سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ بهمن ۱۳۹۳ در ۷:۳۲ ق.ظ چاپ مطلب

ستاره باران در ایستگاه پایانی/ لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر

ekhtetamie33-1

بر خلاف مراسم افتتاحیه، آیین اختتامیه جشنواره سی و سوم فیلم فجر جذاب بود.

بر خلاف مراسم افتتاحیه، آیین اختتامیه جشنواره سی و سوم فیلم فجر جذاب بود.

سوره سینما- برج میلاد تهران در روز چهارشنبه ۲۲ بهمن‌ماه هوایی بارانی دارد. چشم‌انداز تهران خلوت و پاک از برج زیبا و دیدنی است. در محوطه اصلی فضایی طراحی شده که میهمانان ویژه یعنی سینماگران، برندگان سیمرغ بلورین، نامزدها و اعضای هیات‌های مختلف داوری و انتخاب از آن عبور کرده به سالن وارد می‌شوند. جوانانی که لباس فرم یکدست پوشیده‌اند هماهنگی امور را برعهده دارند. اطراف محوطه علاقمندان سینما ایستاده‌اند تا ستاره‌های محبوبشان را تماشا کنند.

مراسم پایانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر ساعت ۱۹:۳۰ شروع می‌شود. سالن مثل افتتاحیه مملو از جمعیت است. خوشبختانه این بار دو ردیف در اختیار اهالی رسانه قرار گرفته است. احد میکائیل زاده مدیر روابط عمومی جشنواره دقایقی طولانی کنار همین ردیف می ایستد، با خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که به اختتامیه آمده‌اند، خوش و بش می‌کند و تلاش دارد اسباب راحتی آنها در سالن مملو از جمعیت را پر کند.

امسال هم یکی از دوره‌هایی است که اختتامیه جشنواره فیلم فجر مملو از ستاره است. ستاره‌های جوان و سالخورده. ستاره‌های سینما و تلویزیون. در بخشی از سالن نامزدها همراه با عوامل فیلم در کنار هم نشسته‌اند. گروه «من دیگو مارادونا نیستم»، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، «مزار شریف»، «خداحافظی طولانی»، «شیفت شب» و … باران کوثری، جهانگیر کوثری، سحر دولتشاهی، رضا عطاران، سعید راد، مجید مظفری، عباس غزالی، هومن سیدی، نیکی کریمی، هانیه توسلی و … را می‌شود در سالن دید.

آیین اختتامیه با پخش سرود ملی و تلاوت قرآن کریم رسما آغاز می‌شود. هنوز جمعیت در سالن جا به جا می‌شوند. هنوز فواصل بین پله‌ها پر است از میهمانانی که کلافه به دنبال صندلی می‌گردند. بعضی روی پله‌ها می نشینند. عده بیشتری ایستاده اختتامیه را تماشا می‌کنند.

قطعه موسیقی با صدای علی زندوکیلی که پایان می‌گیرد، محمدرضا شهیدی فر مجری با شخصیت تلویزیون که البته برای اجرای چنین مراسمی مناسب نیست، روی سن می‌آید و به رسم همیشگی خوشامد و فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می‌گوید. علی جنتی وزیر ارشاد ساعت ۱۹:۴۵ وارد سالن می‌شود. حجت‌الله ایوبی برای استقبال او بیرون از سالن رفته است.

اختتامیه با پخش تصاویری از انقلاب اسلامی ادامه می‌یابد. سن این بار با سلیقه ملک جهان خزاعی طراحی شده و زیبا است. در عین سادگی زیبایی و سلیقه زنانه را می‌توان تشخیص داد. یک طراحی ایرانی. ترمه هایی که روی ال سی دی ها نقش بسته، گوشه صحنه یک پیانو و جایگاهی برای نوازنده‌ها، یک کمد کوچک برای رونمایی از تندیس‌ها.

ekhtetamieh 1 (2)

بوسه بر نام پیامبر رحمت و یادی از یک منتقد

اعلام برندگان بخش سینماحقیقت با حضور محمدرضا اصلانی، مهرداد اسکویی، محمدعلی فارسی داوران این بخش و وزیر مسکن انجام می‌شود. مهرداد اسکویی پس از معرفی برگزیدگان از زاون قوکاسیان منتقد، روزنامه‌نگار و استاد سینما یاد می‌کند که در بستر بیماری است و از میهمانان می‌خواهد برای سلامتی او دعا کنند.

محمدعلی شعبانی برگزیده بخش سینما حقیقت برای مستند «سمفونی استیضاح» تی شرتی مشکی پوشیده که به نام پیامبر اکرم (ص) مزین شده. او روی سن که می‌رود نام پیامبر را می بوسد و جایزه‌اش را به سردار قاسم سلیمانی تقدیم می‌کند.

