سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ آذر ۱۳۹۳ در ۱۰:۰۴ ق.ظ چاپ مطلب

مستند «آخرین پژواک کوهستان» در راه جشنواره فجر/ بررسی موسیقی نواحی در بستر زندگی استاد کیانی

Akharin-Pezhvak1

مستند «آخرین پژواک کوهستان» برای حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

مستند «آخرین پژواک کوهستان» برای حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

وحید پناهی کارگردان فیلم مستند «آخرین پژواک کوهستان» به سوره سینما گفت : این فیلم به بررسی زندگی و آثار استاد محمد حسین کیانی، یکی از بزرگترین خوانندگان معاصر موسیقی می پردازد و تولید آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و پس از دو سال که استاد کیانی از دنیا رفتند، کار با وقفه مواجه شد و مدتی بعد با تغییر خط و فرم برای ادامه کار ، دوباره تولید را از سر گرفتیم تا اینکه پاییز امسال به پایان رسید.

وی با بیان اینکه فیلم برای حضور در جشنواره سینما حقیقت آماده نشد گفت: فرم ثبت نام در جشنواره فیلم فجر را پر کرده‌ایم و امیدواریم که در این رویداد سینمایی حضور داشته باشیم، تولید چنین کارهایی با دشواری زیادی هم از جنبه فضاهای موجود و هم لوکیشن مواجه است ف ضمن اینکه با نگاه جامعه شناسانه به طبیعت و زندگی استاد کیانی، ریشه‌های موسیقی مقامی و نواحی را مورد بررسی قرار دادیم.

این کارگردان ادامه داد : فیلم «آخرین پژواک کوهستان » با حضور اساتید برجسته موسیقی ایران و موسیقی مقامی قشقایی چون : استاد محمد رضا درویشی ، استاد شهرام ناظری ، استاد کیوان ساکت ، دکتر پیروز ارجمند (ریاست دفتر شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد) ،استاد فرود گرگین پور، استاد فرهاد گرگین پور، پروین بهمنی، علیرضا شهبازی ، محمود اسکندری، افسانه جهانگیری ، دامون شش بلوکی و دیگر هنرمندان موسیقی نواحی قشقایی تهیه و تولید شده است.

پناهی گفت: آقای منفرد به عنوان تهیه کننده و سرمایه گذار به نوعی دلسوزانه و براساس علاقه درونی و شخصی در تولید مشارکت کردند و همچنین در روند و مسیر تولید این اثر هنرمندان برجسته دیگری چون مرحوم استاد محمد رضا لطفی، استاد کیهان کلهر و استاد مجید درخشانی نیز همکاری کردند.

Akharin-Pezhvak2

عوامل فیلم مستند ۶۰ دقیقه ای «آخرین پژواک کوهستان» که تصویربرداری آن در استان های فارس ، اصفهان و تهران صورت گرفته است ، عبارتند از کارگردان : وحید پناهی، تدوین : علی محمد قاسمی ، تصویربردار: علی سینا آزری ، صدا بردار : علی میر مطهری، سینا خیاطان، عکاس : پژمان شاه علی، صدا گذار : آرش قاسمی، تصحیح رنگ و نور : سامان مجد وفایی، طراح گرافیک : مهرزاد دیرین ، عکاس : پژمان شاه‌علی، تهیه‌کننده: بهمن منفرد.

استاد محمد حسین کیانی خواننده بزرگ موسیقی فولکلور و مقامی کشور طبق شناسنامه در سال ۱۲۹۰ هجری شمسی در طایفه عمله ایل قشقایی در فارس به دنیا آمد ، وی در کودکی با توجه به صدای خوشی که داشت، آواز خوانی را با بهره جویی از محضر اساتید بزرگ موسیقی قشقایی شروع کرد. سپس او کار خود را با یکی دیگر از اساتید به نام موسیقی مقامی قشقایی داوود نکیسا که نوازنده ای چیره دست در نواختن سازهای تار و کمانچه بود ادامه داد و از شاگردی او نیز سود جست، که حاصل این همکاری ها، آثار درخشان و با ارزشی در زمینه موسیقی مقامی ایران بوده که متاسفانه به علت نبودن امکانات ضبط حرفه ای صدا و نگهداری در آن زمان ، اثری از آن دوران برای امروز باقی نمانده است. محمد حسین کیانی سر انجام در روز ۲۸ فروردین ۱۳۸۸ در سن حدود صد سالگی در همان خانه کوچک و ساده ای که خود سال ۱۳۳۲ در روستای جایدشت فیروز آباد ساخته بود چشم از جهان فرو بست.