سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ شهریور ۱۳۹۱ در ۹:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب
فراهانی:

بعضی بازیگرها کمدی را با لوس‌بازی اشتباه گرفته‌اند

بعضی بازیگرها کمدی را با لوس‌بازی اشتباه گرفته‌اند

بازیگر مجموعه «سایه سلطان» با انتقاد از بعضی بازیگرهای این مجموعه تاکید کرد آنها کمدی را با خنداندن صرف بیننده اشتباه گرفته‌اند.

بازیگر مجموعه «سایه سلطان» با انتقاد از بعضی بازیگرهای این مجموعه تاکید کرد آنها کمدی را با خنداندن صرف بیننده اشتباه گرفته‌اند.

محمد کارت: سریال‌های تاریخی که تاکنون ساخته شده اند دو نگاه در نگارش و اجرا داشته‌اند. بعضی با استناد و بر مبنای واقعیت روایت شده‌اند و از منابع تاریخی پیروی کرده‌اند و آثار دیگری با تخیل نویسنده نوشته شده و اغلب سعی در ایجاد یک فانتزی کمدی داشته‌اند. اما اینکه کدام یک از این آثار توانسته‌اند با مردم ارتباط بهتری برقرار کنند باید گفت با توجه به تعلق خاطر ما ایرانیان به نمایش‌های سنتی و تخت حوضی آثاری که با استعاره از وضعیت جامعه موقعیت کمیک از زندگی شاهان و روایت ارباب، رعیتی داشته‌اند ارتباط بیشتری با مردم برقرار کرده‌اند.مجموعه تاریخی «سایه سلطان» با بازی بهزاد فراهانی این روزها روی آنتن است، با این بازیگر درباره طنز، تاریخ و بازیگری صحبت کردیم.

داستان و شخصیت پردازی‌ مجموعه «سایه سلطان» مصداق واقعی در تاریخ داشته؟
بهزاد فراهانی:روایت این سریال بر استناد بر واقعیت تاریخی نیست و بیشتر تخیل نویسنده در آن دخیل بوده است. هیچ کدام از شخصیت هایی که به تصویر کشیده شده جنبه ناتورالیستی ندارند. شخصیت ظل‌ السلطان که من ایفاگر آن بودم شخصیتی واقعی در اصفهان بوده و حتی نوادگان وی به سراغ من آمدند و دلایل و اسنادی آورند که جدشان به هیچ عنوان اینگونه که به تصویر کشیده شده نبوده است .به هرصورت از قدیم گفته‌اند تاریخ را فاتحان می‌نویسند.

فکر می‌کنم پیش از این نقش پادشاه یا شاهزاده قجری را بازی کرده‌اید.
بله، هم در تئاتر و هم در سریالی نقش ناصرالدین شاه را بازی کرده‌ام .در این مجموعه ظل‌السلطان شخصیتی تخیلی است که اغراق باعث شده نتواند با مصداق تاریخی خود مطابقت پیداکند.

به نظر می رسد بازیگران مجموعه با یک استراتژی انتخاب نشده‌اند.بازی‌ها هم یکدست نیست.
من تصور می‌کردم این کار با جدیت بیشتری ساخته شود و انتظار نداشتم دوستان دست به دامن بازیگرانی شوند که تصور می‌کنند از همه موقعیت‌ها باید کمدی لوس بسازند. بازیگری که کمدی برایش هدف باشد کارش اشتباه است، کمدی باید در عین جدیت اتفاق بیفتد.

یعنی از کلیتی که روی آنتن می‌رود راضی نیستید؟
نه تصورم کاری محکم‌تر و با آبروتر بود.البته از تهیه‌کننده و مجموعه تولید راضی‌ام، انسان‌های شریفی هستند.

کار با بازیگران اصفهانی چطور بود؟
اصفهان همواره شهری قدرتمند در پرورش بازیگر بوده و این به دلیل حضور بزرگان بازیگری در این استان و تربیت صحیح شاگردان بوده است.

چرا شما در حیطه سینما و تلویزیون کم کار هستید؟
خب یا پیشنهادی نداشتم و یا اگر داشتم کار محکمی که راضی‌ام کند وجود نداشته و سعی کردم در تئاتر بیشتر مشغول باشم.

در صدد کارگردانی نمایشی نیستید؟
ما که همیشه در صدد هستیم اما گویا دوستان در مدیریت تئاتر کنونی تمایلی برای کار کردن امثال من ندارند.

هم اکنون در حال انجام چه کاری هستید؟
فعلا در رادیو فعالیت می‌کنم.