سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۳ در ۹:۳۲ ق.ظ چاپ مطلب

فیلم اولی‌ها هم امیدند، هم آفت/ بخش بین‌الملل جشنواره فجر شوخی بود

ali-sartipi

علی سرتیپی معتقد است به همان اندازه که حضور فیلم اولی‌ها برای سینمای ایران مفید است، آفت هم به همراه دارد.

علی سرتیپی معتقد است به همان اندازه که حضور فیلم اولی‌ها برای سینمای ایران مفید است، آفت هم به همراه دارد.

سرتیپی در رابطه با حضور بیش از پیش کارگردانان جوان در سینمای ایران با توجه به ظرفیت محدود آثار در جشنواره فیلم فجر به سوره سینما گفت: اینکه جوانان علاقمند امروز راحت تر می‌توانند فیلم بسازند خیلی خوب است. شرایط به سمتی پیش رفته که با موبایل هم می‌توان فیلم ساخت و یک جمع دانشجویی همفکر با حداقل امکانات فرصت تجربه دارند و می توانند استعدادشان را شکوفا کنند. این حقیقتی است که از طرفی خیلی خوب است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

وی ادامه داد: پیشکسوتان این عرصه پیش از این باید زمان می گذاشتند تا پروانه ۳۵ بگیرند و امکانات و لوازم مورد نیاز را فراهم کنند تا یک فیلم بسازند اما در دوره آقای شمقدری به سمتی پیش رفتیم که ارائه پروانه ساخت به یک قیف با دهانه گشاد تبدیل شد. فیلم اولی‌ها پشت هم بدون نظارت و بررسی کارشناسی پروانه ساخت گرفتند. ضمن همه خوبی هایی که حضور آنها داشت، آفت هم به سینما منتقل کرد. آنها با داشتن این پروانه و فراهم بودن شرایط تبدیل به افراد متوقعی شدند که می‌خواهند هم در جشنواره دیده شوند هم سالن های سینما را به خود اختصاص دهند.

سرتیپی گفت: ما از نظر ظرفیت اکران و تعداد سالن های سینما در محدودیت و تنگنا هستیم و حضور تعداد بیش از ظرفیت در شرایطی که کارگردانان قدیمی تمام عمر و زندگی‌شان را صرف سینما کردند و هنوز برای نمایش فیلمشان مشکل دارند به اکران لطمه می زند. باید هرچه سریع‌تر جلوی این تبعات گرفته شود. به نظر من اصلا جایز نیست تعداد فیلم های حاضر در جشنواره بیش از این مقدار باشد بلکه باید در ارائه پروانه ساخت سختگیری باشد تا ساخت فیلم اینقدر ساده و دم دستی نشود و قانونمندی مد نظر قرار بگیرد.

تهیه‌کننده «شهر موشها ۲» ادامه داد: با پیش گرفتن این رویه ما هرچه بیشتر از سینمای حرفه‌ای دور می شویم. نبود سختگیری عرصه را برای کارگردانان قدیمی تنگ می‌کند. به نظر من همین تعداد فیلم اولی در جشنواره کافی است، تجربه سال های گذشته نشان داده فیلم اولی‌ها به جز تعدادی محدود و اندک چندان موفقیتی در گیشه نداشتند و مورد استقبال مردم هم قرار نگرفتند. بالا بردن تعداد فیلم اولی‌ها در جشنواره تنها توقع ها را بالا می‌برد و اجازه کار حرفه ای را هم از فیلمساز می‌گیرد.

وی گفت: من به هیچ وجه با حمایت از فیلم اولی‌ها مخالف نیستم و امسال با فیلم «شکاف» ساخته یک کارگردان اول در جشنواره حضور خواهم داشت، اما معتقدم باید سختگیری بیشتر شود. من فیلم را از دید مخاطب نگاه می‌کنم و معتقدم باید درشرایط کاملا حرفه ای ساخته شود، مخاطب پسند باشد و در گیشه هم فروش قابل قبولی داشته باشد . جشنواره فیلم فجر یک ویترین است که خروجی یک سال سینما را مشخص می‌کند و نشان می دهد مردم در سال بعد چه میزان استقبال از فیلم‌ها دارند. هیچ تفاوتی هم نمی کند فیلم‌ها در چه ژانری ساخته شود. همانطور که «شیار ۱۴۳»، «چ»، «شهر موشها» و «طبقه حساس» همه فیلم‌هایی بودند که مردم را به سینما علاقمند کردند. بین فیلم اولی ها آثار مخاطب پسند وجود داشت اما نسبت به تعداد شرکت کنندگان آمار قابل ملاحظه ای نبود که بعد از آن بشود رویش حساب کرد.

سرتیپی درباره استقلال بخش بین‌الملل از جشنواره فیلم فجر هم گفت: سال‌هاست اعتقادی به حضور این بخش نداشتم و با این تصمیم کاملا موافقم. بخش بین‌الملل یک شوخی بود که تحت الشعاع فیلم‌های داخلی قرار داشت و عملا کارکردی نداشت و مفید واقع نمی‌شد. اغلب هم یک سری از فیلم هایی که تصمیم گیری برای قبول آن سخت بود به این بخش تبعید می‌شد تا بیشتر به آن پرداخت شود. استقلال این بخش امیدوارکننده است و می‌تواند در آینده این نوید را داشته باشد که به عنوان یک جشنواره مستقل پویاتر عمل کند و مدیران و برگزار کنندگان برایش برنامه‌های جدی و عملی در نظر بگیرند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>