سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ آذر ۱۳۹۳ در ۹:۳۵ ق.ظ چاپ مطلب

تنوع بصری در «یتیمخانه ایران»/ از فیلم‌های آپارتمانی خسته بودم

asghar-rafiee-jam

علی اصغر رفیعی‌جم تنوع بصری و توجه به مضامین تازه را ویژگی «یتیمخانه ایران» می‌داند.

علی اصغر رفیعی‌جم تنوع بصری و توجه به مضامین تازه را ویژگی «یتیمخانه ایران» می‌داند.

رفیعی‌جم دررابطه با تازه ترین کار خود به سوره سینما گفت: مدتی است در منطقه شهریار تهران ساکن هستیم. فیلمبرداری فیلم آقای طالبی در ساعات شب انجام می‌شود و تا ۱۵ روز دیگر در همین مکان ادامه دارد. فیلمبرداری تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت. «یتیمخانه ایران» فضایی متفاوت از سایر فیلم‌هایی دارد که این روزها جلوی دوربین می‌رود به همین خاطر از نظر بصری برایم جذابیت‌هایی داشت که باعث شد دراین کار حضور داشته باشم.

وی افزود: فضاسازی یکی از ویژگی‌های اصلی این کار است و با اینکه این فیلم بیش از فیلم های معمولی نیاز به تلاش دارد، اما برای من راحت است چون با علاقه آن را  انجام می‌دهم. فیلم‌های امروز اغلب آپارتمانی هستند و در خانه هایی با فضاها و نماهای تکراری می‌گذرد. بر عکس این فیلم که بیشتر لوکیشن‌ها بیرونی است و جزئیات زیادی وجود دارد که باید مد نظر قرار بگیرد. یکی از مهمترین ویژگی‌های آن زمان روایت قصه است.

این فیلمبردار گفت: ماجرای «یتیمخانه ایران» مربوط به صدسال پیش است. اگر چه در آثار سینمایی و تلویزیونی زیادی این دوره تاریخی به تصویر آمده اما تفاوتی که این فیلم با سایر آثار مشابه خود دارد، موضوعی است که به آن پرداخته است. قحطی، فقر و مشکلاتی که مردم آن دوران تجربه می‌کند فضاهای بصری خاصی می طلبد و از این منظر باید دقت نظر بالایی در فیلمبرداری داشته باشیم و از هرچه که رنگ و بوی امروزی دارد پرهیز کنیم.

علی اصغر رفیعی‌جم مدیر فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی «اعتراض»، «رخساره»، «سگ کشی»، «آقای هفت رنگ» و «سلام بر عشق» بوده است.