سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ آذر ۱۳۹۳ در ۱۲:۵۷ ب.ظ چاپ مطلب

مهری شیرازی با دو فیلم در جشنواره سی و سوم فجر/ گریم نامناسب مانع ارتباط مخاطب با فیلم

mehri-shirazi

مهری شیرازی با دو فیلم «رخ دیوانه» و «تا آمدن احمد» برای حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

مهری شیرازی با دو فیلم «رخ دیوانه» و «تا آمدن احمد» برای حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

شیرازی درباره سطح کیفی گریم در ایران به سوره سینما گفت: سینمای کشور ما در مقایسه با سینمای دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه پیشگام است و وضعیت گریم در این سطح از مقایسه قابل قبول ارزیابی می شود، اما اگر بخواهیم مبنا را سینمای جهان قرار بدهیم، هنوز کمی مانده تا به ایده آل ها دست پیدا کنیم. گریم در سطح پیشرفته جهانی به سمت پروتز و قطعه سازی رفته، چیزی که در اینجا کمتر دیده می شود.

این گریمور باسابقه افزود: فیلم‌ها در ایران بیشتر واقع گرایانه هستند و کمتر پیش می آید چنین شیوه ای از گریم، طلب شود، البته من این تکنیک ها را نیز به هنرجویان خود یاد می دهم، چون نمی توان با جوانان امروزی با دانش دیروز مواجه شد. آنان به طور مرتب فیلم تماشا می‌کنند و در دنیای اینترنت قدم می‌زنند، بنابراین به خوبی از جریان علم روز در همه شاخه ها باخبرند و نمی توان و نباید در آموزش به آنان کم فروشی کرد. گذشته از آن، ما به جوانان جدیدترین روش های گریم را می‌آموزیم، به امید آنکه سینما نیز خود را به بالاتر از سطحی که هست ببرد و از این فرآورده های جدید استفاده کند.

وی افزود:به هر حال ما هم اگر بخواهیم جلوتر از سینمای فعلی کشور قدم برداریم، نتیجه کارمان از کلیت فیلم بیرون می زند و این خوب نیست. حالا که اغلب آثار سینمایی یک فضای رئال را طلب می کنند، گریمور نیز باید کار خود را در راستای باورپذیری هر چه بیشتر اثر، پیش ببرد. من هم همواره در تلاشم به شیوه ای بازیگران را گریم کنم که مخاطب به باور برسد و آنچه را که می خواسته ایم در ذهن او جا بگیرد، بپذیرد. در سینمای امروز باورپذیری اهمیت خیلی زیادی دارد و گاهی با وجود یک قصه خوب، گریم نامناسب باعث می شود ارتباط تماشاگر به طور کامل با فیلم برقرار نشود. من همیشه به پروراندن شخصیت در نوع طراحی خودم تأکید داشته ام و سعی دارم کمتر به سراغ تیپ سازی بروم. امیدوارم تا امروز موفق شده باشم این اتفاق را در کارم عملی کنم.

شیرازی درباره فعالیت‌های اخیر خود نیز توضیح داد: امسال دو فیلم در جشنواره دارم. «رخ دیوانه» و «تا آمدن احمد» ساخته صادق صادق دقیقی. یک فیلم جنگی که در سال های آخر جنگ قصه اش را روایت می‌کند و مربوط می شود به مردم جزیره خارک. در طراح گریم بازیگران آن طبیعتا موقعیت جغرافیایی منطقه را در نظر گرفتم، برای مثال شخصیت‌ها چهره آفتاب‌سوخته دارند. ویژگی مهم ظاهری آنان که در نگاه من نیز تأثیر زیادی داشت، سنت هایی بود که در جزیره(به خصوص در آن سال ها) موجود بود و در کل در واقعی‌تر بودن طراحی گریم من اثرگذار بود. فیلم آقای داودی نیز یکی از آثار خیلی خوب سینمای ایران است و من این را از همان چند سال قبل که فیلمنامه ارا خواندم، می دانستم. خوشحالم که بالاخره آقای داودی موفق شد برای این قصه پروانه ساخت بگیرد و حالا که فیلمبرداری تمام شده، حضور یکی از بهترین آثار امسال را در جشنواره به همه مخاطبان سینما نوید می‌دهم.

این گریمور سینما همچنین درباره دیگر تجربه های خود در یک سال اخیر گفت: سریال «رهایی» را به تهیه کنندگی آقای شفیعی تجربه کردم و کار دیگرم با عنوان «دولت مخفی» این روزها در حال پخش است. سریال «حانیه» مدتی پیش در شهر یزد به پایان رسید. اصولا کار در سینما و تلویزیون برای من تفاوت ندارد و معتقدم برای هر دو باید به یک اندازه تلاش کرد.

مهری شیرازی طراحی و اجرای گریم فیلم های زیادی از جمله «ضد گلوله»، «سن پترزبورگ»، «عصر روز دهم» و … را بر عهده داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>