سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۳۹۳ در ۲:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب

نگاهی به فیلم «مرگ ماهی»/ یک درام متوسط در ستایش مادر

marge-mahi1

فیلم سینمایی «مرگ ماهی» ادای دینی ستایش آمیز به روح پاک مادران است.

فیلم سینمایی «مرگ ماهی» ادای دینی ستایش آمیز به روح پاک مادران است.

سوره سینما – روح الله حجازی بالاخره حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر را با فیلم مرگ ماهی تجربه کرد و به همراه عوامل فیلم خود در سانس ابتدایی سومین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش های برج میلاد به تماشای «ماهی و گربه» نشست و پیش از اکران هم فیلم خود را به علی حاتمی و رسول ملاقلی پور تقدیم کرد. این یک کلید بود برای تماشای اثرش که اینبار دور از حال و هوای تماتیک کارهای قبلی اش ساخته شده بود.فیلمی که در ستایش مادر بود و سرگذشت فرزندانی را روایت می کرد که پس از مرگ مادر گرد هم آمده اند و با وصیتی عجیب روبرو شده اند.ماهی در اساطیر و فرهنگ های گوناگون نماد و الهه زایش در طبیعت است و مرگ ماهی هم به نوعی این تفسیر را به ذهن متبادر می کند تا اثر را از همین منظر نظاره کنیم .فیلمنامه از داستانگویی کلاسیک گریزان است و تلاش می کند مفاهیم خود را با حضور شخصیت ها و روابط آنها با یکدیگر بیان کند و زبان استعاری و نمادین در گستره متن به وضوح به چشم می آید.

با وجود تعدد کاراکترها ، روابط بین آنها بخوبی و فارغ از پیچیدگی های مرسوم تعریف شده و هر یک کارکردی در جهت رسیدن به مرکزیت اثر را دارند . اثری که به فراخور روح درونی خود ریتمی متناسب را برگزیده و جزییات طراحی صحنه ها و همچنین رنگ و لعاب فیلم منطبق با درام درونی فیلمنامه شکل گرفته است .اما بارزترین نکته ای که “مرگ ماهی” از آن بهره برده است تصاویر محمود کلاری است که همزبان با فضای کلی اثر قاب های منظم و حرکاتی به جا و نرم دارد که طراحی دقیق صحنه نیز حاصل جمعی چشم نواز را ایجاد کرده است . درباره بازی های فیلم حجازی هم باید گفت که این اثر بازیگر محور نیست ، اما جنس کاراکترها و تعدد آنها فضا را برای تفکیک یک بازی شاخص فراهم نمی کرد ، ولی مجموع بازیگران مرگ ماهی اجرای قابل قبولی داشتند. در مجموع مرگ ماهی فیلم متوسطی در کارنامه روح الله حجازی است و بی تردید می توان در فرصت مناسبی بصورت جزئی تر راجع به لایه های زیرین متن و فضای حاکم بر آن نوشت.

marge-mahi2

خلاصه داستان: داستان درباره خانواده‌ای است که پس از مرگ مادرشان به سمت خانه او می‌آیند و از طریق پرستار می فهمند که مادرشان وصیت کرده که سه روز پس از مرگش او را به خاک بسپارند. این وصیت عجیب فرزندان و خانواده را متعجب کرده و با چالش روبرو می کند و جهان داستانی فیلم بر پایه همین تنش ها و روابط و کشمکش ها پیش می رود و پس از سه روز مادر را به خاک می‌سپارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>