سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۱:۵۸ ق.ظ چاپ مطلب

جوانگرایی با چه ملاکی؟/ امیدوارم به سینما نگاه فوتبالی نشود

karen-homayunfar

کارن همایونفر گفت: امیدوارم اصطلاح جوانگرایی که در جشنواره مطرح شده است بازی نباشد.

کارن همایونفر گفت: امیدوارم اصطلاح جوانگرایی که در جشنواره مطرح شده است بازی نباشد.

همایونفر آهنگساز موفق این ‌سال‌ها، درباره این دوره جشنواره فجر به سوره سینما گفت: من همه فیلم ها را ندیدم اما اکثر فیلم های ساخته شده اخیر را خودم کار کردم که برخی از آنها برای جشنواره فیلم فجر انتخاب نشد. به نظر من بهتر بود امسال یک بخش هم برای پیشکسوت ها در نظر می‌گرفتند و جوانان هم در کنارشان امکان حضور داشتند. امیدوارم این الفاظ جوانگرایی که امسال در این مراسم زیاد شنیدم عاقبت خوبی داشته باشد.

وی افزود: جوانگرایی به چه قیمتی است؟ هنر مگر زیر ۴۰،۵۰ سال معنی پیدا می کند؟ وقتی جوان‌های امروز را می‌بینم یاد جوانی خودم می‌افتم که در این سینما هدر رفت. خوب است جوان ها به این عرصه بیایند وک ار کنند به آنها ایرادی نیست اما جای تعجب است از عملکرد تصمیم گیرندگان جشنواره. من سال پیش سیمرغ را برای فیلم امیر ثقفی گرفتم اما امسال این کارگردان فیلمش اصلا در بخش سودای سیمرغ جایی ندارد.

همایونفر گفت: امیدوارم به هنر و سینما مثل فدراسیون فوتبال نگاه نشود که می خواهند تیم ملی را جوانگرا کنند. اصل هنر با تجربه شکل می‌گیرد. نسل جدید باید وارد شود اما هر چیزی اندازه دارد. حضورشان باید بر اساس قاعده پیش برود نه به قیمت از بین بردن نسل پیشکسوت. در موسیقی هم همین است متاسفانه می بینید شاگردهای کوچک در مقابل استادهای بزرگ ناکهان پرده دری می کنند. امیدوارم در سینما ایستادگی کوچک ها را در برابر مردهای بزرگ نبینیم.

وی افزود: سینما را نباید بخش بندی کرد پیش کسوت یا جوانگرایی فقط عنوان است. در این شکی نیست یک کارگردان ۲۰ساله فیلمی می سازد که یک فیلمساز ۷۰ ساله با سابقه ۱۰۰فیلم نمی تواند چنین ایده ای خلق کند فقط امیدوارم جوانگرایی بازی از جنس فوتبال نبوده و نتیجه مثبتی برای سینما داشته باشد عرصه فرهنگ و هنر جایی برای آزمون و خطا نیست این بخش به وزارت کار تعلق دارد اشتغال برای نسل جوان ربطی به فرهنگ و ادبیاتت و معاونت سینمایی ندارد.

کارن همایونفر درباره فیلم هایی که برای جشنواره انتخاب نشدند گفت: باید تا آخرین روز جشنواره صبر کرد و راندمان این اتفاق سینمایی را مشاهده کرد ببینیم واقعا فیلم هایی که برای جشنواره انتخاب شده اند همه در حدی بودند که ارزش این را داشته باشند برخی آثار قابل دفاع کنار گذاشته شوند یا خیر. ضمن اینکه همه اینها از دوستان خود من هستند و بعید می‌دانم کنار گذاشتن برخی از آنها به خاطر تشویق جوانان بوده باشد.

کارن همایونفر امسال دو فیلم سینمایی «رخ دیوانه» و «شیفت شب» را در بخش سودای سیمرغ و «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» را در بخش نگاه نو دارد.