سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ دی ۱۳۹۳ در ۲:۳۲ ب.ظ چاپ مطلب

ملاقلی‌پور عشق به سینما را در من زنده کرد/ به «سرزمین کهن» افتخار می‌کنم

ali-shademan1

بازیگر مجموعه «کیمیا» همکاری با مرحوم رسول ملاقلی‌پور را عاملی برای ادامه فعالیتش در حوزه بازیگری می‌داند.

بازیگر مجموعه «کیمیا» همکاری با مرحوم رسول ملاقلی‌پور را عاملی برای ادامه فعالیتش در حوزه بازیگری می‌داند.

سوره سینما – میثم محمدی: علی شادمان که در عرصه بازیگری نسبت به بازیگران هم سن و سالش تفاوت دارد و استعداد خود را در آثاری که تا به حال از او دیدیم نشان داده، در گفتگو و تحلیل راجع به مسیر حرفه‌ای بازیگری و گذشته و آینده کاری خود بسیار هوشمند و زیرک است و با توجه به مقطع سنی که در آن قرار دارد، غافلگیرانه صحبت می‌کند و پاسخ ما را می‌دهد. علی شادمان بازیگری که با «میم مثل مادر» ملاقلی پور تحسین شد و در ادامه هم کارنامه قابل قبولی داشته، از شرایط این روزهای خود و بازیگری و کارنامه خود تا امروز با ما صحبت کرده است که می‌خوانید. 

این روزها مشغول بازی در مجموعه تلویزیونی «کیمیا» هستید که یکی از سریال‌های پر سر و صدای این سال‌ها محسوب می‌شود. در خصوص این همکاری و شرایط کار صحبت کنید.

علی شادمان: پروسه ساخت سریال «کیمیا» از یک سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد و من هم مشغول بازی هستم و کار من تا آخر اسفند ماه ادامه دارد، در مورد شرایط این کار هم باید گفت که بعنوان اولین سریال ۱۰۰ قسمتی تلویزیون کار حائژ اهمیت و مهمی است و فیلمنامه جذابی دارد. در چندین برهه زمانی پیش از انقلاب و پس از آن و دوره جنگ تحمیلی و زمان حال روایت می‌شود که اینها می تواند از امتیازهای کار محسوب شود. از طرف دیگر یک کارگردان خوب و توانمند به نام جواد افشار دارد که گروه را بخوبی هدایت می‌کند و ذهن باز و تعامل پذیری دارد و مهربان و پرتلاش عمل می‌کند.همچنین حضور یک تهیه‌کننده خوش‌ذوق و پیگیر بنام محمدرضا شفیعی هم از ویژگی‌های پروژه «کیمیا» محسوب می‌شود.

در مجموعه «کیمیا» بازیگران بسیاری حضور دارند. از این جنبه هم به نظر تجربه خوبی باید باشد.

بله . بازیگران این مجموعه را که نگاه می‌کنید ، هر کدام به نوبه خود جایگاه خاصی دارند و بزرگانی در این حرفه محسوب می شوند و قرار گرفتن در کنار این عزیزان و در مجموعه ای با این حجم پروداکشن بسیار افتخار و موقعیت بزرگی است که نصیب هر کسی نمی‌شود.

به نظر نقش بسیار خوبی هم در این سریال بر عهده دارید. چه ویژگی هایی داشت که شما را برای ایفای آن ترغیب کرد ؟

نقش «کیوان» در مجموعه «کیمیا» یکی از بهترین نقش هایی است که تا به حال به من پیشنهاد شده است.با توجه به برهه های زمانی که اشاره کردم ، پخته تر می شود و جای تحلیل و بازی زیادی دارد و تمام اینها حسن است. بطور قطع یکی از بهترین کارها و نقش هایی است که من پذیرفته ام .

