سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ شهریور ۱۳۹۱ در ۹:۰۱ ب.ظ چاپ مطلب
یک منتقد سینما:

مردم انگیزه سینما رفتن ندارند

مردم انگیزه سینما رفتن ندارند

طهماسب صلح‌جو با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی و اجتماعی تاکید کرد مردم انگیزه‌ای برای سینما رفتن ندارند.

طهماسب صلح‌جو با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی و اجتماعی تاکید کرد مردم انگیزه‌ای برای سینما رفتن ندارند.

سوره سینما: طهماسب صلح جو منتقد و مدرس سینما در گفتگویی کوتاه با سایت سوره سینما درباره ویژگی‌های جدول فروش سال ۹۱ و نبود انگیزه در مخاطبان برای دیدن فیلم‌ها صحبت کرد.

با توجه به شش ماه نخست امسال پیش بینی شما از وضعیت سینمای ایران چگونه است؟ با توجه به افت کیفیتی که در فیلم‌ها مشاهده می‌شود آیا ما با بحران مخاطب روبرو نخواهیم شد؟
طهماسب صلح‌جو: به نظرم من ریزش مخاطب وابستگی چندانی به کیفیت فیلم‌های ساخته شده ندارد. فیلم‌های سینمای ایران به هر حال در همین حدی هستند که مشاهده می‌شود، سینمای ایران در حد امکاناتش تولید می‌کند و انتظار نابه جایی است که ما بخواهیم بیش از این امکانات عمل کند. اما دلیل نرفتن مردم به سالن‌های سینما، به جز در مورد «کلاه قرمزی و بچه ننه» که در حال اکران هست،چیز دیگری‌ است.

برای سنجش مخاطب سینما باید آمار فروش‌ فیلم‌های در شبکه نمایش خانگی هم برای ما مشخص باشد. وقتی فیلمی اکران می‌شود و با عدم استقبال مخاطبان روبرو می‌شود دلیل بر این نیست که فیلم مورد پسند مردم نبوده است. ممکن است که مخاطبان فیلم نسخه نمایش خانگی فیلم را تهیه کنند و فقط این عدم استقبال محدود به اکران فیلم باشد.سینما رفتن و در سالن فیلم دیدن شرایط خاصی را می‌طلبد که به نظر من این شرایط از بین رفته است.بالاخره سینما رفتن هزینه دارد و روحیه خاصی را می‌طلبد. فکر می‌کنم مسائل اقتصادی و اجتماعی در این میان نقش بیشتری دارد.

از نظر شما راهکار چیست؟ آیا باید قیمت شبکه نمایش خانگی را بالا ببریم تا سالن‌های سینمایمان پر شود؟
نه،فکر نمی‌کنم این راه حل مناسبی باشد.شبکه‌های نمایش خانگی خلا ارتباطی مخاطب و سینما را پر می‌کند.بحث من چیز دیگری است،سوال این است،چقدر مردم ما تلاش می کنند که اوقات فراغتشان را خارج از خانه بگذرانند؟باید این وسال مورد بررسی قرار بگیرد،نه در مورد سینما،ما باید ببینیم که مردم ما چقدر پارک یا رستوران می‌روند،به نظرم شرایط به گونه‌ای شده که کسی که خسته‌از کار روزانه به خانه‌می‌آید،دیگر رمقی برای بیرون رفتن از خانه برای تفریح ندارد.رفتن به سالن سینما به یک محرک اولیه نیاز دارد.آن هم تمایل آدم ها برای بیرون آمدن از خانه و گذران وقت و تفریح خارج از خانه است.وقتی این تمایل وجود نداشته باشد،همین می‌شود که می‌بینید.

موافقید که با همه این بحث‌ها افت کیفیت فیلم‌های سینمایی هم در این ریزش مخاطب دخیل است؟آیا قائل به افت کیفیت فیلم‌های سینمایی هستید؟
این موضوع هم وجود دارد،اما باید باید دقت کنیم که دلیل اصلی عدم وجود محرک هست،«کلاه قرمزی و بچه ننه» می‌فروشد چون محرک لازم یعنی نوستالوژی کلاه قرمزی را با خود دارد،بحث کیفیت فیلم‌ها بحث دیگری است،برخی سیاست گذاران سینمای ما در حال حاضر روی این تاکید دارند که یلم‌های ارزشی تولید شوند،اما ما می‌بینیم که فیلم‌های ارزشی ما معمولا خوب نمی‌فروشند و فیلم‌های پر فروش ما ارزشی نیستند،به نظر من در مورد کیفیت فیلم‌ها ما باید این تناقضات را برطرف کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>