سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ آبان ۱۳۹۳ در ۱:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب

«میهمان داریم» اثری ماندگار در سینما/ ایثار و از خودگذشتگی ویژگی مادرانه است

kheradmand1

بازیگر فیلم سینمایی «میهمان داریم» این فیلم را اثری ماندگار در تاریخ سینمای ایران می‌داند.

بازیگر فیلم سینمایی «میهمان داریم» این فیلم را اثری ماندگار در تاریخ سینمای ایران می‌داند.

سوره سینما – میثم محمدی: این روزها «میهمان داریم» به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی روی پرده رفته است. اکران این محصول حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر با واکنش مثبت  رسانه‌ها و منتقدان مواجه شد. این فیلم از زاویه‌ای نو به زندگی خانواده شهدا می‌پردازد و جایگاه و موقعیت آنها را در روزگار دور از سال‌های دفاع بررسی می‌کند. بازیگران «میهمان داریم» حضوری قابل توجه در این فیلم دارند و یکی از نقاط برجسته اثر هستند. به همین بهانه با آهو خردمند بازیگر نقش «فخری» صحبت کردیم.

شما یکی از بازیگرانی هستید که بسیار از لحاظ انتخاب نقش و فیلمنامه حساسیت های حرفه ای را مورد نظر قرار می دهید . با این وجود فیلمنامه «میهمان داریم» دارای چه ویژگی هایی بود که حضور در آن را پذیرفتید؟

آهو خردمند: «میهمان داریم» یکی از آثاری است که به پشت صحنه دفاع مقدس نگاه می‌کند و با زاویه دیدی جدید و جدی تاثیر جنگ را در زندگی یک خانواده بررسی می‌کند. همین موضوع باعث شد که من جذب این فیلمنامه شوم و با این گروه همکاری داشته باشم.

نقش «فخری» به عنوان مادر خانواده در یک سوم ابتدایی اثر و در صحنه‌های مربوط به کشمکش میان پدر و مادر برای حضور رضا ، فرزند جانبازشان در خانه، بسیار کلیدی و پرنگ‌تر است و به نوعی جایگاه مادر را مورد تاکید قرار می‌دهد.

بله. من هم این صحنه‌ها را بسیار دوست داشتم و در واقع اکثر مادران در چنین موقعیتی عملکردی شبیه هم دارند. با اینکه امکان دارد در زندگی عادی هم شرایطی شبیه هم داشته باشند، ولی در بحران‌های اینچنین بیشتر احساسات و مادر بودن خود را بروز می‌دهند و به اصطلاح نقش آنها گل درشت تر می‌شود. فخری هم به عنوان یک مادر شهید همین شرایط را داشت.

البته جایگاه فخری به عنوان مادر سه شهید و یک جانباز بیشتر ایثار و از خودگذشتگی او را نمایان می‌کرد.

ایثار و از خودگذشتگی هم از خصوصیات مادران است. این کاراکتر هم در چنین بحرانی آن را از خود بروز می‌دهد و ما در فیلم این وجه از شخصیت او را به خوبی می‌بینیم.

kheradmand2

تحلیل‌های گوناگونی از مصداق میهمان در این فیلم سینمایی شده است که هر کدام می تواند در جایگاه خود قابل بحث و بررسی باشد. به عنوان بازیگر این اثر در مورد میهمان مورد نظر در فیلم چه تحلیل و ارزیابی دارید؟

من در مقاطعی با خودم در مورد این جریان فکر کردم و با کارگردان نیز راجع به آن صحبت نکردم. در اصل تحلیل شخصی خودم بود. ابتدا فکر می کردم که میهمان ما فرشته مرگ است و این را بر پایه حضور بچه‌ها که به تعبیری می‌گویند کسی که از آن دنیا می آید، قرار است ، شخصی را با خود ببرد. بعد فکر کردم که قصه می تواند یک خواب و رویا باشد که در پایان به بیداری ختم می‌شود و با سفر آنها به کربلا هم بی‌ارتباط نیست. به نظرم در «میهمان داریم» هم پدر و مادر می توانند میهمان بچه‌ها باشند و هم فرزندان می توانند میهمان پدر و مادرشان باشند. البته نشانه‌ها در مورد میهمان وجود دارد و هر بیننده می‌تواند برداشت خود را داشته باشد. این تاویل‌پذیری از امتیازهای «میهمان داریم» است.