تا به اینجا که از تولید «کیمیا» می گذرد از انتخابی که کرده اید رضایت دارید؟

اگر به کارنامه من نگاه کنید ، در این ۹ سال که وارد حرفه بازیگری شده ام ۹ کار را انتخاب کرده ام که هر کدام از لحاظ فیلمنامه و یا کارگردان ویژگی های خوبی داشته است. «کیمیا» هم یکی از بهترین‌ها محسوب می شود و تلاش های فراوانی برای تولید آن انجام شده است. امیدوارم نتیجه مطلوبی را در بر داشته باشد.

ali-shademan2

با توجه به سنگینی مجموعه «کیمیا» زمان برای حضور در اثر دیگری را دارید و آیا این اتفاق افتاده است یا خیر ؟

بله . با پروژه «یتیمخانه ایران» به کارگردانی ابولقاسم طالبی همکاری خواهم کرد که به جرات یکی از پروژه های فاخر و عظیم سینمای ما خواهد شد و فیلمنامه بسیار قوی دارد و نقش من هم یکی از متفاوت‌ترین نقش‌هایی است که تا به حال ایفا کرده ام .

در مورد فیلمنامه و داستان این پروژه تاریخی توضیح می‌دهید؟

داستان به حدود ۱۲۰ سال پیش و دوران احمدشاه قاجار برمی‌گردد و اتفاق تاریخی را بررسی می کند که شاید بسیاری از آن مطلع نباشند و آن هم یک دوره قحطی بود که سبب می شود میلیون ها ایرانی بمیرند و داستان در آن شرایط و برهه روایت می شود .

با این شرایط پروسه تولید «یتیمخانه ایرانیان» هم کوتاه نیست. با توجه به حضور پررنگ در «کیمیا» اختلالی در کار همزمان بوجود نمی‌آید؟

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته حدود ۷ ماه تصویربرداری خواهد شد و بطور قطع کمتر از این هم نخواهد بود و باید عرض کنم که برای این مجموعه هم تلاش ها و زحمات بسیاری کشیده شده است ، گذشته از اینها ساختار خاصی دارد و امیدوارم نتیجه خوبی را هم بدنبال داشته باشد ، در مورد همزمانی این کارها هم باید عنوان کنم که من بطور کامل در این پروژه نیستم و هنوز به برهه ای که مربوط به بازی من می شود نرسیده اند و برنامه ریزی ها جوری صورت گرفته که تداخلی با سریال «کیمیا» نداشته باشد.

وقتی به مسیری که در بازیگری طی کرده اید ، نگاه می کنید. از اتفاقات و انتخاب هایی که به نوعی گزیده بوده راضی هستید؟

در عرصه بازیگری و جمع سینمایی که من حضور دارم شاید به جایگاه و موقعیت خوبی رسیده باشم ، اما اینکه گزیده کاری کردم بر می گردد به اولین کسی که به من آموخت در هر اثری حضور نداشته باشم ، در واقع عمو رسول ملاقلی پور بنیان گذار سینما در وجود من بود و از همان زمان اصرار داشت که سر هر فیلمی نروم و با هر کارگردانی کار نکنم و تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند من را راهنمایی می کردند. از آن به بعد هم پدر و مادرم و سپس دوستانی که در سینما هستند مانند محمود سماک‌باشی .

پس معتقدید که از ابتدای مسیر با یک برنامه خاص و نگاه به آینده کار را ادامه دادید. یعنی پیشنهادهای بیشتری هم وجود داشت که با سلیقه و ایده آل شما و مشورت هایی که می‌گرفتید همسو نبود.

