سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ بهمن ۱۳۹۳ در ۹:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب

«مزار شریف» از انسانیت حرف می‌زند/ بهزاد عبدی با سه فیلم در جشنواره فجر

behzad-abdi

بهزاد عبدی «مزار شریف» را فیلمی با دغدغه‌های انسانی توصیف کرد که موضوع اصلی آن در محدوده یک قوم خاص نمی‌گنجد.

بهزاد عبدی «مزار شریف» را فیلمی با دغدغه‌های انسانی توصیف کرد که موضوع اصلی آن در محدوده یک قوم خاص نمی‌گنجد.

عبدی درباره فعالیت‌های اخیر خود به سوره سینما گفت: امسال با سه فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارم. «مزار شریف»، «تا آمدن احمد»، و «فرار از قلعه رودخان». البته به این دلیل که امسال یک اپرا هم نوشتم، پیشنهادهای دیگر را رد کردم و شاید نسبت به سال گذشته کمتر در سینما کار کردم.

وی افزود: با خواندن فیلمنامه «مزار شریف» احساس کردم با فضای جدیدی سر و کار دارم که در سینمای ایران قبلا کمتر استفاده شده است. نمی‌خواستم تنها به این دلیل که این فیلم زندگی افراد افغانی را به تصویر کشیده است، لزوما از ساز افغانی استفاده کنم. از مقام افغانی بهره گرفتم و البته ما در «مزار شریف» موسیقی افغانی نمی‌شنویم. ما با فیلمی روبرو هستیم که موضوع آن دامنه های بسیار فراتری از یک سرزمین با محدوده مشخص دارد و دردهای انسانی را بازمی‌نمایاند. گذشته از این، «مزار شریف» فیلمی است که در سینمای ایران و به نام خودمان ساخته شده، بنابراین ایرانی بودن فضا برای من اهمیت داشت. گذشته از همه این ها باید بگویم فیلم عبدالحسن برزیده، بهانه ای است برای حرف زدن از انسانیت و نه اختصاصا قوم افغان.

این آهنگساز همچنین گفت: درست است که قصه «تا آمدن احمد» به سی سال قبل بر می‌گردد، اما این مختصات، این الزام را ایجاد نمی کند که حتما موسیقی مربوط به آن روزها را بسازیم. البته برای مثال می‌توان تم ِ آهنگ معروف «ای لشگر صاحب زمان/ آماده باش» را بازسازی کرد، اما در یک نگاه کلی برای آهنگسازی فیلم های تاریخی حتما نباید موسیقی همان زمانی را ساخت که قصه فیلم در آن روایت می‌شود. اگر اینگونه بود ما باید برای فیلم «بن هور» موسیقی رایج در صدها سال قبل را بشنویم، اما نمی‌دانیم آن زمان هنر موسیقی با چه سبک و سیاقی رواج داشته است.

mazar-sharif

بهزاد عبدی درباره دیگر تجربه خود در سال ۹۳ اضافه کرد: برای آهنگسازی «فرار از قلعه رودخان» برخلاف «مزار شریف» از هارمونی پیچیده ای استفاده نکردم، در اینجا ما با نوجوانان سر و کار داشتیم و باید به گونه‌ای کار می کردیم که مخاطب کم سن و سال به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. باید با انتخاب یک سبک ریتمیک، فضای شاد و سرخوشانه ای که بین آن بچه ها جریان داشت منتقل می‌شد و احساس می کنم این اتفاق رخ داده است. به طور کلی در هر فیلمی، موسیقی ابزاری است برای اینکه مفهوم و نیت کلی اثر را به مخاطب القاء کند و بتواند همراهی بیشتری از تماشاگر بگیرد.

آهنگساز «مزار شریف» در خاتمه بیان کرد: در هیچ شرایطی نباید امید را از دست داد. چند سالی است جشنواره روی دست نسل جوان می‌چرخد، نسلی که با سواد است و با همه رشته ها و به خصوص موسیقی آشنایی دارد. مثلا همه جوانانی که من با آنها کار کرده ام عادت به شنیدن موسیقی دارند، بنابراین بهتر می‌توانند ذهنیات خود را از آن موسیقی که می خواهند به آهنگساز منتقل کنند. در نتیجه تحلیل دقیق‌تری انجام می شود و با نزدیک شدن ذهن فیلمساز و موزیسین به یکدیگر، نتیجه بهتری به دست می‌آید. جشنواره امسال را هم دوست دارم اما اینطور نیست که نسبت به سیمرغ گرفتن یا نگرفتن در آن دغدغه ای داشته باشم. موسیقی فیلم خوب ساختن دغدغه من است، البته کار من نیز تنها آهنگسازی فیلم نیست. مثلا من امسال یک اپرا و چند تصنیف نوشتم. امیدوارم جشنواره بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

بهزاد عبدی پیش از این موسیقی فیلم‌های «دهلیز»، «خانه پدری» و … را ساخته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>