سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ بهمن ۱۳۹۱ در ۷:۵۹ ق.ظ چاپ مطلب
ناجی در گفتگو با سوره سینما:

می‌توانم نقش جادوگر را هم بازی کنم

naji-soureh

بازیگر فیلم سینمایی «ترنج» دلیل جضور در این پروژه را فیلمنامه و فضای متفاوت آن دانست.

بازیگر فیلم سینمایی «ترنج» دلیل جضور در این پروژه را فیلمنامه و فضای متفاوت آن دانست.

سوره سینما- زینب عسکری: رضا ناجی که زمانی بازیگر فیلم های مجید مجیدی بود، آهسته آهسته به انتخابی برای کارگردانان دیگر سینمای ایران تبدیل شد، با او که خرس نقره ای جشنواره برلین را برای سینمای ایران به ارمغان آورده درباره حضورش در فیلم سینمایی «ترنج» به کارگردانی رضا ناجی صحبت کردیم.

دلیل انتخاب «ترنج» چه بود؟

رضا ناجی: بعد از«آواز گنجشک‌ها» دنبال یک فیلم هنری بودم. دنبال فیلمنامه‌ای بودم که ماندگار باشد، حرفی برای گفتن داشته باشد و در واقع دارای پیام باشد.

توانستید این میل درونی را حفظ کنید؟

دوست نداشتم در هر فیلمی بازی کنم ولی متأسفانه این اتفاق برایم نیفتاد و برای امرار معاش در فیلم‌هایی که خیلی دلم با آنها نبود بازی کردم. همیشه دنبال کار خوب بودم تا اینکه یک پیشنهاد بازی در هندوستان به من شد. رفتم هند و در فیلم «پاییز» بازی کردم ولی حتی آنجا هم برای رسیدن یک فیلمنامه خوب  مثل «باران»، «بچه‌های آسمان» تشنه و منتظر بودم. یک هفته مانده بود که کارم در هند تمام شود تماسی از ایران با من گرفته شد. برای فیلمی به اسم «مقصد» با یکی از کارگردان‌های بنام سینما از من دعوت به کار شد.

یک هفته از تماس گذشت و من در این هفت شب نخوابیدم. به ایران که برگشتم دیدم پروژه متوقف شده است و من به شدت ناراحت شدم. خوشبختانه ۲۵ روز مانده به نوروز گذشته مجتبی راعی با من تماس گرفت. حدودا ۱۵ سال پیش در فیلم «تولد یک پروانه» با راعی کار کرده بودم. خیلی با هم دوست هستیم. فیلمنامه را ایمیل کرد و من تا صبح فیلمنامه را خواندم و دیدم این فیلمنامه همان خواسته قلبی من است که سال‌ها منتظرش بودم. راعی گفت که فیلم دیگری را قبول نکنم و من تعهد تام و تمام به او دادم. حدودا پنج ماه گذشت و در این پنج ماه دو پیشنهاد سینمایی داشتم که قبول نکردم.

پشیمان نیستید که آن دو پیشنهاد را رد کردید؟

نه اصلا. من سال‌ها منتظر این نقش بودم.

Naji_001

خب از پروسه تولید و آغاز فیلمبرداری بگویید.

 بعد از پنج ماه کار شروع شد. در «ترنج» نقش یک مینیاتوریست و نقاش فرش آذربایجانی را بازی می‌کنم که یکی از نمایشگاه‌های فرانسه از او دعوت می‌کنند آثارش را در آن نمایشگاه ارائه دهد. راعی برای من استاد مینیاتور گرفت. البته خودم از بچگی نقاشی می‌کردم. با این استاد عزیز کار کردم و با راهنمایی‌های راعی به نقطه خوبی رسیدیم و خیلی از فیلمی که بازی کرده‌ام راضی هستم.

 وجه تمایز راعی با دیگر کارگردانان چیست؟

 هر کارگردانی با دیگری فرق می‌کند. راعی نقطه به نقطه کاراکتر را به بازیگر می‌شناساند و سعی می‌کند بازیگر را به کاراکتر نزدیک کند. من برای نزدیک شدن به کاراکتر به سراغ شخصیت‌های واقعی در جامعه می‌روم و کنکاش می‌کنم.

 احتمال می‌دهید برای بازی در «ترنج» کاندید دریافت سیمرغ بازیگری شوید؟

من جایزه‌ام را از مخاطبان گرفته‌ام. واقعا وقتی در خیابان اظهار لطف مردم را می‌بینم احساس می‌کنم جایزه‌ام را گرفته‌ام. من تلاشم را برای این شخصیت کرده‌ام و فکر می‌کنم همان چیزی که آقای راعی می‌خواست را ارائه دادم. حدس می‌زنم مردم این فیلم را دوست داشته باشند.

 شما بازیگری را امری ذاتی می‌دانید؟

اگر کسی خمیرمایه هنر را در وجودش نداشته باشد نمی‌تواند در بازیگری موفق باشد. تحصیلات به این جوهره کمک می‌کند.

 آقای ناجی فکر می‌کنید بتوانید نقش‌های خاص مثلا نقش یک جادوگر را هم به خوبی بازی کنید؟

صد در صد اگر نقش جادوگر را به من پیشنهاد کنند می‌روم و واقعا جادوگر را از نزدیک می‌بینم و آن را می‌شناسم و از پس اجرای آن برمی‌آیم. هر نقشی به من پیشنهاد شود می‌روم و آن شخصیت را از نزدیک در جامعه می‌بینم.

Naji_004

 اجازه می‌دهید صدایتان را دوبله کنند؟

دوست ندارم صدایم دوبله شود. دوست دارم بازی‌ام را با صدای خودم روی پرده ببینم.

بعد از موفقیت‌هایتان در سینما به سراغ تحصیل بازیگری هم رفتید؟

 من خودم را مدیون عباس جوانمرد و ابراهیم آبادی می‌دانم. این دو عزیز به من خیلی کمک کردند. دست ابراهیم آبادی را می‌بوسم. قبل از ورودم به سینما تحت نظر ایشان آموزش بازیگری دیدم.

 در «ترنج» با حسین محجوب همبازی بودید. از همکاری با او بگویید.

محجوب یکی از بهترین بازیگرانی است که می‌شناسم بسیار خوشحالم که با او و محمود پاک‌نیت و دیگر دوستان در «ترنج» همبازی بودم. این دوستان به واسطه پیشینه تئاتری‌شان خیلی خوب و قوی در صحنه حاضر می‌شوند. اصولا کسانی که از تئاتر به سینما وارد می‌شوند در بازی موفق‌ترند.