سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ بهمن ۱۳۹۱ در ۱۱:۵۷ ق.ظ چاپ مطلب
نگاه یک سینماگر/

«تاج محل» فیلمی عمیق با روایت و ساختاری مستندگونه است

taaj-mahal-3

یک سینماگر جوان فیلم سینمایی «تاج محل» را اثری مستندگون و عمیق دانست.

یک سینماگر جوان فیلم سینمایی «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی را اثری مستندگون و عمیق دانست.

علی ملاقلی‌پور درباره فیلم سینمایی «تاج محل» به سوره سینما گفت:  محتوا و قصه «تاج محل» به گونه‌ای پرداخته شده که روایت را کاملا پخته به مخاطب ارائه می‌کند. این فیلم از معدود فیلم‌هایی است که نه تنها معضلات را نشان می‌دهد بلکه روند فیلم به گونه‌ای پیش می‌رود که به مخاطب طریقه مواجهه با معظل  را پیشنهاد می‌کند.

 وی افزود: معضل فقر و بیکاری در این فیلم به طور کاملا واقعی تصویر شده است. با دیدن این فیلم کاملا تحت تأثیر قرار گرفتم. حتی در لحظاتی ناخودآگاه گریه کردم. شخصیت‌ها طوری طراحی شده‌اند که کاملا خاکستری هستند و این قضیه باعث شده که «تاج محل» روایتی مستندگونه و واقعی داشته باشد تا تماشاگر آنها را بی اغراق باور کند. شخصیت اصلی و همسرش امید به زندگی و چگونگی مواجهه با مشکلات را به تماشاگر پیشنهاد می‌دهند.

این کارگردان جوان اضافه کرد: این فیلم آنقدر لایه‌های زیرین انسانی و مذهبی دارد که تماشاگر با شرافت شخصیت‌ اصلی همذات پنداری می‌کند. مسائلی مانند انفاق و از خودگذشتگی که در فیلم جاری است برمخاطب تأثیر مثبتی می‌گذارد.

وی افزود:  فیلم‌های موفق فیلم‌هایی هستند که به مسائل درونی انسان و رفتارهای انسانی می‌پردازند.  صحبت از دفاع مقدس تعریف دیگری پیدا کرده است. دفاع مقدس در این فیلم نمودی مشخص دارد. شمایل آدم‌هایی که در زمان انقلاب و بعد دفاع مقدس سختی ‌های زیادی را متحمل شدند اما همواره به دفاع بر ارزشها پایبند و معتقدند . به طور مثال فیلم «مزرعه پدری» پدرم رسول ملاقلی‌پور درباره جنگ با دشمن بیرونی است اما «میم مثل مادر» به مبارزه یک مادر با نفسش میان انتخاب رفاه یا سختی می‌پردازد، که نوعی دیگر از دفاعِ مقدس را روایت و با مخاطب ارتباط خوبی برقرار می‌کند.

علی ملاقلی پور در پایان گفت: دانش اقباشاوی پس از سالها دستیاری در سینما فیلمی ساخته که به اعتقاد من بهترین فیلم جشنواره است. در نگاه ساده به این فیلم  شاید رئالیزم و داستان مستندگونه فیلم آسان جلوه کند اما با تامل صحیح بر آن متوجه لایه‌های زیرین و دشواری‌های ساخت چنین اثری خواهیم شد. مطمئنا چنین فیلمی که کاملا  می‌تواند مصداق بیرونی داشته باشد  و همه چیز واقعی روایت می‌شود و با مخاطبش صادق است، در اکران عمومی نیز با اقبال روبه رو می‌شود. این فیلم  با اینکه معیارهای کلیشه  نخ نمای سینمای تجاری را ندارد  اما مطمئنا در اکران عمومی ارتباط دلی و مناسبی با مردم برقرار خواهدکرد