سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ آبان ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب

طالبی: از توزیع خانگی «شهر موشها» بی‌اطلاعم/ برومند: از نام «شهر موشها ۲» سوء استفاده کردند

shahre-mooshha1

نسخه نمایش خانگی «شهر موشها» بدون آنکه سازندگانش در جریان باشند، به بازار آمده است.

نسخه نمایش خانگی «شهر موشها» بدون آنکه سازندگانش در جریان باشند، به بازار آمده است.

سوره سینما- فروش خوب «شهر موشها ۲» فیلم تازه مرضیه برومند در سینماهای تهران و شهرستان ادامه دارد. در حالی که مردم برای دیدن این فیلم مقابل سینماها صف می کشند، نسخه تازه ای از «شهر موشها» بدون هیچ اطلاع رسانی ویژه وارد فروشگاهها و سوپر مارکت‌ها شده است. مرضیه برومند کارگردان هنری و محمدعلی طالبی کارگردان سینمایی سازندگان «شهر موشها» چیزی در این باره نمی‌دانند و با تماس خبرنگار سوره سینما از این ماجرا باخبر شده، هر یک واکنش‌هایی نشان می‌دهند.

لوح فشرده قسمت اول این فیلم سینمایی توسط موسسه تصویر مهر هشتم به بازار آمده. این موسسه در مشهد فعالیت می‌کند و چند سال قبل پخش این فیلم را از بنیاد سینمایی فارابی که متولی تولید و پخش «شهر موشها» بوده خریداری کرده و سال ۹۰ سری اول این فیلم را در بازار شبکه نمایش خانگی توزیع کرده و بابت تعهدات مالی هنوز به بنیاد سینمایی فارابی بدهکار است. اما به نظر می رسد این موسسه بدون پرداخت بدهی قبلی و تجدید قرارداد انتشار این نسخه در شبکه نمایش خانگی، سری تازه را وارد بازار کرده است. آن هم در روزهایی که گیشه «شهر موشها ۲» داغ است.

علاوه بر توزیع محدود این محصول فرهنگی نام مرضیه برومند به عنوان کارگردان با توجه به اختلافاتی که گروه سازنده سری اول «شهر موشها» هنگام ساخت سری دوم بر سر حذف نام محمدعلی طالبی داشتند جلب توجه می‌کند. با توجه به آنچه در پشت پاکت این دی وی دی درج شده است این موسسه در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ مجوز توزیع به قیمت ۳۰۰۰ تومان را دریافت کرده در صورتی که در این سه سال اثری از آن در فروشگاهها نبوده یا توزیع ضعیف و محدود بوده، یا اصلا این نسخه به بازار نمایش خانگی وارد نشده است.

shahre-mooshha1-poster

محمدعلی طالبی در این باره به خبرنگار سوره سینما گفت: من اصلا از این جریان اطلاع نداشتم و اهمیتی به آن نمی‌دهم. هیچ اشکالی هم ندارد که نام من روی جلد این دی وی دی درج نشده است. در کارنامه من این فیلم مثل اسباب‌بازی برای کودکان است و بیش از این ارزشی ندارد. اصولا اینگونه فیلم ها در سینمای ایران گذرا هستند و ماندگاری ندارند. اگر هم هر از چندی با بی‌قانونی چنین اتفاقاتی می‌افتد یک دلیل دارد و آن هم پرکردن جیب و بدست آوردن سرمایه به هر قیمت است.

وی افزود: من هنرمندم و جنبه هنری کارم بیش از اینها برایم اهمیت دارد. هرجا که بابت این پروژه سینمایی از نظر مالی در حقم اجحاف شد بر اساس قانون رفتار کردم و از اعتراض دست نکشیدم، اما در این مورد اصلا درج یا حذف نام من برای چنین کاری اصلا اهمیتی ندارد که بخواهم به آن فکر کنم.

مرضیه برومند هم از این موضوع و پخش نسخه نمایش خانگی «شهر موشها» اظهار بی اطلاعی کرد و با تایید اینکه هیچ ارتباطی با توزیع‌کننده این اثر در شبکه نمایش خانگی ندارد به سوره سینما گفت: اصلا از این جریان خبر ندارم و نمی‌دانم توزیع این دی وی دی از چه طریق بوده است. ولی با این کار خواسته‌اند مخاطب را فریب داده و از نام «شهر موشها ۲» سوء استفاده کنند تا فروش دی وی دی بالا برود. هنوز این نسخه را  در بازار ندیده‌ام، ولی شنیده بودم که این اتفاق رخ داده است.

با ادامه پیگیری‌های سوره سینما، عزت‌الله علیزاده که از کارمندان باسابقه بیناد سینمایی فارابی است، با تایید و علم به اینکه فارابی به عنوان تهیه‌کننده سری اول سینمایی «شهر موشها» از توزیع فیلم توسط شرکت تصویر مهر هشتم آگاه است گفت: سه سال پیش برای مدت زمانی محدود و معین حق پخش فیلم سینمایی «شهر موشها» به موسسه تصویر مهرهشتم واگذار شد که البته هنوز بنیاد سینمایی فارابی هیچ پولی دریافت نکرده و از موسسه تصویر مهر هشتم طلبکار است.

alizadeh-shahre-mooshha2

معاون بازرگانی و پشتیبانی تولید بنیاد سینمایی فارابی افزود: حق توزیع برای مدتی معین بوده و به طور کل واگذار نشده است. این موسسه هنوز بر اساس قرارداد خود عمل نکرده و بعد از توزیع تعداد نسخه‌های معین و از پیش مشخص شده دیگر حق انتشار آن را ندارد. ضمن اینکه این فیلم در همین تعداد هم با کیفیتی بسیار پایین روانه بازار شد. حذف نام محمدعلی طالبی هم یک اشتباه محرز بود و هیچ ارتباطی به ماجرای اختلاف میان این دو کارگردان ندارد.

وی افزود: با اتمام این سری، بعد از این مدت پخش «شهر موشها» به تهیه‌کنندگی بنیاد سینمایی فارابی در اختیار ما قرار می‌گیرد و از این بابت سرمایه‌گذاران سری اول و دوم ارتباطی با یکدیگر ندارند، اما اینکه بعدا برای توزیع مجدد و بیشتر بخواهیم اقدام کنیم یا خیر هنوز تصمیم گرفته نشده است.

***

به نظر می‌رسد داستان «شهر موشها» همچنان ادامه دارد و موفقیت نسخه دوم این فیلم، حتی به رونق استقبال از فیلم اول کمک کرده و توزیع کننده شهرستانی را ترغیب کرده، در این فضا سهمی از فروش میلیاردی «شهر موشها ۲» ببرد.


One thought on “طالبی: از توزیع خانگی «شهر موشها» بی‌اطلاعم/ برومند: از نام «شهر موشها ۲» سوء استفاده کردند”

  1. حسين ذوالعلي می‌گه:

    چه اشکالی داره خوب الان زمان مناسبی از نظر اقتصادی برای توزیع نسخه یک بوده بعد خانوم برومند فیلم شما اگر میفروشد به دلیل شهر موشهای یک است حالا شما میگویید برای توزییع دی وی دی شهر موشهای یک از نام شهر موشهای ۲ سوءاستفاده شده عجب فیم شما که اگر شهر موشهای یک نبود وبه خودی خود قرار بود به صورت یک اثر مستقل بفروشد که یک ششم مبلغ فعلی را هم نمیفروخت پس اگر بنا به سوء استفاده باشد این شهر موشهای ۲ است که از نام شهر موشهای یک سوء استفاده کرد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>