سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۰:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب

امروز در برج میلاد چه فیلم‌هایی در انتظار شما است؟

gozaresh-rooze1

روز اول نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه‌ها روزی جذاب برای دوستداران سینمای داستانی و مستند است.

روز اول نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه‌ها روزی جذاب برای دوستداران سینمای داستانی و مستند است.

سوره سینما – محمدعلی طالبی با «قول» جشنواره را آغاز می کند . فیلمی که در جشنواره کودک اصفهان تحسین بسیاری را برانگیخته بود و ۶ جایزه را از آن خود کرده بود . طالبی یک فیلم کم هزینه ساخته است و توانسته تصاویری بسیار جذاب را در لوکیشن های مورد نظر خلق کند . این فیلم سینمایی از لحاظ تصویربرداری و تدوین می تواند نظر مخاطبان حرفه ای سینما را به خود جلب کند .شاید آغاز این دوره از جشنواره با یک فیلم مختص کودکان و نوجوانان نوید دهنده توجه به این ژانر سینمایی باشد و بیش از اینها سینمای کودک و نوجوان را ارج بنهیم و کارگردانان و فیلمنامه نویسانی که در این ژانر فعالیت می کنند را بیش از گذشته ترغیب کنیم . فیلم ˝قول˝ به کارگردانی محمدعلی طالبی با دریافت شش جایزه فاتح بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان شد ه است .

آیدا پناهنده هم بعنوان یکی از کارگردانان زنی که امسال در بخش نوعی نگاه حضور دارند با «ناهید» جرقه اکران فیلم های این بخش را می زند . او فیلم نامه «ناهید» را با همکاری ارسلان امیری به نگارش در آورده است که مضمونی عاشقانه واجتماعی دارد. ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمد زاده بازیگران اصلی فیلم هستند که در کنار پوریا رحیمی سام، نسرین بابایی، میلاد حسین پورو بازیگران اهل استان گیلان در این فیلم ایفای نقش کرده اند . نوید محمد زاده پس از یکسال با فیلم سینمایی «ناهید» دوباره به سینما بازگشته است تا ایفاگر یکی از نقش های اصلی باشد و همین فاکتور می تواند توجه بسیاری را به بازی او در این اثر جلب کند . «ناهید» چهارمین فیلم بلند و اولین فیلم سینمایی آیدا پناهنده است. او برای فیلم های تلویزیونی «قصه داوود و قمری» ، «آبروی از دست رفته آقای صادقی» و «از جنوب شرقی» از جشنواره های بیست و هشتم فجر، ویدیویی یاس و جام جم، جوایز مختلفی گرفته است.

arghavan

فیلم سینمایی «ارغوان» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار هم طبق شنیده ها با همان حال و هوا و سلیقه این دو زوج سینمایی خواهد بود .یک عاشقانه در سه مقطع زمانی و با فضاها و رنگ و لعاب خاصی که در «شبانه» و «شبانه روز» از آنها سراغ داریم . فیلم سینمایی «ارغوان» اقتباسی از کتاب «بوی قیر داغ» علی اکبر حیدری است و این نویسنده با بنکدار و علیمحمدی نگارش فیلمنامه را برعهده داشته است. «ارغوان» در سه مقطع تاریخی ۵۴، ۸۶ و ۹۲ روایت می‌شود .گفته می شود «ارغوان» عاشقانه‌ای در ستایش موسیقی است و بردیا کیارس نیز آهنگسازی این اثر را برعهده داشته است. در این فیلم مهتاب کرامتی، مهدی احمدی ، شقایق فراهانی، آزاده صمدی ، الهام کردا ، یاسمین پازوکی ، با هنرمندی نسیم ادبی، رابعه مدنی و مریم بوبانی . و با معرفی مرتضی اسماعیل کاشی به ایفای نقش خواهند پرداخت .مرتضی اسماعیل کاشی از بازیگران جوان و مستعد تئاتر است که در سالهای اخیر بخوبی توانسته قابلیت های خود را به نمایش بگذارد و نمایش های «عجایب المخلوقات» و «مکبث» به کارگردانی رضا ثروتی از آثاری بود که این بازیگر بخوبی در آنها به ایفای نقش پرداخت .

«بوفالو» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی هم سومین فیلمی خواهد بود که در روز اول سی و سومین جشنواره فیلم فجر به روی پرده خواهد رفت . فیلمی که پیش از این «ضد نور» نام داشت .بر اساس شنیده ها بوفالو از یک قصه عادی برخوردار است ، اما از لحاظ فرم با ارجاعات سینمایی متفاوت و بهره گیری از ابزار سینمایی و تکنیک های گوناگون ، تجربه ای متفاوت در کارنامه سجادی حسینی محسوب خواهد شد . فیلم«بوفالو» با بازی پرویز پرستویی ، سهیلا گلستانی ، پانته آ پناهی‌ها و هومن سیدی ، حکایت شکوفه و پیمان زوج جوانی است که مرتکب دزدی شده‌اند . آنان به بندرانزلی می‌روند تا شخصی را ملاقات کنند غافل از اینکه قدم در راه پرخطری می گذارند .

Buffalo

سیروس الوند مو سپیدترین فیلمساز روز ابتدایی سی و سومین جشنواره فیلم فجر است که پس از چهار سال با «این سیب هم برای تو» در بخش خارج از مسابقه حضور خواهد داشت .الوند که بیشتر در زمینه سینمای اجتماعی فعالیت می کند فیلمنامه را با همکاری نازنین فراهانی بازیگر این روزهای سینما نوشته است ، فیلمنامه ای که داستان دو دختر جوان را روایت می کند که با هم دوست هستند و در حالی که یکی از آنها نامزد دارد ، رابطه عاشقانه ای بین نامزد دختر با دوست او برقرار شده است . در جدیدترین اثر کارگردان فیلم سینمایی «دو زن» پژمان بازغی ، رعنا آزادی ور ، پریناز ایزدیار ، امیرعلی دانایی و چنگیز جلیلوند بازی دارند و الوند معتقد است که این فیلم شباهتی با آثار پیشین او ندارد ، در صورتی که به نظر می رسد ما باز هم فضاهایی مانند «پرتقال خونی» و « دو زن» را تجربه خواهیم کرد .

در مجموع با نگاهی به آثار روز ابتدایی سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نظر می رسد که از لحاظ نام ها و ستاره ها چیزی کم نداریم و بازیگران خوبی هم در این آثار حضور خواهند داشت . روز یکه فضای موضوعات اجتماعی در آنها بیشتر موج می زند و در این بین سینمای کودک هم سهمی را به خود اختصاص داده است ، ضمن اینکه در بین کارگردانان هم ترکیبی از جوان ها و با تجربه ها را می بینیم که البته حضور یک فیلمساز جوان زن در بخش نوعی نگاه هم مورد توجه است . حالا باید باید منتظر ماند و دید در پایان هر نمایش چه واکنش هایی از سوی منتقدان و اهالی رسانه نشان داده خواهد شد .