سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ دی ۱۳۹۳ در ۹:۰۳ ق.ظ چاپ مطلب

امیدوارم «خانه دختر» در جشنواره فیلم فجر دیده شود/ امتیازهای فیلمنامه پرویز شهبازی

khane-dokhtar-1

شهرام شاه‌حسینی «خانه دختر» را متفاوت‌ترین فیلم خود و نزدیک‌ترین اثر به سلیقه‌اش در فیلمسازی دانست.

شهرام شاه‌حسینی «خانه دختر» را متفاوت‌ترین فیلم خود و نزدیک‌ترین اثر به سلیقه‌اش در فیلمسازی دانست.

شاه حسینی درباره فعالیت این روزهای خود به سوره سینما گفت: در حال حاضر مشغول تصویربرداری آخرین قسمت های سریال «همه چیز آنجاست» هستیم. کار ما تا ۱۰ روز دیگر ادامه دارد و پخش مجموعه نیز تا ۱۵ روز دیگر یعنی اولین روزهای بهمن ماه به پایان می رسد. این مجموعه بازیگران زیادی داشت، اما تعدد شخصیت ها چیزی نبود که باعث نزول سطح کیفی آن بشود. ما به واسطه خرده داستان های متعدد با آدم های بیشتری از جامعه سر و کار پیدا کردیم و فکر می کنم یکی از دلایل دیده شدن این سریال نیز عملکرد صادقانه افراد پشت دوربین و قصه روراست با مخاطب است.

این کارگردان درباره فیلم جدید خود که آن را در جشنواره امسال خواهیم دید و همچنین احتمال جنجالی شدن آن توضیح داد: نمی‌توانم دقیقا پیش بینی کنم که برای فیلم در جشنواره چه اتفاقی رخ می دهد اما اگر به خاطر موضوع خاصی که دارد قرار است سر و صدا به پا کند، امیدوارم که این جنجال، یک جنجال مثبت باشد که به رونق و گرمای جشنواره بیفزاید. جلب نظر منتقدان و داوران برای من اهمیت دارد، اما چیزی که در اولویت قرار می گیرد، نگاه مردم است. البته نمی خواهم قبل از جشنواره حرفی بزنم که توقع مخاطب را بالا ببرد. تنها عنوان می کنم که با همه توانم یک فیلم ساختم که فکر می کنم کار متفاوتی از آب در آمده و امیدوارم به دل تماشاگر بنشیند.

شهرام شاه حسینی در پاسخ به این سوال که برای گرفتن پروانه ساخت «خانه دختر» چه موانعی را گذرانده بود، اضافه کرد: دولت قبلی این فیلمنامه را رد کرد بدون اینکه آن را به طور کامل خوانده باشد. گویا مسوولان امر تنها به شنیده ها اکتفا کردند و با چنین مبنایی دست به قضاوت زدند. در دولت فعلی یک نسخه بازنویسی شده از فیلمنامه را ارائه دادیم و خدا را شکر با اعمال تغییرات اندکی برایش پروانه گرفتیم. اساسا ما وقتی شروع به کار می کنیم می دانیم باید فاصله مان از خط قرمزها به گونه ای باشد که بتوانیم از آن دفاع کنیم. جرح و تعدیل شدن فیلم، خوشایند هیچ فیلمسازی نیست. می‌خواهم بگویم فیلم غیر قابل اکران ساختن خیلی ساده تر از فیلم خوب و قانونمند ساختن است. ما تلاش کردیم یک موضوع ملتهب اجتماعی را به گونه ای مطرح کنیم که هم حرف مان را زده باشیم و هم خانواده ای با تماشای آن آزار نبیند.

khane dokhtar-2

وی در خصوص تعامل خود با پرویز شهبازی به عنوان نویسنده اثر نیز گفت: پرویز شهبازی بیست روز قبل از شروع فیلمبرداری ما به آمریکا رفت و احتمالا برای نمایش فیلم در جشنواره، در ایران حاضر باشد و اولین بار اثر را آنجا تماشا می کند. البته ما چند جلسه مفصل و طولانی داشتیم و من همه سوالات و ابهاماتی را که درباره فیلم داشتم، برطرف کردم. ایشان آخرین بازنویسی‌ها را هم خودش انجام داد. از قبل هم گفته بود اگر قرار باشد فیلمنامه ساخته شود حتما باید تجدیدنظرهایی روی آن اعمال شود.

شاه حسینی درباره وقفه ۶ ساله ای که در فعالیتش در سینما شاهد بودیم، افزود: من به دنبال قصه ای بودم که از «کلاغ پر» و «زن ها فرشته اند» و «آقای هفت رنگ» متفاوت باشد. نمی خواهم بگویم این فیلم هایم را دوست ندارم، صرفا عنوان می کنم که این آثار قرار بود مخاطب را بخندانند و همین کار را هم کردند. حالا وقت آن رسیده بود که من فضای تازه ای را تجربه کنم. می خواستم به ژانر مورد علاقه ام نزدیک شوم و «خانه دختر»، حاصل این تلاش است. من از عبارت فیلم هنری خوشم نمی آید و اساسا سوالم این است که مگر فیلم غیرهنری هم داریم؟ بنابراین از میان قصه هایی که داشتم باید یکی را انتخاب می کردم که بتوان روایت درستی را برای آن پیاده کرد و در عین حال که موضوع خاصی دارد، انگ هایی مثل فیلم هنری و نفروش به آن نچسبد. «خانه دختر» در جشنواره حاضر است و امیدوارم اتفاقات خوبی برای آن بیفتد.

«خانه دختر» به نویسندگی پرویز شهبازی و کارگردانی شهرام شاه حسینی در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال حضور دارد. این فیلم با بازی رعنا آزادی ور، پگاه آهنگرانی، پردیس احمدی، نسیم ادبی و … داستان مردی را روایت می کند که برای خلاص شدن از حرف مردم می خواهد خانه خود را بفروشد. این فیلم چهارمین تجربه سینمایی کارگردان است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>