سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ شهریور ۱۳۹۱ در ۱۱:۱۰ ب.ظ چاپ مطلب
کاوری:

کمبود بودجه و امکانات آفت سینمای دفاع مقدس است

کمبود بودجه و امکانات آفت سینمای دفاع مقدس است

کارگردان مجموعه «بیدار باش» کاهش تولید در سینمای دفاع مقدس را به دلیل کمبود بودجه و تجهیزات دانست.

کارگردان مجموعه «بیدار باش» کاهش تولید در سینمای دفاع مقدس را به دلیل کمبود بودجه و تجهیزات دانست.

سوره سینما: مجموعه «بیدار باش» به کارگردانی احمد کاوری تجربه‌ای طنزآمیز در حوزه سینمای دفاع مقدس است. مجموعه‌ای که مانند «لیلی با من است» و «ضد گلوله» بخشی از حقایق جنگ را در قالب کمدی مطرح می‌کند.

نام «جنگ بازی» به «بیدار باش» تغییر کرد، این اتفاق خودخواسته بود یا مسئله دیگری داشت؟

«جنگ بازی» نام موقت بود و ما از ابتدا برای انجام کارهای اداری این نام را انتخاب کردیم. نام «بیدار باش» را خودمان انتخاب کردیم به دلیل اینکه به لحاظ مضمونی با محتوای سریال بیشتر هماهنگ است.

این مجموعه یک کمدی دفاع مقدسی است. پیش‌بینی شما از استقبال مردم چیست؟

این سریال به واسطه فضای متفاوتی که دارد می‌تواند مخاطب را جذب کند. قصه‌ای که در بستر کمدی موقعیت روایت می‌شود و حضور بازیگران سرشناس کمدی می‌تواند برای تماشاگر جذاب باشد. هم اکنون که آثار دفاع مقدس و جنگی کم شده است. این کار با قصه‌ای که دارد می‌تواند تماشاگر را به دنبال خود بکشد.

به چه دلیل ساخت آثار در حوزه دفاع مقدس کم شده است؟

به دلیل مسائل تولیدی و محدودیت هایی که وجود دارد فیلمسازان رغبتی به کار در این حوزه ندارند. از لحاظ ادوات جنگی و تجهیزات که لازمه ساخت یک اثر جنگی است ما با محدودیت‌های زیادی رو به رو هستیم. تمام تجهیزات و ادواتی که وجود دارد بسیار محدود و فرسوده هستند و همین تعداد محدود و فرسوده به راحتی در اختیار فیلمساز قرار نمی گیرد.

ساخت آثار در حوزه دفاع مقدس چه تفاوت هایی با دیگر ژانرها دارد؟

کار کردن و فیلم ساختن در ژانرهای مختلف تفاوتی با هم ندارد دغدغه ها با یکدیگر فرق می کنند. به لحاظ تولیدی یک کار شهری همانقدر می‌تواند سخت باشد که یک کار تاریخی یا اجتماعی است. اما کار در حوزه دفاع مقدس به علت سر و کار داشتن با ابزارهای جنگی و فضای خاص کمی سخت تر است.

سریال «بیدار باش» با کمدی هایی که تاکنون در حوزه دفاع مقدس ساخته شده مثل «لیلی با من است»، «ضدگلوله» و غیره شباهتی دارد؟

من متأسفانه «ضدگلوله» را هنوز ندیدم. اما روایت شخصیت‌هایی که مال یک موقعیت خاص نیستند و اصطلاحاً کمدی اشتباه به سمت و سوی اصولی مشخص می روند که شاید تصور شود شبیه به یکدیگرند.

با این تجربه آیا مشتاق کار دوباره در حوزه دفاع مقدس هستید؟

بستگی به قصه و تهیه کننده و مسائل دیگر دارد، اما حس و حال کنونی‌ام با توجه به سختی های این سریال تمایل زیادی به این کار ندارم

گفتگو: محمد کارت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>