سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ دی ۱۳۹۳ در ۱۰:۳۴ ق.ظ چاپ مطلب

اعتبار جشنواره فجر به فیلم‌های حاضر در آن است/ تخصصی شدن جشنواره مفید است

shah-hatami2

یک کارگردان سینما اهمیت و اعتبار جشنواره فیلم فجر را وابسته به فیلم‌های حاضر در هر دوره دانست.

یک کارگردان سینما اهمیت و اعتبار جشنواره فیلم فجر را وابسته به فیلم‌های حاضر در هر دوره دانست.

علی شاه‌حاتمی تهیه‌کننده و کارگردان به سوره سینما گفت: جشنواره فیلم فجر  که در این دوره بخش بین الملل از آن جدا شده است بزرگترین رویداد سینمایی ایران است. اعتبار جشنواره فیلم فجر به فیلم‌هایی است که در آن شرکت می‌کنند. جشنواره بین المللی تعریف خاص خود را دارد و شان بخش بین الملل جشنواره به حضور فیلم‌ها است. خوشبختانه حرکتی در این دوره صورت گرفته تا بخش بین الملل به صورت مجزا و مستقل برگزار شود که امیدوارم بتواند شکل بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «پرواز مرغابی‌ها» ادامه داد: باید به چار چوب و قواعد برگزاری یک جشنواره بین المللی واقف باشیم تا بتوانیم با درک درستی از آن جشنواره را برگزار کنیم.

این کارگردان به  حضورکارگردانان فیلم اولی در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من نباید به فیلم اولی ها زیاد سخت گیری شود. وقتی به آنها اجازه می‌دهند تا اولین فیلمش را بسازد پس یعنی این قابلیت و توانایی را در فیلمنامه و همچنین آن شخص دیده اند که برایش پروانه ساخت صادرکرده اند. به همین دلیل دیگر نباید به آنها سخت بگیرند و باید حداقل اجازه نمایش آن فیلم‌ها را در جشنواره بدهند و باید شرایطی برای تمامی آثار فیلم اولی فراهم کنیم تا آنها بتوانند به درستی دیده شوند.

شاه حاتمی همچنین با اشاره به حذف بخش ویدیویی از جشنواره فیلم فجر گفت: مستقل و مجزا کردن بخش های مختلف جشنواره حرکت های بسیار موثر و مفیدی است، با حذف بخش ویدیویی از جشنواره فیلم فجر امروز  شاهد برگزاری جشنواره‌ای مستقل برای فیلم‌های ویدیویی هستیم که این مجزا بودن باعث جذابیت آن جشنواره می‌شود. در نهایت در این صورت جشنواره فیلم فجر مختص فیلم‌های سینمایی می‌شود و به صورت تخصصی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امکانات و زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر به گونه ای نیست که بتوانیم به همه بخش های آن بپردازیم، پس در نتیجه این استقلال و مجزا شدن به نفع جشنواره فیلم فجر است. آدم‌های حرفه‌ای در سینمای ایران وجود دارند که سینما ما به معنای واقعی کلمه به آنها مدیون است اما متاسفانه آنها مدت زمانی است که به مفهوم مطلق کلمه در جشنواره فیلم فجر حضور ندارند. در مقابل یکسری افرادی که معلوم نیست از کجا آمده اند در جشنواره به چشم می‌خورند. این موضوع مرا بسیار آزار می دهد و بیرون ماندن افراد حرفه ای دردی است که مسئولان برگزار کننده جشنواره باید فکری به حال آن کنند.

این کارگردان تصریح کرد: نباید نگاهمان به حضور در جشنواره کسب سیمرغ و جایزه گرفتن باشد و یا اینکه سیمرغ گرفتن ملاکمان برای فروش یک فیلم باشد که تجربه نیز ثابت کرده است که این گونه نیست اما سیمرغ گرفتن  و کسب این جایزه معنوی تشکر و قدردانی از آدمهایی است که فقط متفاوت تر بوده اند. نباید به این فکر کنیم که اگر فیلمی خوب است سیمرغ می گیرد و اگر فیلمی سیمرغ نگرفت پس آن فیلم شایستگی و ملاک های سیمرغ گرفتن را نداشته است .

کارگردان فیلم سینمایی «پرنده آهنین» ادامه داد: موضوع اینجاست که اگر هیات داوران عوض شود قطعاً سیمرغ گرفتن فیلم ها نیز عوض می شود و کسانی که سیمرغ نمی گیرند نباید ناراحت شوند و به این موضوع فکرکنند که فیلم آنها شایستگی  کسب سیمرغ را نداشته است. برپایی جشنواره در مدت زمانی که جشنواره در حال برگزاری است باعث رونق و پویایی سالن های سینمایی است و فضای سینما در آن ایام پرجنب و جوش و  پر رونق است که اینها نیز بخشی از جذابیت های جشنواره است.

شاه‌حاتمی گفت: جشنواره فیلم فجر بزرگترین جشن سینمایی و متعلق به سینمای ایران است که پیشکشوتان و فیلمسازان که حتی برای جشنواره فیلم ندارند نیز باید به جشنواره دعوت شوند تا احترام و شآن انها حفظ شود و دوستان و مسئولان جدید در هر دوره ای باید از تجربیات دوره های قبل نیز نهایت استفاده را بکنند. برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره بستر و فضای بسیار مناسبی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر است. موافق حضور اصحاب رسانه در کاخ جشنواره نیستم و معتقدم آنها باید سینمایی مخصوص به خود را داشته باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>