سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ شهریور ۱۳۹۱ در ۹:۰۴ ب.ظ چاپ مطلب
سعید راد:

توجه به ادبیات غنی و رسوم اصیل در سینما مرده است

توجه به ادبیات غنی و رسوم اصیل در سینما مرده است

بازیگر فیلم سینمایی «چ» با اشاره به ضعف فیلم‌های سال‌های اخیر تاکید کرد توجه به ادبیات، فرهنگ و رسوم اصیل ایرانی در سینمای ایران جایگاهی ندارد.

بازیگر فیلم سینمایی «چ» با اشاره به ضعف فیلم‌های سال‌های اخیر تاکید کرد توجه به ادبیات، فرهنگ و رسوم اصیل ایرانی در سینمای ایران جایگاهی ندارد.

سعید راد بازیگر باسابقه سینما ، درباره نبود تمرکز سینما به لحاظ مضمونی و جغرافیایی بر روی قومیت‌های مختلف ایران به خبرنگار سوره سینما گفت: سینمای ایران در سال‌های اخیر نتوانسته آداب و رسوم اقلیم‌های مختلف، نوع جغرافیا و نحوه زندگی مردم خطه‌های گوناگون را به تصویر بکشد. اغلب آثار امروز سینما آپارتمانی و در مورد موضوعات سطحی است که به کلی سلیقه مخاطب را عوض کرده‌اند.

بازیگر فیلم سینمایی «دوئل» افزود: گاهی تهیه‌کنندگان و متولیان سینما علت تولید نکردن فیلم و مجموعه در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف را اینگونه ارزیابی می‌کنند که بازیگران سرشناس به جز تهران در شهر دیگری کار نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اما وقتی یک بازیگر فیلمنامه‌ای را می‌پسندد مراحل پروداکشن، تولید و لوکیشن آن به عهده تهیه‌کننده و کارگردان است. بازیگری یک مهارت است که بازیگر توانمند باید بتواند کاراکترهای مختلف از انواع قوم ها را ارائه دهد.

این بازیگر گفت: پس این قضیه مربوط به بازیگران نیست. من به تازگی ۴۵ روز در پاوه سرصحنه فیلم »چ» به کارگردانی آقای حاتمی‌کیا بودم و پیش از این تجربه کار در بلوچستان، کردستان و مناطق دشوار اقلیمی را داشته‌ام.

بازیگر فیلم سینمایی «گیرنده» ادامه داد: استفاده از ادبیات غنیِ خطه‌های مختلف ایران، در سینما مرده است. فیلم‌هایی که اصالت‌های ما را نشان می‌داد، جای خود را به آثار بی‌ریشه و بدون تحقیق داده‌اند.

وی افزود: بخش خصوصی که توان مالی برای تولید آثار فاخر ندارد، وظیفه متولیان دولتی سینما است که با حمایت از فیلمسازان آنها را تشویق به تحقیق و پژوهش از یک قوم و نوشتن فیلمنامه منسجم و تولید یک اثر قوم‌نگار کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «دادشاه» ادامه داد: متأسفانه سینما مثل فوتبال شده است که هر کسی به خود اجازه می‌دهد از درهای مختلف وارد شود خودش را به عنوان بازیکن فوتبال مطرح کند. توانایی سینماگران باید در ساخت و گزینش آثار لحاظ شود. بازیگران جوان و بی‌استعدادی که تنها به واسطه روابط وارد سینما می‌شوند و جز لوس بازی توانایی دیگری ندارند اصالت بازیگری را زیر سؤال می‌برند.

سعید راد در پایان گفت: وظیفه سینما است که آداب و رسوم اصیل ایرانی را در خطه های مختلف به تصویر بکشد این مهم تنها با استفاده صحیح از ادبیات غنی هر اقلیم و حمایت مسئولان از فیلمسازان بادغدغه میسر خواهد شد.

گفتگو: محمد کارت


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>