سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ اسفند ۱۳۹۳ در ۱۰:۵۴ ب.ظ چاپ مطلب

بزرگداشت زاون قوکاسیان در خانه سینما برگزار شد

bozorgdasht-zaven

مراسم بزرگداشت زاون قوکاسیان یکشنبه ۱۰ اسفند ساعت ۱۸ در تالار سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

مراسم بزرگداشت زاون قوکاسیان یکشنبه ۱۰ اسفند ساعت ۱۸ در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، این مراسم با حضور سینماگران و هنرمندان پیشکسوت  به همت خانه سینما و با همکاری انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، انجمن مستندسازان سینمای ایران و انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران برگزار شد. این مراسم  با سخنرانی محمد‌مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما آغاز شد و ابراهیم مختاری به نمایندگی از سه صنف یاد شده از زاون قوکاسیان یاد و از حضور سینماگران تشکر و قدردانی کرد.

Bozorgdasht Zaven (1)

در این مراسم بزرگداشت بهمن فرمان آرا، احمد طالبی‌نژاد، مرتضی شاملی، عزیزالله حاجی مشهدی و محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از خاطرات و خصوصیات بارز زاون قوکاسیان صحبت کردند. همچنین از طرف مسعود کیمیایی متن زیر قرائت شد: «زاون دوست همه بود. دوست من هم بود. اولین کتاب ارزشمندی که از زندگی و فیلم های من منتشر شد به قلم او بود. زحمت زاون بود… تصویری از نقد فیلم را در آن سال ها دوباره زنده کرد. وقتی مرگ هست آن را باور می کنیم. و چه باورهای از این هیولا که می‌آید… سرطان … واهمه‌ها داریم. وسعت رفاقت را من هنوز نتوانسته‌ام بگویم که این هم از آن دست بود.»

در این مراسم کلیپی از زاون که در دومین جایزه کتاب سال سینمای ایران تهیه شده بود به نمایش در آمد. همچنین در پایان مراسم دومین اپیزود از فیلمی با عنوان «هنر ادیان توحیدی» به کارگردانی زاون قوکاسیان و تهیه‌کنندگی سید محسن هاشمی برای اولین بار به نمایش گذاشته شد. مصطفی احمدی، پرویز تائیدی، فرشته طائرپور، حسن حسن‌دوست، بهمن اردلان، محمدرضا موئینی، منوچهر شاهسواری، محمدعلی حسین نژاد، حسن آقا کریمی، نادر مقدس، فرهاد توحیدی، کیوان کثیریان، نگار اسکندرفر، رضا درستکار، حبیب احمدزاده، کمال تبریزی، رضا درستکار، شادمهر راستین، مسعود مهرابی، عباس یاری، محمدرضا سکوت، جعفر صانعی مقدم، حسن ملکی، امید نجوان، غلامرضا موسوی، سعید رشتیان، رضا میرکریمی، غلامرضا آزادی، فریال بهزاد، جواد طوسی و … در این مراسم حضور داشتند.