سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ شهریور ۱۳۹۱ در ۹:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
امامی:

ضعف فیلمنامه‌های تلویزیونی از کمبود بودجه است

ضعف فیلمنامه‌های تلویزیونی از کمبود بودجه است

یک کارگردان یکی از دلایل کیفیت نامناسب فیلمنامه‌های تلویزیونی را ناشی از کمبود بودجه دانست.

یک کارگردان یکی از دلایل کیفیت نامناسب فیلمنامه‌های تلویزیونی را ناشی از کمبود بودجه دانست.

سید مجید امامی فیلمنامه‌نویس، تدوینگر و کارگران به خبرنگار سوره سینما گفت: یک طرح سریال به تلویزیون ارائه داده‌ام که اگر تصویب شود اقدام به ساخت خواهم کرد. این طرح درباره محیط سبز، جنگل و فضای سبز است.

امامی درباره شرایط کلی تولیدات تلویزیونی گفت: به دلیل تنگناهایی که در مضامین فیلمنامه‌نوسی وجود دارد ترجیح می‌دهم بیشتر کارگردانی کنم تا نویسندگی. در  نوشتن محدودیت و انواع تنگناهای مضمونی وجود دارد که نویسنده را آزار می‌دهد و نتیجه کمتر به یک فیلمنامه خوب تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: این روزها به دلیل کمبود بودجه تلویزیون دچار ضعف مضاعف فیلمنامه شده است و این روند نامطلوب است. آخرین فیلمی که کارگردانی کردم فیلم تلویزیونی «دو خرمای نارس» بود که بر اساس کتابی به همین نام از خانم پیرخدری ساخته شد. البته تم اصلی فیلمنامه مستقل بود ولی اشاره‌ها و اقتباسی محدود از این قصه در فیلمنامه وجود دارد.

این کارگردان افزود: با توجه به وضعیت کلی تولیدات تلویزیون که از فیلمنامه‌های ضعیف تغذیه می‌شود بد نیست که از آثار ادبی اقتباس کنیم. اقتباس مقوله ای است که همه به آن فکر می‌کنند و بهترین آثار ادبی دنیا مورد استفاده کارگردانان سینما قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اما چیزی که در اقتباس آثار ایرانی می‌بینم بیشتر تم و مضمون اصلی است نه ساختار اصلی روایت. حکم کلی وجود ندارد که برای اقتباس تا چه میزان وفاداری به خط اصلی داستان لازم است. این مسئله می‌تواند متغییر باشد.

مجید امامی افزود: اقتباس می‌تواند کمک کننده باشد. یک نویسنده تلاش کرده است و در یک قالب ادبی اثری را به سرانجام رسانده است و این مسئله برای تهیه‌کننده و کارگردان مهم است. من هرچند تمایلی به کارگردانی ندارم اما در شرایط کنونی ترجیح می‌دهم از فرصت‌هایی که در زمینه کارگردانی پیش می‌آید استقبال کنم.

«دو خرمای نارس» قبل از ماه رمضان از شبکه اول سیما پخش شد. در این فیلم  فاطمه گودرزی، مهتاج نجومی، جمشید گرگین، سوگل طهماسبی، بازی کرده‌اند. امامی فیلمنامه‌های «آسانسور»، « شعله‌های خشم»، «در جستجوی قهرمان»، و «حماسه دره شیلر » را نوشته است.