همکاری با تهیه کننده و کارگردان این فیلم چطور بود؟

من از این همکاری خیلی راضی‌ام. آقای عسگرپور که فیلمنامه «میهمان داریم» را هم نوشته است، به همه چیز واقف بود. پیش از فیلمبرداری درون او شکل گرفته بود و درباره تمام تحلیل‌ها و حرف هایی که می‌زدند اشتراک نظر داشتیم. من فکر می کردم باید همان اتفاق بیفتد. منوچهر محمدی هم یکی از بهترین و فهیم‌ترین تهیه کنندگان سینمای ماست. سینما را بسیار خوب می شناسد و اگر توصیه و پیشنهادی می‌دهد ، بسیار بجا و درست است.

بازی‌ها در فیلم «میهمان داریم» قابل توجه است و پرویز پرستویی به عقیده من به خوبی توانسته یکی از بهترین بازی های خود را در سالهای اخیر به نمایش بگذارد.

پرستویی بازیگر بسیار خوبی است. تحصیلاتم در زمینه بازیگری متد است، می‌دیدم که او هم در واقع خیلی با قواعد این شیوه بازی می‌کند. در اصل کسانی که مانند من کاراکتر کار می‌کنند ، بسته به شرایط فیلمنامه و شخصیت بیشتر درونی و حسی بازی می‌کنند و به واکاوی از درون شخصیت می پردازند و آن را اجرا می کنند. در مجموع حضور در «میهمان داریم» تجربه خوبی بود که پشت سر گذاشتم.

kheradmand3

از کیفیت ایفای نقش خودتان در این فیلم تا چه میزان رضایت داشتید؟

من هر بار که کارهای خودم را تماشا می‌کنم، می گویم که کاش فلان صحنه جور دیگری بازی می‌کردم. به نوعی هیچ وقت رضایت کامل و صد در صد ندارم. شاید بسیاری از صحنه‌هایی که خودم روی آنها متمرکز می‌شوم را کسی متوجه نشود، اما خودم به تحلیل آن می پردازم.

بد نیست در مورد فضای کار در پشت صحنه فیلم «میهمان داریم» صحبت کنید. به نظر می‌رسد فضای پشت صحنه تاثیر زیادی در سادگی و صمیمیت جاری در فیلم دارد.

ما سه ماه مداوم کار گروهی انجام دادیم. در بسیاری از گروهها در چنین شرایطی اختلاف و حرف و حدیث پیش می‌آید، اما دلیل اینکه در «میهمان داریم» چنین مساله‌ای وجود نداشت این بود که عوامل درست و سنجیده انتخاب شده بودند. اگر در یک گروه، یک فرد بی‌اخلاق باشد برای او فرقی نمی‌کند که فیلمنامه چه می‌گوید و صمیمت چیست. در این فیلم همه اعضای گروه وظیفه خود را به درستی انجام می‌دادند و حضور آقایان عسگرپور و منوچهر محمدی از دلایل اصلی ایجاد چنین فضایی بود.

فکر می‌کنید «میهمان داریم» در اکران عمومی با موفقیت روبرو می‌شود؟

من به این جریان امیدوارم و دوست دارم که اینچنین باشد. هر چند سینمای ما این روزها بیشتر بدنبال آثار کمدی است، اما با ویژگی‌هایی که این فیلم دارد ، می‌تواند یک اثر ماندگار در سینمای ایران باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>