سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۱:۰۸ ب.ظ چاپ مطلب
نشست رسانه‌ای 33/

هومن سیدی: «اعترافات ذهن خطرناک من» شبیه به هیچ فیلمی نیست

neshast-eterafat

کارگردان «اعترافات ذهن خطرناک من» گفت: نمی خواستم فیلمم شباهتی به هیچ اثر سینمایی دیگری داشته باشد.

کارگردان «اعترافات ذهن خطرناک من» گفت: نمی خواستم فیلمم شباهتی به هیچ اثر سینمایی دیگری داشته باشد.

سوره سینما – به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر، نشست خبری فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» به کارگردانی هومن سیدی با حضور عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست که اجرای آنرا کیوان کثیریان برعهده داشت هومن سیدی گفت: خوشحالم که تحمل کردید فیلم را دیدید و اگر کسی متوجه فیلم شده باشد، من کارم را خوب انجام داده ام و اگر ابهامی در کار وجود داشته، من کوتاهی کرده ام.
وی با اشاره به اینکه برای نوشتن فیلم نامه این اثر سینمایی، خط داستانی در ذهن داشته، اظهار کرد: به دنبال روایت داستان زندگی فردی بودم که در برزخ مانده و در این مسیر نمی خواستم روایتی مانند بزرگان داشته باشم.
سیدی در پاسخ به این پرسش که «اعترافات ذهن خطرناک من» برداشتی از فیلم های مشابه خارجی است، گفت: برای ساخت این فیلم، تمام نمونه های بزرگان را دیده و تلاش می کردم فیلمی مانند آن ها نسازم.
وی با اشاره به اینکه فیلم «ممنتو» اثر کریستوفر نولان، نمونه بزرگی در این زمینه است، اظهار کرد: ذات هنر در منحصر به فرد بودن است و تلاش می کردم شباهتی میان این اثرها وجود نداشته باشد.

neshast eterafat (5)
کارگردان فیلم سینمایی «سیزده» یادآور شد: برای من هنر و سینما همان کسب تجربه است و درست مانند پزشکی که وقتی برای اولین بار می خواهد عمل کند، راه بزرگان خودش را می رود، من هم در سینما به بزرگان خودم نگاه می کنم، با اینکه سعی می کنم شبیه آن ها نباشم؛ اما اگر این بزرگان نبودند، شاید ما هم نبودیم.
سیدی با عنوان اینکه باورهایی درست و نادرست در سینمای کشور شکل گرفته است، گفت: نمی دانم این باورها از کجا آمده، ولی همیشه دنبال اتفاق ها و موقعیت های واقعی هستیم. در این صورت جای تخیل و هیجان کجاست؟ به همین دلیل من همیشه برای نشان دادن آدم های غیر واقعی حاضر هستم و از این کار لذت می برم.
این کارگردان جوان در پاسخ به این پرسش که چرا درباره موضوعات و داستان های ایرانی فیلم نمی سازد، اظهار کرد: افسانه های ایرانی منبع خیلی خوبی برای فیلم سازی هستند، اما من هنوز خودم را در سطحی نمی بینم که دراین باره فیلمی بسازم، زیرا فرصت آزمون و خطا نیست و باید همه چیز کامل باشد.
کارگردان فیلم «آفریقا» گفت: خوشحالم که فیلم در اکران مردمی نیز مورد توجه قرار گرفته و تا امروز رتبه چهارم آرای مردمی را به دست آورده است.
نگار جواهریان بازیگر فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» که در این نشست حضور داشت، گفت: خیلی خوشحالم که فیلم را برای نخستین بار در برج میلاد و همراه با تماشاگران دیدم و خیلی آن را دوست دارم وقتی این فیلمنامه به دست من رسید مثل یک هدیه برایم بود.
وی ادامه داد: این که می توانی کاری را انجام دهی که تا به امروز آن را تجربه نکرده ای خیلی لذت بخش است و من هم بازی در چنین نقشی را تا این فیلم تجربه نکرده بودم.

