سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ دی ۱۳۹۳ در ۱۰:۴۶ ق.ظ چاپ مطلب

ادامه فیلمبرداری «پل خواب» در امامزاده قاسم/ تولید شتابزده به نفع فیلم نیست

pole-khab1

اکتای براهنی معتقد است با توجه به حجم پروانه ساخت‌هایی که امسال صادر شد حضور تنها ۱۱ فیلم در جشنواره فجر منصفانه نیست.

اکتای براهنی معتقد است با توجه به حجم پروانه ساخت‌هایی که امسال صادر شد حضور ۱۱ فیلم در جشنواره فجر منصفانه نیست.

اکتای براهنی درباره روند تولید فیلم خود به سوره سینما گفت: این روزها در لوکیشن امامزاده قاسم در حال فیلمبرداری هستیم. «پل خواب» تا الان در چند لوکیشن جلوی دوربین رفت و ۶۰ درصد کار انجام شد. پیش از این هم ۷ روز در منطقه فرمانیه مستقر بودیم بعد از اتمام کار در این لوکیشن به صحنه های خیابانی می رسیم و وارد مراحل فنی می‌شویم. تازمانی که فیلم برای نمایش آماده نشود برای اکران عمومی یا حضورش در جشنواره سال آینده تصمیمی نخواهیم گرفت.

این فیلمساز جوان درباره شرایط فیلمسازان اول در سینمای امروز گفت: به سیستم گزینش فیلمساز اعتقادی ندارم از جهت اینکه کارگردانان اول باید همیشه در صف انتظار قرار بگیرند هم خودم لطمه دیدم هم بسیاری از کسانی که شرایط مشابه من را داشتند. متاسفانه این روزها همه چیز معطوف به حضور در جشنواره شده است. به خصوص عموم تهیه کنندگان که دیده شدن در جشنواره از اهداف اصلی‌شان است. من با دیده شدن مخالف نیستم و برای این مهم جشنواره فیلم فجر بهترین زمان است اما واقعا دغدغه ای برای جایزه و سیمرغ ندارم و بیشتر به دیده شدن فکر می کنم چون هرفیلمسازی فیلم می‌سازد که مورد نظر مردم و اهالی سینما قرار بگیرد.

pole-khab2

وی افزود: با توجه به حجم پروانه ساخت هایی که امسال صادر شد به نظرم حضور تنها ۱۱ فیلم در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر خیلی منصفانه نیست. از زمانی که کارگردان تصمیم می‌گیرد فیلم بسازد باید مراحلی همچون نوبت برای ارائه فیلمنامه جهت دریافت پروانه، انتظار پاسخ تایید و تلاش برای حضور سرمایه گذار، کلید زدن و آماده نمایش شدن را طی کند که این پروسه اقلا ۲ سال زمان می‌برد، تا برسد به جایی که آیا فیلم شانس حضور در جشنواره را دارد یا خیر. در این مدت هم فرصت برای حضور در جشنواره‌های خارجی پیش می آید که همیشه با بلاتکلیفی همراه است و فرصت ها از بین می‌رود.

براهنی گفت: البته نه اینکه هرکس فیلم ساخت باید حتما در جشنواره حضور داشته باشد اما اگر هیات انتخاب طبق نظام مشخص عمل کند نارضایتی ها کمتر می‌شود. در شرایط فعلی شاهد این مساله هستیم که برخی از فیلمسازان غایب جشنواره از بیرون ماندن فیلم شان ناراضی هستند من در جریان جزئیات و کم کیف کار هیات انتخاب و فیلمسازان غایب نیستم و اگر این اعتراض ها روند هرسال جشنواره بشود قطعا نه به نفع جشنواره است نه سینما، چون هیچکس اعتراض نمی کند که چرا یک جشنواره خارجی فیلمش را انتخاب کرده است یا نه.

وی گفت: وقتی هر سال عده ای اعتراض می کنند می‌تواند این شبهه را بوجود آورد که سیستم گزینش در جشنواره مطلوب نیست. ضمن اینکه نزدیک جشنواره فشار روی عوامل فیلم بیشتر می‌شود و همه می‌خواهند با شتابزده و عجولانه فیلم را برسانند تا این فرصت را از دست ندهند ولی تجربه ثابت کرده است این حضور تاثیر چندانی در اکران عمومی نخواهد داشت. همانطور که شاهد بودیم فیلم‌های موفق بسیاری بودند که با تعداد سالن های محدود در نمایش عمومی موفقیت قابل توجهی نداشتند و یا فیلم هایی که در اثر این شتابزدگی لطمه دیده اند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>