سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ شهریور ۱۳۹۱ در ۸:۵۶ ب.ظ چاپ مطلب
حمزه‌زاده:

نیاز مخاطب در تولید فیلم جدی گرفته نمی‌شود

نیاز مخاطب در تولید فیلم جدی گرفته نمی‌شود

معاون هنری حوزه هنری بی‌توجهی سینماگران به نیاز و دغدغه مخاطب را عامل رکود گیشه سینماها دانست.

معاون هنری حوزه هنری بی‌توجهی سینماگران به نیاز و دغدغه مخاطب را عامل رکود گیشه سینماها دانست.

سوره سینما: محمد حمزه زاده معاون هنری حوزه هنری و مرتضی شایسته تهیه کننده سینما جمعه شب سوم شهریورماه میهمان برنامه سینمایی «هفت» بودند و درباره مشکلات سینمای ایران صحبت کردند.

محمد حمزه زاده در ابتدای این میزگرد با اشاره به نمایش فیلم های اکران عید فطر در سینماهای حوزه هنری گفت: نمایش فیلم های «ضد گلوله»، «کلاه قرمزی و بچه ننه» و «بی خداحافظی» در این سینماها شروع شده است، قرار است حوزه هنری فهرستی از فیلم هایی که قرار نیست در سینماهایش نمایش دهد در دوره های مختلف زمانی به سازمان سینمایی اعلام کند.

وی ادامه داد: یکی از این مقاطع زمانی بعد از جشنواره فیلم فجر است، اگر آثاری در جشنواره نمایش نداشتند توسط مسئولان حوزه هنری دیده می شوند تا ما بتوانیم نظرمان را به سازمان سینمایی درباره اکران این فیلم ها اعلام کنیم.

حمزه زاده افزود: شاید گروهی اقدام حوزه هنری در آغاز سال ۹۱ را یک حرکت سیاسی دانسته باشند، این طور نیست. ما به وظیفه دینی و رسالت و هدفمان عمل کردیم، بعضی مسئولین سینمایی و اعضای شورای صنفی این اقدام را سیاسی تلقی کردند، اما این اقدام بر مبنای امر به معروف شکل گرفت.

معاون هنری حوزه هنری گفت: ما مطالعاتی درباره محتوای فیلم‌های سینمایی در این سال‌ها داشته‌ایم که بخشی از آن در اختیار آقای گبرلو در برنامه «هفت» قرار گرفته، بر اساس این تحقیق علمی و محتوایی تشخیص دادیم که مضامین و سوژه‌هایی که در فیلم‌های سینمایی در سال‌های اخیر دیده می‌شود.

وی درباره سخنان محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری درباره اکران سال ۹۱ گفت: کاری که ما کردیم تذکری بود که باعث شد تولید آثاری که چندان مناسب نیست روند کندی پیدا کند، اگر ما واکنش به این آثار نشان نمی دادیم در سال ۹۲ تعداد بیشتری از این فیلم‌ها ساخته می‌شدند. آقای مومنی شریف بدون اشاره به هیچ فیلمی اعلام کردند که در سال ۹۱ تعدادی از فیلم‌ها را در سینماهای حوزه نشان نمی‌دهیم.

مرتضی شایسته دیگر میهمان این برنامه درباره اکران عید فطر گفت: الان سه فیلم در سینماهای سرگروه اکران شده و دو فیلم دیگر هنوز مشخص نیست، وضعیت دو فیلم دیگر اکران هم باید به زودی و با همکاری دوستان مشخص شود تا سینماها رونق بگیرند. الان سینما آزادی و استقلال فیلم جدید برای نمایش ندارند.
این تهیه‌کننده در بخش دیگری از سخنانش گفت: سینما آزادی برای اکران فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» از پنجم مهرماه قراردادی ثبت کرده، این شیوه ثبت قرارداد با تاریخ مرسوم نیست.

وی ادامه داد: درباره شورای صنفی نمایش باید توضیحی بدهم، این شورا تنها به سخنگو و رئیس محدود نمی‌شود، آنها به دلیل مسئولیتشان بیشتر صحبت می‌کنند و در رسانه هستند. اما این شورا اعضای دیگری هم دارد، نمایندگانی از سینماداران، پخش‌کنندگان، تهیه‌کنندگان و کارگردان در این شورا هستند و تصمیم‌ها جمعی است. آقای فرجی مدیر پخش و بازاریابی سازمان سینمایی سوره هم تا مدتی پیش در این شورا بود.
شایسته افزود: یکی از مشکلات سینمای ایران برای تولید فیلم خوب و رونق اکران، مسئله موضوع و فیلمنامه مناسب است. کمبود فیلمنامه به رونق تولید صدمه زده است. فیلمنامه‌نویسان یا در حال نوشتن چند فیلمنامه برای سریال یا تله فیلم هستند، یا همزمان روی چند متن کار می‌کنند و این کیفیت را پایین می‌آورد.