neshast eterafat (10)
رویا نونهالی نیز که در فیلم هومن سیدی نقش کوتاهی داشت بیان کرد: تا بخواهم طعم تجربه کار با هومن سیدی را بچشم زمان بازی من گذشت و تازه فهمیدم بیشتر باید قدر لحظات را بدانیم.
چکامه چمن ماه نیز از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی بود که نقش کوتاهی را ایفا کرده است، در پاسخ به این که چرا این سال ها کم کار بوده عنوان کرد: طی سال هایی که کار می کنم به اندازه کافی فیلم های بد بازی کرده ام و وقت آن رسیده که گزیده کار باشم.
وی علت انتخاب بازی در این فیلم را هومن سیدی دانست و گفت: اگر قرار بود حتی یک پلان بازی کنم باز هم قبول می کردم.
بابک حمیدیان هم که امسال در جشنواره حضور پررنگی دارد اما در فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» نقش آن کمرنگ است، اظهار داشت: بی انصافی است که می گویید وقت گذاشتن برای تماشای این فیلم بیهوده است.
وی افزود: لازم است گاهی دور از عادت هایمان نیز فیلم ببینیم و «اعترافات ذهن خطرناک من» به ما نشان می دهد که فضای دیگری را نیز در سینما وجود دارد.
بازیگر “شکاف” ادامه داد: چطور فیلم های دنیا در این سبک را می بینیم و لذت می بریم اما برای ساخته های کشور خودمان وقت نداریم.
بهترین بازیگر مکمل نقش مرد در سی و دومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: من تنها ردپایی در این فیلم داشتم و اگر باز هم این موقعیت در فیلم های سیدی پیش آید آنرا قبول می کنم.
حمیدیان در ادامه صحبت های خود به وضعیت سینمای مستقل اشاره کرد و افزود: سینمای مستقل تا به امروز راه درستی را رفته که نشان می دهد امثال جواد نوروزبیگی می توانند جنسی جدید از سینما را معرفی کنند که نمونه آن سینمای هومن سیدی است. یعنی دقیقا فضایی که تجربه نشده و حال که یکی خطر کرده و پا در راه آن گذاشته مورد نقد قرار می گیرد.
وی افزود: مهم نیست که این نوع فیلم ها فروش کنند یا نه؛ مهم این است که این فیلم ها توسط جوان ها ساخته می شود. ردپای هم سن‌های من برای سینمای ایران خوش یمن است.

neshast eterafat (16)
در ادامه این نشست جواد نوروز بیگی، تهیه کننده فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» روند تهیه کننده شدن خودش را اتفاقی دانست و گفت: در آستانه سفر بودم که هومن سیدی فیلمنامه این اثر سینمایی را به من داد و من هم بی درنگ قبول کردم، چون به کار هومن سیدی اعتقاد زیادی دارم.
وی ادامه داد: امروز هم از ساخت این فیلم راضی هستم و چیزی نیست که مرا آزار بدهد.
این تهیه کننده همچنین تاکید کرد: در میان فیلم هایی که تهیه کردم، این فیلم، نخستین اثری بود که بازیگران در آن سرمایه گذار هستند و مهم این است که بازیگرها در کنار تهیه کننده بایستند و بخواهند کاری انجام شوند.
عباس غزالی از دیگر بازیگران فیلم که اولین تجربه سینمایی خود را داشت، گفت: برای این اثر سینمایی صبر و حوصله زیادی گذشتم و سعی کردم تمام مدت در خدمت فیلمنامه باشم و در چارچوبی که هومن سیدی برای تعریف می کرد، کار کنم.
وی در پاسخ به این صحبت که نقش او را تکراری عنوان کردند، نیز اظهار کرد: با تکراری بودن این شکل از بازی موافق نیستم و نمی دانم وقتی صحبت از تکراری بودن می شود، نقش را با چه چیزی قیاس می کنند.
سیامک صفری که بازیگر نقش اول این فیلم سینمایی بود، در نشست حاضر نبود ولی فایل صوتی از گفته هایش در جلسه پخش شد، وی گفت: خیلی دوست داشتم در این نشست حضور داشته باشم، اما ایران نیستم ولی خبرهای جشنواره را دنبال می کنم و شنیدم فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» اثر خوبی بوده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>