سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۲:۱۰ ب.ظ چاپ مطلب

«همکلاسی من» در انتظار تامین بودجه/ نگاه غلطی که بر سینمای کودک سنگینی می‌کند

farzad-azhdari

فرزاد اژدری گفت: کارگردان فیلم کودک حتی با داشتن کارنامه قابل قبول باید برای هر فیلم خود را اثبات کند.

فرزاد اژدری گفت: کارگردان فیلم کودک حتی با داشتن کارنامه قابل قبول باید برای هر فیلم خود را اثبات کند.

اژدری که به تازگی پروانه نمایش فیلم «همکلاسی من» را به تهیه‌کنندگی پروانه مرزبان دریافت کرده است به سوره سینما گفت: چندماه است برای تامین هزینه های این فیلم دنبال سرمایه گذار هستیم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم. سینمای کودک در چندسال اخیر با تفکراتی روبرو شده که باعث تعجب است. اگر در ژانر های دیگر کارگردانی فیلم نه چندان پرفروش و پر مخاطب بسازد باز هم سرمایه گذار هست که بودجه فیلم بعدی اش را تامین کند، اما یک فیلمساز فیلم کودک با وجودی که آثار قبلی اش همیشه مورد توجه مردم، گیشه و جشنواره‌ها بوده است باز باید از اول خود را اثبات کند.

وی افزود: «همکلاسی من» قصه دختر بچه ای است که میانه سال تحصیلی به مدرسه ای جدید می‌رود و رفتارش باعث تعجب همکلاسی ها خانواده شان و معلمان می شود و همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این فیلم موزیکال و پراز جلوه‌های ویژه بصری است و ۷۰درصد آن در مدرسه جلوی دوربین می‌رود. تاکید فیلم بیشتر بر امر بخشش و عشق است. نکاتی که در زندگی امروز خیلی کم به کودکان آموزش داده می‌شود. بچه‌ها از صبح شاهد درگیری والدین مشاجرات لفظی در کوچه و خیابان و بازتاب تنش های رسانه ها هستند و از این آموزه اسلامی فاصله گرفته‌اند.

اژدری گفت: خوشبختانه با تاسیس انجمن بازیگران کودک و نوجوان مشکلی در پیداکرد بازیگر نداریم. این انجمن متشکل از هنرمندان خردسال و نوجوانی است که سابقه بازیگری دارند اما به خاطر رشد و تغییر چهره معمولا از دید فیلمسازان دور می مانند. حسن تشکیل این انجمن برای گروه تولید سابقه تجربه و شناخت آنهاست. این هنرمندان کوچک توانی شان را پیش از این اثبات کرده اند و یک عده از همین دوستان هم در شهرستان ها حضور دارند. اگر بتوانیم کار را در جایی غیر از تهران جولی دوربین ببریم علاوه بر زیبایی های بصری استان های مختلف از وجود این استعدادها هم می توانیم بهره بگیریم.

وی افزود: سال گذشته که در بخش جنبی جشنواره فیلم فجر حضور داشتم با داوران به تماشای فیلم هایی نشستیم که از همان ابتدا مشخص بود اینها به پرده اکران نمی رسند. واقعا چرا باید برای فیلم هایی هزینه شود که هیچ مخاطبی ندارد اما مخاطب سینمای کودک که بالقوه حضور دارد و کودکان امروز منتظر فیلم شان هستند برای تامین سرمایه همیشه با مشکلات مواجه باشند. متاسفانه نگاه غلطی در سال‌های اخیر روی سینما سنگینی می کند باعث رواج جملاتی چون سینمای کودک مرده است و فیلم کودک نمی فروشد شده و یک سمپاشی جوی را بوجود آورده است.

مسئول هماهنگی و ساماندهی اکران سینمای کودک و نوجوان درباره مسئولیت جدید خود گفت: به دلیل تغییرات مدیریتی در طح کلان باید منتظریم باشیم تا با اجرایی شدن تصمیمات بالاتر راه برای انجام وظایف ما در بخش تولید و پخش فراهم شود. بنیاد سینمایی فارابی این روزها همه نگاهش معطوف جشنواره فجر است و انتظاری غیر از این هم نیست باید صبرکرد و امیدوار بود تا بعد از جشنواره در این نهاد حرکت‌های خوبی اتفاق بیفتد.