سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ اسفند ۱۳۹۳ در ۱۲:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب

وقتی جوان‌ها فرصت دیده شدن دارند

animation1

جشنواره پویانمایی تهران عرصه‌ای برای دیده شدن و معرفی استعدادهای جوان است.

جشنواره پویانمایی تهران عرصه‌ای برای دیده شدن و معرفی استعدادهای جوان است.

سوره سینما- محیا رضایی: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که از ۱۸سال پیش اقدام به برگزاری جشنواره پویانمایی کرده است، امسال هم میزبان هنرمندان این عرصه بود. امسال آثاری خاص و متنوع در بخش‌های مختلف جشنواره روی پرده رفتند. هر چند که همچنان بخش بین‌الملل بسیار جلوتر از هنرمندان داخلی بود، اما از پیشرفت های قابل توجه این صنعت در کشور خودمان هم نباید غافل ماند. به نظر می‌رسد هنر انیمیشن همچنان در ایران زنده است.

این جشنواره و اختتامیه آن هیچ محلی برای مقایسه با برنامه هایی از این دست نمی‌گذارد. جوانان علاقمند به هنر و صنعت انیمیشن و دانشجویان مخاطبان جدی و پیگیر این رویداد هستند. شاید به همین خاطر هم در مراسم اختتامیه مدعیان و صاحب نظرانی که معمولا در جشنواره های سینمایی وجود دارند دیده نشدند. این جشنواره، جایی برای درخشش و معرفی استعدادهایی است که با صبر و تحمل، هنر پویانمایی را در ایران زنده نگه داشته‌اند.

animation2

امسال مراسم اختتامیه مهمانانی از کشور های دیگر داشت، از جمله الکساندر پتروف کارگردان بنام روسی برنده اسکار که با برگزاری کارگاه انیمیشن نقش بسزایی در بالا بردن سطح کیفی دوسالانه پویانمایی داشت. یکی از کارکردهای جشنواره‌ها آموزش و ارتقای دانش و بینش اهالی آن حرفه است و پتروف که زندگی‌اش با پویانمایی گره خورده، تجربیاتی عمیق برای نسل تازه انیمیشن‌سازهای ایرانی داشت.

توجه به آثاری که مضمون دینی و انقلاب اسلامی دارند هم یکی دیگر از امتیازهای این دوره از جشنواره بود. اپیزود «عباس» از مجموعه کمیک موشن «نام‌ها» به کارگردانی رضا میرکریمی و محصول حوزه هنری که در مراسم اختتامیه جایزه بهترین اثر با موضوع انقلاب اسلامی را دریافت کرد، اثری است خوش ساخت و جذاب درباره یکی از بزرگترین قهرمانان تاریخ این سرزمین. مردی که نام و خاطره‌اش را باید برای نسل‌های بعد زنده نگه داشت و اپیزود «عباس» این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. همان طور که اپیزود «مصطفی» کوششی است ستودنی برای ترسیم چهره قهرمان نامدار شهید دکتر مصطفی چمران.

نهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران بدون حاشیه تمام شد. این امتیازی است برای دبیر و گروه برگزارکننده که آخرین روزهای اسفند ۱۳۹۳ را برای دوستداران این صنعت روزهایی بهاری و پرامید کردند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>