بله . بدون اغراق بعد از «میم مثل مادر» روزی چند فیلمنامه پیشنهاد می شد و قبول نمی کردم و همین سبب شد انتخاب هایی که داشتم رقم بخورد و پس از آن در «صد سال به این سال‌ها» حضور پیدا کردم و سپس با افتخار در «زمانی برای دوست داشتن» ابراهیم فروزش بازی کردم که آن نقش بهترین اتفاقات در سطح بین المللی را برای من رقم زد. بعد از این کارها هم به خاطر روی ماه آقای صمدی به فیلم سینمایی «کلانتری غیراتفاعی» پیوستم و با این نقش برخلاف تصور همه که فکر می کردند فقط نقش انسان های مغموم را بازی می کنم ، یک نقش شاد و پر انرژی را ایفا کردم و پس از آنهم «سرزمین کهن» کمال تبریزی و نقش رهی را پذیرفتم و با یک وقفه یکساله پس از این کار با آقای شاه حاتمی همکاری داشتم و اینجا بود که پس از دو سال وسواس و پیدا نکردن ایده آل خودم تصمیم گرفتم سینما را کنار بگذارم و سراغ تحصیل بروم و در اوج این تفکرات بود که «ساکن طبقه وسط» پیشنهاد شد و با توجه به نقش کوتاه به خاطر شهاب حسینی عزیز در این فیلم بازی کردم.

ali-shademan3

اشاره کردید به سریال «سرزمین کهن» که با کمال تبریزی همکاری کردید، اما به دلیل مشکلاتی که برای پخش آن بوجود آمد این فرصت از شما گرفته شد. در این خصوص چه نظری دارید؟

من یک بار راجع به این مجموعه صحبت کردم و حرفها زده شده است و مواضعی هم گرفته شد ، اما باز هم می گویم «سرزمین کهن» یک سریال فاخر و از افتخارآمیزترین آثار کارنامه من به حساب می‌آید و از رویایی‌ترین نقش های بود که هر بازیگری در سن من آن را دوست دارد. با تمام این تفاسیر پخش این سریال برای من که سودی نخواهد داشت ، چون ۵ سال از تولید آن می گذرد و چهره من تغییر کرده است و عملا اتفاقی برای من نخواهد افتاد ، اما امیدوارم بخاطر تمام تلاش هایی که گروه برای تولید انجام داده است ، این مجموعه روی آنتن برود .

طبیعی است با صحبت هایی که شد یک مسیر هدفمند را دنبال کردید و انتظاراتی داشتید . آیا انتظاری را که سال‌ها پیش داشتید برآورده شده است؟

اینکه بگویم چقدر به شرایطی که انتظار داشته ام رسیدم ، زود است ، هر چند من هم زحمات بسیاری تا به اینجا کشیدم و تلاش فراوان کردم ، اما هنوز اظهار نظر زود است و فکر می کنم باید بعد از پخش مجموعه‌های «کیمیا» و «یتیمخانه ایران» راحت تر و بهتر بتوان در این مورد صحبت کرد ، اما امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد. به واقع من برای کار و حرفه‌ام احترام قائل هستم.

شما در حال حاضر وارد یک مقطع جدید و متفاوت سنی شدید و این در تغییر شرایط و حضور در عرصه بازیگری بسیار اثرگذار است. با این وجود چه آینده ای را در نظر دارید؟

من از ۱۸ سال گذشتم و در اصل وارد برهه جوانی شدم که جدای از زندگی شخصی ندای یک دوره جدید در کار من را می‌دهد. به هنر معتقدم و با حواشی آن کاری ندارم. دلم روشن است و امیدوارم با دعای پدر و مادرم آینده خوبی داشته باشم. در این ۹ سال تلاش کردم تا به اینجا رسیدم، نمی گویم در این مسیر اشخاصی اثرگذار نبوده اند، اما من از شهرهای کوچک ایلام و به شکل اتفاقی وارد سینما شدم و هیچوقت در کودکی نمی توانستم به این فکر کنم که بازیگر شوم و این اتفاق عجیب بود. معتقدم که خداوند خیلی هوای من را داشته. همان خدا در ادامه هوای من را خواهد داشت. امیدوارم که در این مسیر همچنان رو سفید باشم و کارم را ادامه بدهم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>