سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ بهمن ۱۳۹۳ در ۸:۲۱ ق.ظ چاپ مطلب

برازنده با پنج فیلم در راه جشنواره فجر

alireza-barazandeh

علیرضا برازنده با پنج فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

علیرضا برازنده با پنج فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

برازنده با اشاره به اینکه در جشنواره سی و سوم فیلم فجر با چهار فیلم در بخش سودای سیمرغ و یک فیلم انیمیشن در بخش نگاه نو حضور دارد،گفت: امسال کمی تعداد فیلم هایی که فیلمبرداری آنها را بر عهده دارم در جشنواره زیاداست. تمام این فیلم ها در درجه اول متن های خوبی داشتند و بعد فضای بسیار حرفه‌ای. خوشحالم که در خدمت دوستانم بودم. البته تصور می کنم این پر کاربودن به این دلیل بیشتر به چشم می‌آید که فیلم هایی که در آن حضور داشتم در جشنواره پذیرفته شده است. دوستانم قطعا تعداد کارهای بیشتری داشتند و شاید موفق به حضور در جشنواره نشدند و برای تمام همکارانم ارزوی موفقیت می‌کنم.

او درباره فیلمبردار فیلم سینمایی «بوفالو» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی  که مدیریت فیلمبرداری آن را بر عهده دارد گفت: فیلمبرداری این فیلم در بهمن ماه سال گذشته اتفاق افتاد. کاوه سجادی حسینی از دوستان قدیمی من است و وقتی فیلمنامه  متفاوتش را خواندم سر کارش حاضر شدم . اساسا فضایی ذهنی کاوه برایم جذاب است و نگاه هنری و خاصی به سینما دارد و با توجه به حس و حالی که همیشه به نگاتیو داشت طبعا دوست داشت که فیلم با نگاتیو فیلمبرداری شود و من نیز این کار را انجام دادم.

او ادامه داد: دوربین مورد نظر را از فارابی تهیه کردیم و نگاتیو هایی که از فارابی گرفتیم تقریبا استاندارد بود. فیلم در انزلی فیلمبرداری شد و گاهی برف و بوران کار را بسیار سخت می کرد. البته این فیلم سکانس‌هایی را زیر آب دارد که من با لباس غواصی و زیر اب ان هم در فضای سرد فیلمبرداری کردم اما همه از نتیجه کار راضی هستیم و امیدوارم مخاطبان هم حس خوبی نسبت به ان داشته باشند.

برازنده درباره فیلمی رئال –انیمیشن «مبارک» دیگر فیلمی که مدیریت فیلمبرداری آن را بر عهده داشته گفت: وقتی با این پیشنهاد مواجه شدم فکر کردم که شاید از پس آن برنیایم اما به مرور متوجه شدم چقدر اتفاق جذابی است و تجربه خوبی در این فیلم کسب کردم . تحقیق زیادی درباره فیلمبرداری چنین فیلم هایی انجام داد چرا شخصیت رئال داشتیم و قرار بود تا به این تصاویر شخصیت‌های انیمیشن اضافه شود و طبعا این اتفاق کار را پیچیده تر می کرد و باید مدام مراقب پرسپکتیو و مسائل اینچنینی بودم. کارگردان خلاق و با ذوق این فیلم محمدرضا نجفی امامی هم انگیزه بیشتری برای کار به من می داد و همفکری خوبی با هم داشتیم و فکر می کنم جز فیلم های خاص جشنواره امسال است.

mobarak

او که فیلمبرداری «دوران عاشقی» علیرضا رئیسیان را بر عهده دارد،درباره ویژگی های این فیلم سینمایی گفت: این فیلم با یک نورپردازی رئال همراه است و دوربین در این فیلم سیال است اما نه به این معنی که از دوربین روی دست استفاده کردیم بلکه فرم خاصی را در فیلمبرداری رعایت کردیم. پیش از شروع فیلمبرداری آقای رئیسیان از من خواست تا نقاشی های زیادی ببینم و درباره آنها با هم حرف می زدیم. فضای این فیلم به گونه ای است که قطعا در تجربه کارگردانی این کارگردان تفاوت محسوسی دیده می‌شود و فیلم قابل تاملی است و فضای خوبی که در این فیلم وجود داشت مثال زدنی است.

«شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی دیگر فیلم علیرضا برازنده در مقام مدیر فیلمبرداری است که در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور دارد. او درباره این فیلم و همکاری با نیکی کریمی گفت: تا پیش از این تجربه همکاری با خانم کریمی را داشتم در دو فیلم او دستیار بودم و در یک فیلم نور پرداز .نیکی کریمی آدم به روزی است مدام در حال فیلم دیدن و کتاب خواندن است و در جریان تولیدات روز دنیا است. علاوه بر آن در هدایت بازیگران فیلم بسیار قدرتمند و با تسلط عمل کرد و فکر می کنم بخش مهمی از کار کارگردان که همان هدایت بازیگران است را او به خوبی انجام داد. پیش از فیلمبرداری خانم کریمی تاکید می‌کرد که دوربین روی دست و لنزهای تله در این فیلم می خواهد و با اینکه از نظر من کار سختی بود اما انجامش دادم و برای خودم هم تجربه خوبی بود.

«تگر گ و افتاب» به کارگردانی رضا کریمی دیگر فیلم برازنده در مقام مدیر فیلمبرداری است، او درباره این اثر سینمایی گفت: کار با آقای کریمی لذت بخش است، عوامل را با دقت انتخاب می‌کند و به جزئیات کارش اهمیت می دهد. به نوعی قبل از فیلمبرداری همه چیز را در ذهنش ساخته بود البته چون نویسندگی کار را خودش به عهده داشت قطعا با تسلط بیشتری سر صحنه حاضر می‌شد و به عواملش اعتماد می‌کند و همه اینها اتفاقات خوبی است و این فیلم را با دوربین الگسا فیلمبرداری کردم و این فیلم نیز تجربه خوبی برایم بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>