با استفاده از فضای فیلم آهنگ مناسب را پیدا کند.

آهنگساز «پایتخت» افزود: آهنگساز فضای موسیقی را تعیین می کند. به همین دلیل است که معتقدم انتخاب موسیقی در حال هوای ایرانی و فولکلور تا حد زیادی بستگی به نظر و سلیقه آهنگساز یک اثر دارد. سعی می کنیم فضای بدون ربطی برای موزیک در نظر نگیریم.

عظیمی‌نژاد دغدغه اصلی خود را در موسیقی «موسیقی مقامی» دانست و گفت: من این فضا را دوست دارم و تلاش می کنم بازتاب موسیقی مقامی در کارهایم مشهود باشد. این موسیقی جای کار زیادی دارد ولی متاسفانه آهنگسازان به اندازه کافی به آن نپرداخته‌اند. موسیقی مقامی در ارتباط مستقیم با زندگی مردم است. فیلم هم دقیقا در همین نکته با این موسیقی اشتراک دارد. یعنی فیلم تلاش می‌کند از دل زندگی مردم بیرون بیاید. بنابراین استفاده از نواهای موسیقی محلی کمک زیادی به ایجاد فضای مورد نظر فیلمساز می کند.

این هنرمند درباره تلفیق موسیقی محلات مختلف گفت: این کار نیاز به تخصص دارد. وگرنه، تبدیل به یک آش آب و دانه سوا می شود و نمی تواند گوش نواز باشد. آهنگساز باید جنس موسیقی توصیفی- تصویری را بشناسد تا بتواند موسیقی خوبی برای فیلم بسازد.تلفیق موسیقی سخت است اما همه موسیقی‌های دنیا مفصل های مشترکی دارند. وقتی آهنگسازی این مفصل ها را شناخت دیگر می‌تواند گوش نواز باشد.

آهنگساز «طلا و مس» درباره استقبال نکردن موزیسین‌ها از موسیقی مقامی در فیلم‌ها گفت: یکی از مهم ترین دلایل، شناخت نداشتن از موسیقی مقامی است. بعضی دوستان فکر می‌کنند فضای موسیقی را حتما باید لوکیشن تعریف کند. در صورتی که من در  مجموعه «چاردیواری»ساخته سیروس مقدم  استفاده از موسیقی محلی در یک فضای کاملا شهری را تجربه کردم و تجربه موفقی هم از آب در آمد.

عظیمی‌نژاد توضیح داد: این موسیقی خاستگاه بسیاری از آدم‌هایی است که حالا در تهران هستند و پایتخت نشین شده‌اند. همه از همان ابتدا در تهران نبوده اند و بخش بزرگی از جمعیت این شهر، سابقه موسیقیایی‌شان مربوط به شهرها و فرهنگ‌های دیگر است. موسیقی‌های پرریتم فولکلور، قابلیت فراوانی برای استفاده در فضای فیلم‌های پرتحرک دارند و می‌توان از آن‌ها استفاده بسیار بیشتری کرد.

آریا عظیمی‌نژاد سابقه آهنگسازی فیلم‌های سینمایی «بیداری رویاها»، «زندگی خصوصی»، «میم مثل مادر» و «فرزند خاک» را در کارنامه خود دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>