سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ فروردین ۱۳۹۴ در ۲:۳۷ ب.ظ چاپ مطلب

۷۵ شرکت و خریدار خارجی میهمان بازار فیلم تهران/ خبرهایی از جشنواره فیلم فجر

Fajr33-INTL

مدیر بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر از حضور بیش از ۷۵ شبکه تلویزیونی، شرکت، مدیر فستیوال و میهمان در این بازار خبر داد.

مدیر بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر از حضور بیش از ۷۵ شبکه تلویزیونی، شرکت، مدیر فستیوال و میهمان در این بازار خبر داد.

سوره سینما- به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، آرش امینی درباره آخرین وضعیت آماده‌سازی بازار فیلم تهران اظهار کرد: این بازار فیلم در طبقه دوم مجموعه پردیس سینمایی ملت تهران برگزار می‌شود و مختص ارائه و فروش فیلم‌های ایرانی است. برگزاری بازار با این شیوه برای اولین بار است که در جشنواره فجر اتفاق می‌افتاد. کشورهای کمی در آسیا این نوع بازار جدید را دارند و معتقدیم که این نوع از برگزاری بازار می‌تواند بخشی زیادی از کاستی‌هایی که کارشناسان سینمایی درباره بازار فیلم جشنواره به آن اشاره می‌کنند را حل کند و یا به حداقل برساند.

مدیر بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر درباره تعداد آثاری که در بازار فیلم تهران عرضه می‌شوند، گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ اثر از صاحبان فیلم‌ها و تهیه‌کنندگان سینمای ایران جمع آوری شده است که در بخش‌های بلند، کوتاه، مستند و انیمیشن دسته‌بندی می‌شوند. تمام این فیلم‌ها روی یک سرور مرکزی بارگذاری شده و از در اتاق نمایش‌های کوچکی که تعبیه شده است، در اختیار خریداران خارجی قرار می‌گیرد.

امینی همچنین تاکید کرد: فیلم‌های حاضر در بازار فیلم تهران به انتخابات و تشخیص تهیه‌کنندگان سینمای ایران عرضه می‌شوند اما طبیعی است که تولیدات سال‌های اخیر در میان این فیلم‌ها بیشتر دیده می‌شود. ضمن آنکه در این بازار، غرفه‌های برای شرکت‌های ایرانی تولید‌ و پخش‌کننده آثار سینمای ایران پیش‌بینی شده است تا بتوانند با میهمانان خارجی به گفت‌وگو بنشینند. تاکنون بیش از ۱۰ شبکه تلویزیونی خارجی، بیش از ۱۵ مدیر فستیوال معتبر و ۵۰ شرکت مختلف خارجی از حدود ۷۰ کشور دنیا برای حضور در بازار فیلم تهران ثبت نام کرده‌اند و از پنجم تا دوازدهم اردیبهشت ‌شاهد حضور آن‌ها در پردیس سینمای ملت تهران خواهیم بود.

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باید فرصتی برای شناخت نیازهای مخاطب باشد

محمد اطبایی از فعالان حوزه پخش بین المللی سینمای ایران درباره اهداف برگزاری جشنواره فیلم فجر بیان کرد: جشنواره فیلم فجر با این میزان از زمان و انرژی که برای برگزاری اش صرف می شود، باید فرصتی باشد تا در آن نیازهای مخاطب شناسایی، بررسی و تعریف شود.

وی توجه به نیازهای صنعت سینمای ایران را گام مهمی برای بین المللی شدن جشنواره دانست و خاطرنشان کرد: به هر حال ما مشکلات و کمبودهایی در زمینه صنعت سینما داریم و گاهی این نیازها باعث می شود به این فکر کنیم که باید بخش بزرگی از بودجه جشنواره به جای هزینه در زمینه برگزاری، در بعضی موارد برای برآورده کردن کمبودهای سینما هزینه شود اما به شخصه معتقدم درباره جشنواره فیلم فجر به طور خاص نمی توان چنین تصمیمی گرفت چرا که این جشنواره به دلیل تداعی دهه فجر همچنان باید با قوت برگزار شود.

atebayee

این کارشناس حوزه پخش بین الملل در بخش دیگری از سخنانش درباره جداسازی بخش بین الملل جشنواره از بخش ملی آن گفت: آنطور که مسوولان امر معتقدند، بخش بین الملل همواره به دلیل توجه بیشتر به فیلم های ایرانی کمتر دیده می شد اما به نظرم  دلیل بی توجهی به بخش بین الملل، نبود تعریف و هویتی مشخص برای این بخش بود.

وی افزود:  در دوره های گذشته هر فیلمی که در دسترس بود در بخش بین الملل نمایش داده می شد که چنین کاری باعث بی هویت شدن این بخش می‌شد، در حالیکه که اگر می‌توانستیم با توجه به مقتضیات سینمای ایران و جایگاه کشورمان در منطقه تعریف درستی برای بخش بین الملل داشته باشیم، این بخش بسیار مورد توجه قرار می گرفت.

اطبایی در ادامه سخنانش به شیوه مناسب انتخاب فیلم ها برای نمایش در جشنواره بین المللی فیلم فجر اشاره کرد و توضیح داد: بخش زیادی از فیلم های سینمای جهان به صورت دی وی دی در دسترس مخاطبان است و نیاز مخاطب به این شکل برآورده می شود. جشنواره باید فیلم هایی را مورد توجه قرار دهد که مخاطب به آن دسترسی ندارد و نمایش آن ها می تواند جریانی تازه در سینمای ما ایجاد و یا نیاز فرهنگی جامعه را برآورده کند.

محمد اطبایی در پایان سخنانش تاکید کرد: جشنواره باید شامل بخش های جنبی از جمله کارگاه های آموزشی، بزرگداشت، مرور آثار و بررسی سینمای یک کشور باشد. البته برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی اهمیت بیشتری دارد و کمبودهای ما در این حوزه کم نیست. امیدوارم مسوولان جشنواره در این حوزه همتی کنند و برای این بخش هم برنامه ریزی هایی صورت گیرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>