محمد حمزه زاده با اشاره به مشکل فیلمنامه در سینمای ایران گفت: مشکل فیلمنامه و انتخاب مضمون مناسب یکی از اصلی ترین مشکلات سینمای ایران است، ما باید مخاطب امروز و نیاز او را بشناسیم، در جامعه هنری، در حوزه ادبیات و سینما پیدا کردن مضمون مناسب کار دشواری است.

وی ادامه داد: اگر قرار است برنامه‌ای با مختصات «هفت» در رسانه‌ای مثل تلویزیون داشته باشیم، برای این برنامه اهدافی در نظر می‌گیریم، طبق آن اهداف حرکت می‌کنیم، سینمای ما نسبت به این موضوع غافل است. چند درصد از مردم ما به سینما می‌روند؟ آنها دغدغه‌های خود را در فیلم‌ها نمی‌بینند.

حمزه‌زاده گفت: سینما فقط سرگرمی نیست، برای سرگرم شدن می‌توان به سمت تفریح‌های دیگری هم رفت. آموزش غیرمستقیم، احساس امنیت ایجاد کردن در مخاطب، هویت بخشی به او و … از اهداف سینما است، با توجه به این مضامین باید فیلم‌ها ساخته شوند.

مرتضی شایسته درباره مشکلات تولید فیلمنامه خوب گفت: محدودیت‌هایی وجود دارد، اداره کل نظارت و ارزشیابی معمولا فیلمنامه‌ها را برمی‌گرداند تا بازنویسی شوند، اما با روشی که وجود دارد اغلب فیلمنامه‌هایی پروانه ساخت می گیرند که جذاب نیستند و مخاطب ندارند. این فیلمنامه‌ها اگر ساخته شوند، مخاطب ندارند و آثاری روی پرده می‌روند که تماشاگر نخواهند داشت.

وی ادامه داد: حساسیت‌ها و مراقبت‌های حوزه هنری برای تولید فیلم خوب و استفاده از فیلمنامه مناسب باعث شده این نهاد که زمانی ۹ فیلم سینمایی تولید می‌کرد، تولید سینمایی نداشته باشد. سوژه‌یابی در سینمای ایران مشکل شده است، حتی سازمان عظیمی مثل حوزه هنری هم نمی‌تواند به فیلمنامه مطلوب برسد.

شایسته گفت: شما در سینمای ایران می‌بینید فیلمی درباره یک شهید بزرگوار ساخته شده، اما فیلمنامه خوب نیست و فیلم ضعیف است. زمانی فیلمنامه نویسان می گفتند که این سوژه جای کار ندارد، یا من نمی‌توانم روی این موضوع کار کنم، اما الان به دلیل غیبت فیلمنامه‌نویسان حرفه‌ای این نوع نگاه، کمرنگ شده است.

در این بخش از برنامه رضا سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی روی خط آمد تا درباره قرارداد «بوسیدن روی ماه» که مرتضی شایسته مطرح کرده بود توضیح بدهد، وی گفت: این که قرارداد نمایش عمومی «بوسیدن روی ماه» با تاریخ مشخص ثبت شده تخلف نیست، تخلف آیین‌نامه‌ای این است که سه سرگروه سینمایی همزمان یک فیلم را اکران می‌کنند.

محمد حمزه زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: سینما یک هنر صنعت است، اما رفتار ما صنعتی نیست. ما مشکل آموزش نیروی انسانی داریم. ۱۰۰۰ هنرجو در حوزه هنری سینما می‌خوانند. در خط تولیدمان به ذائقه مخاطب و نیاز او توجه نمی‌کنیم. همه امور در سینما به رئیس قوه مجریه ختم می‌شود، انواع و اقسام شوراها و سازمان‌ها را داریم در حالی که باید در تصمیم‌گیری و سیاست گذاری بهتر عمل کنیم.

وی ادامه داد: ما اگر راه غلطی را ادامه ندهیم، یعنی در راه درست قدم می‌گذاریم. در حوزه اقتباس هم حوزه هنری فعال است و تلاش می کند این خلا را در سینمای ایران کمرنگ کند. سرمایه هایی که در سینمای ایران وجود دارد، بیشتر از بخش‌های غیر سینمایی است. این نهادها فیلم می‌سازند اما دغدغه برگشت سرمایه ندارند، باید به فکر این موضوع باشیم و برای جذب مخاطب برنامه ریزی کنیم.

محمد حمزه‌زاده در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: اطلاعات و آماری که در سینمای ایران ارائه می‌شود مغلوط است. باید طراحی استانداردی در وضع موجود داشته باشیم، خیلی از فیلم‌ها سرمایه شان را برنمی‌گردانند. حوزه هنری ۷۰ سالن سینما در کشور دارد، بسیاری از این سالن‌ها بازسازی شده و یکی از آنها سینما هویزه مشهد است. وظیفه ما سینماسازی نیست، وظیفه ما تولید و توزیع فیلم است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>