مهدی گنجی یکی دیگر از برگزیدگان این بخش با فرزند پسرش روی سن می‌آید. هیات داوران هم مثل شهیدی فر از دیدن این پسر خوش‌لباس و بامزه لبخند به لب می‌آورند. پسر همراه پدر کنار سن عکس یادگاری می‌اندازد.

خسرو سینایی کارگردان کهنه کار همراه با علیرضا رضاداد روی سن می‌آید. دبیر جشنواره سی و سوم که با نشاط به نطر می‌رسد و نمی‌توان خستگی کار سخت ۱۰ روزه را در صورت و رفتارش دید. روی سن با سینایی آرام صحبت می‌کند. قرار است سینایی و رضاداد از دو فیلم انیمیشن تقدیر کنند. پس از معرفی برگزیدگان، سینایی چند دقیقه صحبت می‌کند: «۵۰ سال پیش من و دوستانم وقتی به سینما آمدیم رویای تغییر سینما را در سر داشتیم و نوعی دیگر به این هنر نگاه می‌کردیم. ما می‌خواستیم سینما در جامعه به عنوان یک رسانه محترم شناخته شود، خوشحالم که حالا جوانانی را می بینم که در این سینما فعالیت می‌کنند و چنین آثاری می‌سازند. حاضران در سالن و دبیر جشنواره با شور و حرارت سینایی را تشویق می‌کنند.»

ekhtetamieh 1 (14)

ابراز احساسات برای فیلم وحید جلیلوند

اهدای جایزه در بخش نگاه نو، موتور اختتامیه را روشن می‌کند. از ابراز احساسات تماشاگران برای فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» می‌توان فهمید که مخاطبان چه فیلمی را دوست دارند. وقتی نام وحید جلیلوند مجری و بازیگر که امسال با اولین فیلمش به جشنواره آمده خوانده می‌شود، سالن منفجر می‌شود. به شکل عجیبی تماشاگران و میهمانان در سالن با گروه تولید این فیلم همراه هستند و دقایقی طولانی تشویق می‌کنند. وحید برادرش علی را در آغوش می‌گیرد و با شوق و انرژی روی سن می‌آید.

شهیدی فر با لبخند می‌گوید: «چشم‌هایتان را ببندید، صدای آقای جلیلوند با شما چه می‌کند!» وقتی جلیلوند سلام می‌کند، حضار او را تشویق می‌کنند. این کارگردان جوان از گروهش و برادرش تشکر می‌کند. و از پدر و مادرش: «از مادرم تشکر می‌کنم، نه به این خاطر که مهربان ترین مادر دنیاست که به من یاد داد کسی را قضاوت نکنم. اگر «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» ساخته شده به خاطر این نگاه است که از او یاد گرفتم، از پدرم تشکر می‌کنم. اگر همه پدرها به فرزندانشان آموختند وقتی زمین خوردی، یک یا علی بگو و بلند شو. پدرم به من آموخت یا علی بگو، هرگز زمین نخواهی خورد.» برندگان بخش نگاه نو سیمرغ بلورین دریافت نمی‌کردند و تندیسی مختص خود داشتند. جلیلوند با این موضوع شوخی کرد و گفت: «سیمرغ من کو؟»

ekhtetamieh 1 (17)

محمدحسین لطیفی دیگر عضو گروه «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» است که به عنوان تهیه‌کننده برای دریافت جایزه روی سن می‌رود. او ایام دهه فجر را تبریک می‌گوید و ادامه می‌دهد:«خوشحالم که امشب در کنار هم هستیم و حالمان خوب است. از علی جلیلوند که مثل کوه پشت این فیلم ایستاد تا ساخته شود، ممنونم.»

دعوت فرشته طائرپور از دکتر حسن روحانی 

فرشته طائرپور سینماگر و عضو هیات داوری بخش نگاه نو که همراه دوستانش برای اهدای جایزه روی سن بود. پس از پایان این بخش گفت: «فکر می کردیم آقای دکتر حسن روحانی به این مراسم می‌آیند. به دلیل گرفتاری موجه ایشان از حضورشان در این مراسم محروم هستیم. اما از این جا می‌خواستم به ابشان پیامی برسانم، این سینمای محبوب و مفتخر متعلق به نظام جمهوری اسلامی است. امیدوارم فیلم‌های این دوره را ببینید، با وجود گرفتاری می‌توانید در هفته یک فیلم ببینید. این باعث می‌شود مردم و جامعه را بهتر بشناسید.»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>