سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ بهمن ۱۳۹۳ در ۱:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

«ناهید» یک فیلم امیدبخش است/ نظر پژمان بازغی درباره فیلم تازه‌اش

bazeghi1

پژمان بازغی فیلم «ناهید» را اثری امیدبخش در بخش نگاه نوی جشنواره امسال توصیف کرد.

پژمان بازغی فیلم «ناهید» را اثری امیدبخش در بخش نگاه نوی جشنواره امسال توصیف کرد.

بازغی درباره تنها فیلم خود در جشنواره فیلم فجر به سوره سینما گفت: من «ناهید» را فیلمی مربوط به سینمای امید به حساب می آورم. این قصه پر شده از اتفاقات گوناگون و فراز و نشیب های آن، دست آخر به جای خوبی ختم می‌شود. امید، موهبتی است که باید هم در سینما وجود داشته باشد و هم در اقتصاد آن. به هر حال سرمایه گذاری که فیلمی را تهیه می کند و کارگردانی که اثری را می‌سازد، امیدشان به این است که حاصل کارشان دیده شود و ارتباط آن با مردم برقرار شود. جدا از محتوا و مفاهیم فیلم که باید برای مردم امیدبخش باشد رسانه‌ها باید در انتقال این امید به درستی عمل کنند.

وی در ادامه افزود: هر جشنواره ای اشتباهاتی دارد و اگر ما اعتراضی را عنوان می کنیم؛ دلیل بر این نمی شود که چشم مان را به روی امید بسته باشیم. ما دوست داریم فیلمسازان جوان قدم‌هایشان را درست بردارند و بینش و نگاه خودمان را هم همگام با سیاست های جشنواره مطرح می‌کنیم. آقای رضاداد نیز شش دوره دبیری جشنواره را در کارنامه دارد و شاید آگاه‌ترین فرد حاضر نسبت به این رویداد به حساب بیاید. بنابراین ما هم امیدوارانه انتقاد خود را مطرح می کنیم.

این بازیگر درباره فیلمبرداری «ناهید» در شمال کشور و الزام این اتفاق توضیح داد: اولین و مهم‌ترین نکته فرهنگ گیلان است که اساسا رویکردی متفاوت با مناطق دیگر در ارتباط با مسائل خانوادگی دارد. ما در «ناهید» زنی را می بینیم که بعد از جدایی از همسرش درگیر یک رابطه احساسی تازه می شود و گیلانی بودن او با توجه به فرهنگ این اقلیم، این زن را در موقعیت های خاصی قرار می‌دهد، مثلا پس از سال ها دور شدن از خانه پدری همچنان باید تحت نظارت برادر بزرگترش باشد، اما نظارتی که در مقایسه با دیگر مناطق کشور، چندان هم شدید نیست. همین رفتار در مناطق آذری نشین یا کرد نشین یا … می تواند ویژگی های دیگری داشته باشد. کما اینکه ما با موضوع ازدواج در میان قومیت های مختلف، نمونه‌های سینمایی بارزی داریم  و یادمان هست در «عروس آتش» چه بر سر شخصیت دختر آمد. مردم گیلان خیلی لطیف تر با این قضیه برخورد می‌کنند و ما هم خواستیم قصه را بر اساس واقعیت‌ها جلو ببریم.

bazeghi2

بازغی همچنین درباره شخصیت خود در «ناهید» توضیح داد: شخصیت مسعود، مردی کاملا منطقی بود. او همسرش را از دست داده بود و حالا مانده بود با یک دختر کوچک. می خواست یک همسر تازه داشته باشد و زندگی جدیدی را شروع کند. ناهید هم بهترین آدمی بود که او را در این شرایط یافته بود اما او هم مشکلات خاص خودش را داشت. من بیشتر از اینکه بخواهم مسعود را یک مرد خوب توصیف کنم، او را یک آدم عقلانی معرفی می‌کنم که سن و سالی را پشت سر گذاشته و حالا به دنبال یک زندگی آرام است.

فیلم سینمایی «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده با استقبال خوب تماشاگران جشنواره در اولین روز از برگزاری این رویداد مواجه شد. علاوه بر پژمان بازغی، نوید محمدزاده و ساره بیات در این اثر سینمایی بازی کردند.