سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۳۹۳ در ۳:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب
نشست رسانه‌ای 33/

حجازی: «مرگ ماهی» را به علی حاتمی و رسول ملاقلی‌پور تقدیم می‌کنم

neshast-marge-mahi

سیدروح‌الله حجازی گفت: فیلم سینمایی «مرگ ماهی» در ادامه فیلم‌های قبلی من است و نگاهی نو و تازه به روابط انسانی دارد.

سیدروح‌الله حجازی گفت: فیلم سینمایی «مرگ ماهی» در ادامه فیلم‌های قبلی من است و نگاهی نو و تازه به روابط انسانی دارد.

سوره سینما – به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «مرگ ماهی» به کارگردانی سیدروح‌الله حجازی در سومین روز جشنواره برگزار شد. در این نشست سیدروح‌الله حجازی، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان این اثر سینمایی به همراه محمود کلاری (تصویربردار)، هایده صفی‌یاری (تدوینگر) و پانته‌آ بهرام، طناز طباطبایی، ریما رامین‌فر، بابک حمیدیان، علی مصفا، بهرنگ علوی، حسام محمودی، مروارید کاشانی، رابعه مدنی بازیگران «مرگ ماهی» حضور داشتند و امیر پوریا نیز به عنوان منتقد در جلسه حاضر شد.

سیدروح‌الله حجازی در ابتدای این نشست بیان کرد: اکران امروز فیلم «مرگ ماهی» را به علی حاتمی و رسول ملاقلی پور که فیلم هایی با مضمون مادر ساخته اند، تقدیم کرد و گفت: این فیلم در ادامه فیلم های قبلی‌ام است، اما به دنبال تجربه دیگری در این زمینه بودم.

وی ادامه داد: از آن جایی که نویسندگی و تهیه کنندگی فیلم بر عهده خودم بود، حوزه اختیارات بیشتری داشتم و همراهی با گروه خوب این امکان را داد تا شکل و ساختار تازه ای را ارائه بدهم.

این کارگردان با اشاره به اینکه به دنبال توفیق دو فیلم قبلی نیستم، گفت: می خواستم در فیلم ساختار و نگاه تازه ای داشته باشم و همچنین مناسبات میان افراد را هم در آن قرار دهم.

neshast marge mahi (12)

محمود کلاری، مدیر فیلمبرداری «مرگ ماهی» عنوان کرد: بعد سه دهه حضور در سینما، با خواندن فیلمنامه و دیدن ترکیب گروه و کارگردانی می توان نکاتی را درباره آن فهمید. در اولین جلسه ای که با روح الله حجازی داشتم و داستان را برایم تعریف کرد، با تاکیدهایی که روی فضای فیلم داشتند، فهمیدم فیلمبرداری آن دستاوردی برای من است و قرار است با دوربین ثابت و غیر متحرک کار کنم.

وی ادامه داد: در یک دهه گذشته بیشتر فیلم هایی که کار کرده ام در فضای رئال بوده که نگاه واقع گرایانه داشته اند، اما در این فیلم با تصاویر ساده و ثابت کار کردیم و فضاهای مورد نظر را ساختیم و جالب اینکه یاد دوران عکاسی خودم افتاده بودم.

کلاری با اشاره به اینکه دو نفر در ساخت این فیلم تاثیر زیادی داشتند، گفت: علاوه بر روح الله حجازی که هیچ عجله ای در کار نشان نمی دادند، طراح صحنه فیلم نیز با درک ظریف و عمیقی که از مفهوم کاربرد زیبایی شناختی دارد، ما را در یک طول موج قرار داد که توانستیم به هماهنگی خوبی دست پیدا کردیم.

در ادامه پانته آ بهرام که در فیلم نقش لیلا را داشت، با ابراز خوشحالی از دیدن «مرگ ماهی» گفت: وقتی گروهی همه عناصر خوب بودن را داشته باشد، بازیگر تنها باید با اعتماد، خودش را در کاری که انجام می دهد، رها کند.

طناز طباطبایی از دیگر بازیگران «مرگ ماهی» نیز عنوان کرد: روزی که با روح الله حجازی صحبت کردم، به من گفتند که چیزهایی در فیلمنامه نوشته نشده و ما در اجرا به آن دست پیدا می کنیم. به همین دلیل تمام مدت برای من سوال بزرگی بود که باید منتظر چه اتفاقی باشم.

این بازیگر با بیان اینکه سابقه بازیگری‌اش به ۶-۷ سال قبل برمی‌گردد، گفت: در این مدت بیشتر نقش هایی که بازی کرده بودم، برون‌ریز بودند اما این نقش به دلیل تفاوت ها، سکوت ها و درون گرایی که داشت، برایم بسیار جالب بود و خوشحالم که با این گروه آشنا شدم امیدوارم در اکران عموم هم موفق باشد.

neshast marge mahi (21)

علی مصفا از دیگر بازیگران فیلم نیز گفت: برای من جذابیت کار مهم بود. ضمن اینکه برایم جالب بود که در گروهی حل شوم و کاری را انجام دهیم که با همکاری انجام شود و با سینماگرانی که تا به امروز همکاری نداشتم کار کنم.

بابک حمیدیان از دیگر بازیگران فیلم نیز بیان کرد: من رد پای کوچکی در این فیلم دارم و فکر می کنم این فیلم قضاوت کار بازیگری است، خانواده بازیگری که در رکاب قصه بودند و هم خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم.

ریما رامین‌فر هم که تجربه حضور در فیلم های پربازیگری مانند «یه حبه قند» را داشته و در این فیلم نیز با نقش رعنا ظاهر شده است، اظهار کرد: فکر می کنم هر کارگردانی که قصد کارهای پرجمعیت را داشته باشد، سراغ من هم می آید!

وی ادامه داد: روح الله حجازی گفت این نقش از ابتدا برای من نوشته شده و با اینکه آدم حساسی هستم و ممکن است گاهی به فیلمنامه ایراد بگیرم، اما از جایی به بعد احساس کردم باید در این گروه حل شوم. جالب این است که هم در زمان خواندن فیلمنامه و هم حالا بعد از دیدن فیلم احساس گیجی لذت بخشی دارم.

بهرنگ علوی که بعد از بازی در «دربند» از او فیلمی را ندیده بودیم، در نقش رضا حضور داشت و گفت: امسال امیدی نداشتم که بتوانم در فیلمی که مورد علاقه ام است، بازی کنم زیرا بعد از «دربند» فیلم هایی در همان فضا به من پیشنهاد می شد که قبول نمی کردم اما از همکاری با حجازی خیلی لذت بردم.

حسام محمودی که در نقش بهروز بازی می کرد نیز عنوان کرد: حضور من در میان این افراد با تجربه، چیزی شبیه معجزه بود. خوشحالم که به من اعتماد کردند.

کامیاب امین عشایری که طراح صحنه و لباس این اثر سینمایی را بر عهده داشت در این نشست گفت: اگر کار من در این فیلم دیده شده، به دلیل قاب ها و نوری است که محمود کلاری به کار برده اند. کار پیچیده ای نکردم و تنها خواسته های فیلم را انجام داده ام.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>