سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۳۹۳ در ۶:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
نشست رسانه‌ای 33/

صفی یزدانیان: کارگردان پر ایده‌ای نیستم

neshast-donyaye-to

کارگردان «در دنیای تو ساعت چند است؟» گفت : کارگردان پر ایده‌ای نیستم و همیشه دوست داشتم که این ایده را به فیلم تبدیل کنم.

کارگردان «در دنیای تو ساعت چند است؟» گفت : کارگردان پر ایده‌ای نیستم و همیشه دوست داشتم که این ایده را به فیلم تبدیل کنم.

سوره سینما – به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر، نشست رسانه ای فیلم سینمایی در دنیای تو ساعت چند است به کارگردانی صفی یزدانیان در سالن سعدی برج میلاد برگزارش شد.
در ابتدای این نشست که اجرای آن را محسن آزرم بر عهده داشت یزدانیان گفت: چند سال است که ساختن این ایده را در سر دارم اما باید زمان می گذشت و بزرگتر می شدم تا بتوانم با پختگی کامل این فیلم را بسازم.
وی درباره ایده اولیه فیلمنامه «در دنیای تو ساعت چند است؟» بیان کرد: کارگردان پر ایده‌ای نیستم و همیشه دوست داشتم که این ایده را به فیلم تبدیل کنم. چند سالی طول کشید تا اینکه علی مصفا به عنوان تهیه‌کننده، سرمایه‌گذاران احتمالی را تشویق کرد این فیلم را تولید کنیم.
نویسنده فیلم سینمایی «سیمای زنی در دوردست» اظهار داشت: از خلال حرف‌ها، نظرها و ایده‌های علی مصفا و لیلا حاتمی و تعبیری که از فیلمنامه داشتند، تغییراتی را در فیلمنامه ایجاد می‌کردم.

neshast donyaye to (7)
یزدانیان گفت: شخصا عناصر این فیلم را نوستالژیک نمی دانم بلکه عناصر فیلم موضوعات دیگری از جمله دلتنگی و عدم تطابق ساعت‌ها است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا فیلم دو پاره است؟ توضیح داد: به نظر خودم، فیلم سه پاره است. در سکانس آخر سه دوره زمانی را با دوربین نشان می دهیم و پاره پاره بودن داستان در این سکانس یک جا جمع و به هم نزدیک می شوند.
کارگردان فیلم سینمایی «در دنیای تو ساعت چند است؟» در مورد ایده موسیقی این فیلم نیز بیان کرد: چون تم فیلم نگاه ایرانی به غرب است؛ طبعا در موسیقی هم باید این دوگانگی را دیده می شد.
زهرا حاتمی همسر علی حاتمی از بازیگران این فیلم سینمایی بود، او درباره حضورش در فیلم توضیح داد: من تنها در فیلم های همسرم بازی می کردم و بعد از  تنها بار در فیلم دامادم حضور داشتم.
وی ادامه داد: اما وقتی فیلمنامه این فیلم را خواندم، بسیار آن را دوست داشتم  همچنین به دلیل جمع دوستانه و خانوادگی که وجود داشت، قبول کردم در این فیلم بازی کنم.

neshast donyaye to (9)
این بازیگر پیشکسوت در پاسخ به این پرسش که پس از این فیلم دوباره جلوی دوربین می رود یا نه، گفت: اگر فیلمنامه خوبی به دستم برسد و جمع خانوادگی در آن حضور داشته باشند، حتما این کار را انجام می دهم.
لیلا حاتمی دیگر بازیگر فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» با عنوان اینکه فیلم نیازی به تعریف ندارد، اظهار کرد: وقتی فیلم را برای بار دوم دیدم، آن را بیشتر دوست داشتم.
وی ادامه داد: همه حرکت های نقشی که در فیلم بازی کردم، تعریف شده بود و در فیلمنامه نیز نوشته شده بود.
علی مصفا، همسر لیلا حاتمی و یکی دیگر از بازیگران این اثر سینمایی با اشاره به اینکه از ابتدای ساخت فیلم در جریان کارها بوده است، عنوان کرد: اتفاق خیلی خوبی است که بعد از مدت ها که به دنبال ساخت «در دنیای تو ساعت چند است» بودیم، حالا آن را روی پرده سینماها می بینیم.
همایون پایور مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی با اشاره به اینکه با صفی یزدانیان مستندهای زیادی را کار کرده است، گفت: امروز که فیلم را می بینم، خوشحالم همان چیزی شده که بارها و بارها در در جلسات قبل از فیلمبرداری درباره اش صحبت کرده بودیم و همان چیزی است که می خواستیم باشد.

neshast donyaye to (13)
وی ادامه داد: فیلمبرداری فیلم در شهر رشت بود و این شهر در زمستان فضای خیلی گرمی ندارد، به همین دلیل در فیلم بیشتر فضاهای سردی را می بینیم. با این حال در بخش هایی که به گذشته می رویم، با فضای گرمی فیلمبرداری شده است.
ایرج رامین فر طراح صحنه و لباس این اثر سینمایی با اشاره به اینکه بدون خواندن فیلمنامه، همکاری با کار را قبول کرده است، گفت: وقتی آقای یزدانیان گفت که لوکیشن اصلی فیلم، رشت است و من علاقه زیادی به فرهنگ و سبک زندگی آن جا را دوست دارم.
وی در ادامه اظهار کرد: تنها مشکلی که با این شهر داشتیم، بساز و بفروش های بد سلیقه ای بود که کار فیلمبرداری را سخت می کرد.
این طراح صحنه و لباس با اشاره به اینکه داستان فیلم «در دنیای تو ساعت چند است»، داستان کهنه ای است، گفت: روی این موضوع بسیاری از کارگردان بزرگ کار کرده اند، اما در این فیلم داستان متفاوتی را می بینیم.
امیر حسین قاسمی صداگذار و فردین صاحب زمانی تدوینگر این فیلم سینمایی نیز در نشست رسانه ای حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>