سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ اسفند ۱۳۹۳ در ۱:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب

ملاقلی‌پور سینماگری غریزی/ خاطره محمدی از ملاقلی‌پور در کربلا

manoochehr-rasool

تهیه‌کننده فیلم «میم مثل مادر» زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور را سینماگری خودآموخته، معتقد و بااستعداد دانست.

تهیه‌کننده فیلم «میم مثل مادر» زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور را سینماگری خودآموخته، معتقد و بااستعداد دانست.

منوچهر محمدی در هشتمین سالگرد فوت رسول ملاقلی‌پور به سوره سینما گفت: در مورد زنده‌یاد ملاقلی‌پور باید اعتراف کرد که او بدون اینکه دوره‌های سینمایی را گذرانده باشد، به طور تخصصی این هنر را می‌دانست و  به شکل فطری و غریزی آن را آموخته بود و با کسب تجربه نیز شناخت خود را به بلوغ رساند. اوج توانایی این کارگردان را من در «میم مثل مادر» مشاهده کردم. فیلمی که هنوز هم به عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین آثار سینمایی در یاد سینمادوستان ایرانی باقی مانده است.

وی افزود: ملاقلی‌پور، حقیقتا در وجود خودش چیزی به نام «آن سینما» داشت و جنبه های بصری و اثرگذار این هنر-صنعت را به زیبایی درک کرده بود. او اعتقادات خاص خود را داشت و حاضر بود برای ماندن به پای آنها، رنج و سختی را هم متحمل شود. فکر می کنم این فیلمساز نجیب سینما، ویژگی‌هایی داشت که هنوز هم ناشناخته باقی مانده است.

منوچهر محمدی گفت: قرار بود «عصر روز دهم» را به اتفاق یکدیگر کار کنیم اما اجل مهلت نداد. خاطره‌ای از ملاقلی پور دارم که هرگز فراموشم نمی شود. من و او در کریلا و در خیابان بین الحرمین نشسته بودیم و داشتیم در مورد جزئیات فیلمنامه ای که قرار بود زندگی امام حسین (ع) را به تصویر بکشد حرف می زدیم و تغییراتی را که فکر می کردیم بهتر است اعمال شود با هم در میان می‌گذاشتیم. این هم صحبتی در آن نقطه خاص، تجربه بسیار ناب و خاصی بود و فکر نمی‌کنم آن حس و حال برایم دوباره تکرار شود. روحش شاد.