سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ اسفند ۱۳۹۳ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

ریشه باورها و آداب نوروزی را در یک مستند ببینید

esfandi-jamoshid

مستندهای «اسفندی» و «جم و شید» ساخته حسن نقاشی با موضوع نوروز از شبکه مستند پخش می‌شوند.

مستندهای «اسفندی» و «جم و شید» ساخته حسن نقاشی با موضوع نوروز از شبکه مستند پخش می‌شوند.
سوره سینما- در نوروز ۹۴ مجموعه ی مستند نوروز فرحان به تهیه کنندگی مهدیه صفایی از شبکه مستند روی آنتن می‌رود. این مجموعه با نگاهی به باور های نوروز و آیین های مرتبط با آن در گوشه و کنار ایران تلاش دارد تا دیرینگی و قدمت این جشن ملی را به تصویر در آورد. دو بخش از این مجموعه ی ۱۳ قسمتی با عنون اسفندی و جم و شید توسط حسن نقاشی و در روستاهای یزد و فارس ساخته شده است.
نقاشی در مستند «اسفندی» به آداب مربوط به نوروز در روستا های استان یزد می‌پردازد. نوروز عامه، نوروز خاصه و نوروز سلطانی برخی از آیین های به تصویر در آمده در این مستند ۳۵ دقیقه ای است. نقاشی در مستند دیگرش با عنوان «جم و شید» به ایل قشقایی سفر کرده تا نشانه هایی از جمشید ، شهریار اساطیری ایران را دریابد. بنا بر روایت شاهنامه جمشید با دیوان در افتاد و پس از شکست تاریکی بر تخت نشسته و آن روز را نوروز نامید. بافندگان ایل با بهره از داستان های کهن، این اسطوره را بر دست بافته های خود نقش زدند و جاودان نگاه داشته اند.
سایر آثار این مجموعه را بابک بهداد، هادی آفریده، مصطفی شیری، آرش اسحاقی، علی یزدان‌پرست کارگردانی کرده‌اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>